The Qualitative Analysis of Factors Influencing the Adoption Rate of Reward-Based Crowdfunding by Polish Filmmakers
Data
2019Autor
Świerczyńska-Kaczor, Urszula
Kotlińska, Małgorzata
Żelazowska, Monika
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The aim of this article is to analyze and discuss the factors impacting the process of the implementation of crowdfunding by the Polish film industry. The presented study is based on the qualitative approach: unstructured or semistructured interviews, questionnaires and the analysis of case studies. The respondents enumerated and evaluated a wide spectrum of factors facilitating and hindering the adoption rate: from general barriers (e.g. legal regulation of crowdfunding) to very specific aspects for filmmaking (e.g. the unprofessional promotional video of the crowdfunding project). The findings highlighted the significance of the following factors: the existing strong filmmakers’ attitude that ‘crowdfunding is for film beginners’, the complexity of team management (film crew) during the process of crowdfunding campaigns, and the cultural aspects of seeking financial support from friends. Celem artykułu jest analiza i omówienie czynników wpływających na proces implementacji crowdfundingu przez polski sektor filmowy. Zaprezentowane w artykule badania zostały oparte na metodach jakościowych: nieustrukturalizowanych lub częściowo ustrukturalizowanych wywiadach i kwestionariuszach oraz na analizie studium przypadków. Respondenci wskazali i dokonali ewaluacji szerokiego spektrum czynników wspierających i hamujących proces akceptacji innowacji, jaką jest crowdfunding: od ogólnych barier (np. legislacji prawnych dotyczących crowdfundingu), po czynniki ściśle związane z produkcją filmową (np. nieprofesjonalne wideo promujące projekt crowdfundingowy). Wyniki badań podkreślają szczególne znaczenie następujących czynników: silnej postawy respondentów oceniającej crowdfunding jako narzędzie dla początkujących filmowców, złożoność procesu zarządzania zespołem (ekipą filmową) w trakcie realizacji projektu kampanii crowdfundingowej oraz aspekt kulturowy dotyczący szukania wsparcia dla projektu wśród grona znajomych.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: