Show simple item record

dc.contributor.authorKonieczna-Woźniak, Renata
dc.contributor.editorMuszyński, Marcin
dc.date.accessioned2019-11-18T12:26:43Z
dc.date.available2019-11-18T12:26:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKonieczna-Woźniak R., Młodzi „nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji, [w:] Międzypokoleniowe uczenie się, Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 119-129, doi: 10.18778/7969-303-0.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-303-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30763
dc.descriptionArtykuł prezentuje problem dotyczący możliwości odwrócenia tradycyjnego porządku, który uznawał konieczność uczenia się ludzi młodych od starszych. Współcześnie ludzie młodzi już nieczęsto korzystają z autorytetu ludzi starszych i nie traktują ich jako nauczycieli życia. Dzieje się tak dlatego, że posiadają umiejętność dostępu do różnorodnych źródeł wiedzy i informacji oraz elastyczność w dostosowywaniu się do wielu zmian. Z tych powodów coraz częściej to młodzi stają się „nauczycielami” starszego pokolenia. Prezentowane w artykule badania dowodzą, że młodzi, wykształceni ludzie dostrzegają obszary niekompetencji starszego pokolenia i są zainteresowani wspomaganiem uczenia się ludzi starszych. Wiedza i doświadczenie starszego pokolenia oraz umiejętności i tempo uczenia się ludzi młodych nie muszą być traktowane w sposób antagonistyczny. Połączenie tych przymiotów ludzi starszych i młodszych wydaje się szansą na lepsze poznanie obu generacji i zacieśnianie relacji międzypokoleniowych w rodzinach i poza nimi.pl_PL
dc.description.abstractThe paper presents a problem concerning the possibility of reversing the traditional order which acknowledged the necessity of young people learning from the elderly. Nowadays, young people do not often rely on the authority of older people any more, and they do not treat them as the teachers of life. This happens because they have an ability to access to various sources of knowledge and information and a flexibility in adapting to many changes. For these reasons, the young increasingly become ”teachers” to the older generation. The studies presented in the paper show that young and well educated people are able to see that older generations are lacking in competence in some fields of knowledge. Moreover, the young are interested in supporting the education of older people. Knowledge and experience of the older generation and the skills and pace of learning of young people do not have to be treated in an antagonistic manner. The combination of the qualities of older and younger people seems to be a good opportunity to get to know both generations well and strengthen the intergenerational relationships in families and out of them.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMuszyński M. (red.), Międzypokoleniowe uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdystans międzypokoleniowypl_PL
dc.subjectkompetencje ludzi dorosłychpl_PL
dc.subjectreguła wzajemnościpl_PL
dc.subjectrelacje międzygeneracyjnepl_PL
dc.subjectan intergenerational distancepl_PL
dc.subjectthe competences of adult peoplepl_PL
dc.subjectthe rule of mutualitypl_PL
dc.subjectintergenerational relationshipspl_PL
dc.titleMłodzi „nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacjipl_PL
dc.title.alternative“Young Teachers” and Building an Intergenerational Relationshipspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number119-129pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-723-6
dc.referencesAdler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., 2006, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A., Wiliński P., 1995/1996, Wspomaganie rozwoju człowieka, „Rocznik Andragogiczny”, s. 130–141pl_PL
dc.referencesCialdini R., 1999, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCzerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE, Łódź.pl_PL
dc.referencesDyczewski L., 1994, Ludzie starsi i starość w społeczeństwie i kulturze, KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesKaczmarek Ł., 2007, Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości – perspektywa psychologii pozytywnej, [w:] A.I. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 13–27.pl_PL
dc.referencesKirkwood T., 2005, Czas naszego życia. Co wiemy o starzeniu się człowieka, Charaktery, Kielce.pl_PL
dc.referencesKonieczna-Woźniak R., 2001, Uniwersytety Trzeciego Wieku. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Wydawnictwo Eruditus, Poznań.pl_PL
dc.referencesKonieczna-Woźniak R., 2009, Udział ludzi starszych w edukacji nieformalnej, [w:] A. Stopińska- -Pająk (red.), Edukacja wobec starości – Tradycja i współczesność, „Chowanna”, t. 2(33), s. 127–141.pl_PL
dc.referencesMead M., 1978, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNiezabitowski M., 2007, Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej. Problemy uczestnictwa społecznego, BPS, Katowice.pl_PL
dc.referencesRaport z badania: ZOOM na UTW, 2012, Warszawa, http://zoomnautw.pl/.pl_PL
dc.referencesRzymkowska A., Suchańska B., Suchańska M., 2007, Potrzeby edukacyjne kobiet w okresie późnej dorosłości, [w:] A.I. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 127–146.pl_PL
dc.referencesSteuden S., 2011, Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStraś-Romanowska M., 2001, Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 263–292.pl_PL
dc.referencesSujak E., 1992, Rozważania o ludzkim rozwoju, ZNAK, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-303-0.10


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe