Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSladek, Anna
dc.contributor.editorMuszyński, Marcin
dc.date.accessioned2019-11-18T12:27:58Z
dc.date.available2019-11-18T12:27:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSladek A., Zdrowie jako obszar uczenia się (między)pokoleniowego, [w:] Międzypokoleniowe uczenie się, Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 131-145, doi: 10.18778/7969-303-0.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-303-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30764
dc.descriptionWspółcześnie podkreśla się znaczenie indywidualnej odpowiedzialności za zdrowie własne i innych, co wpływa także na wzrost znaczenia edukacji zdrowotnej. Jednym z ważniejszych obszarów uczenia się zdrowia są relacje międzyludzkie, w szczególności w rodzinie czy relacjach nieformalnych. Celem niniejszego opracowania jest zarysowanie obszarów uczenia się zdrowia w relacjach między pokoleniami na podstawie analizy literatury przedmiotu. Odwołując się do koncepcji M. Mead, można wyróżnić trzy rodzaje relacji między pokoleniami jako obszarów uczenia się zdrowia: uczenie się od starszych pokoleń, uczenie się od rówieśników, uczenie się od młodszych pokoleń. Ten pierwszy obszar uczenia się zdrowia jest najszerzej reprezentowany w literaturze przedmiotu, obejmujący głównie kształtowanie wzorców zachowań zdrowotnych w rodzinie poprzez uczenie się społeczne i asocjacyjne. W drugim obszarze wpływ rówieśników na proces uczenia się zachowań zdrowotnych jest najczęściej ujmowany w kontekście oddziaływania szkoły, a więc dotyczy dzieci i młodzieży. Brak natomiast opracowań na temat wpływu rówieśników, ale w odniesieniu do ludzi dorosłych i starszych. W trzecim obszarze uczenia się zdrowia pojawia się niewielka liczba opracowań. Choć dostrzega się rolę rodziny, w tym młodszych pokoleń dla kształtowania zachowań prozdrowotnych ludzi starszych, to jest to nadal obszar nie do końca zbadany, obfitujący jednak w wiele pytań.pl_PL
dc.description.abstractIn our times attention is paid to the issue of broadening of an individual’s responsibility for one’s and another’s health. It influences on growth of meaning of health education. Interpersonal relationships are one of the most important parts of health learning. Especially there are important family and informal groups relationships. The aim of this paper is describing health learning areas in the relationship between generations. It is done on base of literature analysis. There are three areas of health learning in the relationship between generations – based on conception of M. Mead – learning from elders, learning from peers and learning from youngsters. The first area of health learning is the broadest represented in the literature. It mostly includes the shaping of patterns of health behavior in family throughout social and associative learning. In the second area the influence of peers on process of learning of health behavior is the most often understood in the context of health education at school, so it concerns youth and children. However, there is lack of papers about peers’ influence but in the context of adult and elder people. In the third area of health learning a small number of papers can be observed. Although the role of family is noticed – including younger generations for shaping pro-health behavior of elders – it still seems to be not well researched area abounding with many questions.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMuszyński M. (red.), Międzypokoleniowe uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectzdrowiepl_PL
dc.subjectuczenie się społecznepl_PL
dc.subjectrelacje międzypokoleniowepl_PL
dc.subjecthealthpl_PL
dc.subjectsocial learningpl_PL
dc.subjectrelationships between generationspl_PL
dc.titleZdrowie jako obszar uczenia się (między)pokoleniowegopl_PL
dc.title.alternativeHealth as (Inter)generational Field Learningpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number131-145pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Zakład Pedagogiki Zdrowiapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-723-6
dc.referencesAntonovsky A., 2005, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia, tłum. H. Grzegołowska-Klarkowska, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBulska J., 2008, Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.pl_PL
dc.referencesGrotberg E., 2000, Zwiększanie odporności psychicznej, wzmacnianie sił duchowych, tłum. M. Karwowska- Struczyk, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHeszen I., Sęk H., 2007, Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHrubá D., Žaloudíková I., 2009, The influence of family on educational antismoking program mes efficacy, [w:] E. Řehulka (ed.), School and Health 21. General Issues in health education, Masarykova univerzita, Brno, s. 197–201.pl_PL
