| dc.contributor.author | Muszyńska, Justyna | |
| dc.contributor.editor | Kuran, Michał | |
| dc.date.accessioned | 2019-12-11T08:56:42Z | |
| dc.date.available | 2019-12-11T08:56:42Z | |
| dc.date.issued | 2014 | |
| dc.identifier.citation | Muszyńska J., Śmierć jako przejście do nowej rzeczywistości. Młodopolskie ujęcie dnia sądu w świetle Dies irae Lucjana Rydla, [w:] Wzniosłość i makabra w literackich obrazach śmierci, Kuran M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 131-139, doi: 10.18778/7969-106-7.11 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-106-7 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31030 | |
| dc.description.abstract | Death is the natural end of life. Everything that was born must die eventually, “absent from the body
and face to the Lord” as about the death Saint Paul writes. The soul is separated from the body. They
connect with him again on a ‘resurrection of the dead’. Undoubtedly, death is a passage to another reality, a world intangible. World where the court waits for us the judgment and three ways: hell, purgatory and heaven — the Heavenly Jerusalem at the end of time. This perspective is accompanied by the Christian meaning of death and its consequences. The most complete picture of what is after death, shows the Apocalypse of St. John. This book closes the canonical collection of books of the New Testament. The Apocalypse was a source of inspiration for many artists. However, the most intensive exploitation can by noticed in the crucial period of notice of Young Polish. One of the writers who uses its rich symbolism and links was Lucjan Rydel. It is part of the vision of the end of the world which marks the end of the civilization XIX century. It shows various social groups, bringing something home that the Court affects everyone. Gradual changes in the natural world, preach Day of Wrath. Rydel shows in its mystery person closely associated with the Christian religion, the Pope — the head of the Church and Elijah — the prophet of the Old Testament. Thus fits its vision in a relation of the religious circle. Leviathan heralds the advent of a final battle between good and evil. Despite the death of positive heroes of the work, the Pope and Elijah, killed by the forces of evil, ending Mystery gives hope. We see the Mother of Mercy, Our Lady defending scared people. In Rydel’s Dies irae the judge is Jesus Christ, the good and compassionate, understanding attitude of people, absolving, listening to his Mother. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Kuran M. (red.), Wzniosłość i makabra w literackich obrazach śmierci, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
| dc.relation.ispartofseries | Analecta Literackie i Językowe;4 | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | śmierć | pl_PL |
| dc.subject | nowa rzeczywistość | pl_PL |
| dc.subject | Młoda Polska | pl_PL |
| dc.subject | dzień sądu | pl_PL |
| dc.subject | Dies irae | pl_PL |
| dc.subject | Lucjan Rydel | pl_PL |
| dc.title | Śmierć jako przejście do nowej rzeczywistości. Młodopolskie ujęcie dnia sądu w świetle Dies irae Lucjana Rydla | pl_PL |
| dc.title.alternative | Death as a Transition to the New Reality. Nouveau Approach of the Court in the Light of the Dies Irae Lucjan Rydel | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 131-139 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-743-4 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Justyna Muszyńska — studia magisterskie w zakresie filologii polskiej ukończyła w 2012 roku. Obecnie
jest doktorantką w Katedrze Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, jednocześnie studentką teologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Autorka książki Dokąd pamięć dotrzeć zdoła... Przyczynek do historii rodu Wojciecha Głowy ze Smardzewic. Redaktorką tomu De profundis animae — z głębi duszy. Zeszyty ojca Wincentego Głowy SJ. Jej zainteresowania badawcze skoncentrowane są wokół egzegetyki biblijnej, miejsca Biblii w literaturze Młodej Polski w nawiązaniu do szeroko pojętego kontekstu społecznego i kulturowego, a zwłaszcza Apokalipsy św. Jana jako uniwersalnego środka wypowiadania myśli, odczuć, wrażeń, a także źródła symboli i odniesień, apokaliptyki, patrystyki i patrologii, mistycyzmu karmelitańskiego. | pl_PL |
| dc.references | Rydel L., Dies irae. Misterium fantastyczne, [w:] tenże, Utwory dramatyczne, t. 1, Kraków 1902. | pl_PL |
| dc.references | Biblia to jest księgi Starego i Nowego Testamentu, przekł. ks. J. Wujek, Kraków 1599. | pl_PL |
| dc.references | Biblia Tysiąclecia, red. ks. K. Dynarski SAC, M. Przybył, Poznań 2000. | pl_PL |
| dc.references | Bukowski K., Biblia w literaturze polskiej. Antologia, Poznań 1988. | pl_PL |
| dc.references | Chojnowski Z., Raje i Apokalipsy. Studia i szkice o literaturze dwudziestowiecznej, Olsztyn 2011. | pl_PL |
| dc.references | Gaudium et spes. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym 18, [w:] Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, red. ks. S. Jaworski, Poznań 1968. | pl_PL |
| dc.references | Gądecki St., Wstęp do pism Janowych, Gniezno 1991. | pl_PL |
| dc.references | Gębarowicz M., Mater Misericordiae. Pokrow. Pokrowa w sztuce i legendzie środkowo-wschodniej Europy, Wrocław 1987. | pl_PL |
| dc.references | Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2012. | pl_PL |
| dc.references | Krasiński Z., Nie-boska komedia, Wrocław 1965. | pl_PL |
| dc.references | Kurkiewicz M., „Dies irae” Lucjana Rydla, czyli jak nie powinno się pisać jednoaktówek, [w:] Krótkie formy dramatyczne w okresie Młodej Polski, red. H. Ratuszna, R. Sioma, Toruń 2007. | pl_PL |
| dc.references | Leibniz G. W., Teodycea o dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła, przekł. M. Frankiewicz, Warszawa 2001. | pl_PL |
| dc.references | Michałowska T., Średniowiecze, Warszawa 2002. | pl_PL |
| dc.references | Podraza-Kwiatkowska M., Młodopolska wyobraźnia katastroficzna. Zarys problematyki, [w:] taż, Wolność i transcendencja. Studia i eseje o Młodej Polsce, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Świderkówna A., Nie tylko o Biblii, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Tatarowski L., Kilka uwag o „Dies irae” Lucjana Rydla, [w:] W kręgu Młodej Polski. Prace ofiarowane Marii Podrazie Kwiatkowskiej, red. M. Stala, F. Ziejka, Kraków 2001. | pl_PL |
| dc.references | Tatarowski L., Wstęp, [w:] L. Rydel, Wybór dramatów, Wrocław 1983. | pl_PL |
| dc.references | Tomicki R., Ludowa kosmogonia dualistyczna Słowian w świetle samojedzkich mitów stworzenia, „Etnografia Polska”, t. 23, 1979, z. 2. | pl_PL |
| dc.references | Trześniowski D., Chrystus w młodopolskich Apokalipsach, [w:] Apokalipsa, symbolika — tradycja — egzegeza, red. K. Korotkich, J. Ławski, t. 2, Białystok 2007. | pl_PL |
| dc.references | Trześniowski D., W stronę człowieka. Biblia w literaturze polskiej 1863–1918, Lublin 2005. | pl_PL |
| dc.references | Encyklopedia katolicka, red. F. Gryglewicz i in., t. 1, Lublin 1985. | pl_PL |
| dc.references | Praktyczny słownik biblijny, red. A. Grabner-Heider, Warszawa 1994. | pl_PL |
| dc.references | Słownik mitów i tradycji kultury, red. W. Kopaliński, Warszawa 1985. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-106-7.11 | |