dc.referencesJeżewska-Zychowicz M., Pilska M., 2005, Zastosowanie teorii społecznego uczenia się do badania zachowań żywieniowych młodzieży i ich uwarunkowań, „Nowiny Lekarskie”, t. 74, nr 4, s. 408–411.pl_PL
dc.referencesKawczyńska-Butrym Z., 2009, Rodzina – zdrowie – choroba. Kontekst społeczny i zakres badań empirycznych, [w:] A. Ostrowska (red.), Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, s. 189–210.pl_PL
dc.referencesKosińska-Dec K., Jelonkiewicz I., 2003, Zasoby osobiste i rodzinne dorastających a ich zdrowie, [w:] Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 147–161.pl_PL
dc.referencesMaj A., 2010, Co to znaczy „dbać o zdrowie”? Przemiany zaleceń dotyczących dbałości o ciało na podstawie analizy wybranych poradników pielęgnacji ciała, [w:] E. Banaszak, P. Czajkowski (red.), Corpus delicti – rozkoszne ciało. Szkice nie tylko z socjologii ciała, Wydawnictwo Naukowe Difin, Warszawa, s. 82–104.pl_PL
dc.referencesMead M., 2000, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOgden J., 2011, Psychologia odżywiania się, tłum. R. Andruszko, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesPavlovská M., 2009, Stories, teenagers and grandparents, [w:] E. Řehulka (ed.), School and Health 21. General Issues in Health Education, Masarykova univerzita, Brno, s. 143–151.pl_PL
dc.referencesPavlovská M., Remsová L., 2008, Story – bridge between generations, [w:] E. Řehulka (ed.), School and Health 21. Social and Health Aspects of Health Education, Masarykova univerzita, Brno, s. 45–50.pl_PL
dc.referencesPuchalski K., 1997, Zdrowie w świadomości społecznej, Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Łódź.pl_PL
dc.referencesSladek A., 2011, Prozdrowotny styl życia ludzi starszych – konieczność czy przywilej?, [w:] E. Górnikowska- Zwolak, M. Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice, s. 67–87.pl_PL
dc.referencesTobiasz-Adamczyk B., 2000, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesWorsztynowicz A., 2003, Doświadczanie wsparcia rodzicielskiego a poczucie koherencji dorastających, [w:] Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 163–176.pl_PL
dc.referencesWoynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWoźniak B., Tobiasz-Adamczyk B., Brzyska M., 2009, Promocja zdrowia osób starszych w Polsce w świetle badań prowadzonych w projekcie healthPROelderly – wypracowanie opartego na faktach przewodnika dotyczącego promocji zdrowia wśród osób starszych. „Problemy Higieniczno- Epidemiologiczne”, nr 90 (4), s. 459–464.pl_PL
dc.referencesWrzesień W., 2009, Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N., 2011, Zachowania zdrowotne młodzieży. Uwarunkowania podmiotowe i rodzinne, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZiółkowska B. (red.), 2009, Opętanie (nie)jedzeniem, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZwoliński M., 2003, Wewnętrzne zasoby rodziny a poczucie koherencji dorastającego dziecka: ujęcie systemowe zrealizowane za pomocą modelowania równań strukturalnych, [w:] Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 135–146.pl_PL
dc.referencesCele i dążenia życiowe Polaków, 2010, Komunikat z badań BS/161/2010, Warszawa, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_161_10.PDF [12.03.2014].pl_PL
dc.referencesCo jest ważne, co można, a czego nie wolno – normy i wartości w życiu Polaków, Komunikat z badań BS/99/2010, Warszawa [online], http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_099_10.PDF [16.03.2014].pl_PL
dc.referencesKalinowska K., Żuchowicz K., 2007, Medycyna ludowa. Raport z badań, http://www.antropologia.isns.uw.pl/wp-content/uploads/Medycyna_ludowa.pdf [12.03.2014].pl_PL
dc.referencesRaport „Portale medyczne i zdrowie”, marzec 2009, Gemius SA, http://www.gemius.pl/pl/raporty/2009-08/01 [12.03.2014].pl_PL
dc.referencesRaport „Internetowe serwisy o zdrowiu”, marzec 2011, Polskie Badania Internetu, http://www.pbi.org.pl/index.php/ida/42/?getFile=54:0 [19.03.2012].pl_PL
dc.referencesWasylewicz M., Komunikacja międzypokoleniowa a nabywanie kompetencji kluczowych, http://www.pulib.sk/elpub2/FF/Balogova1/pdf_doc/10.pdf [12.03.2014].pl_PL
dc.referencesZdrowie i zdrowy styl życia w Polsce, 2007, Komunikat z badań nr BS/138/2007, Warszawa, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_138_07.PDF [12.03.2014].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-303-0.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe