dc.contributor.author | Sasin, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2019-11-18T12:20:36Z | |
dc.date.available | 2019-11-18T12:20:36Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Sasin M., Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań na przykładzie zainteresowań sztuką, [w:] Międzypokoleniowe uczenie się, Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 57-74, doi: 10.18778/7969-303-0.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-303-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30758 | |
dc.description | Autorka zwraca uwagę na niedoceniany w badaniach zainteresowań aspekt przekazu międzypokoleniowego. Jego znaczenie potwierdzają wyniki badań, przeprowadzonych przez autorkę do pracy doktorskiej na temat zainteresowań kulturalnych młodzieży. Wynika z nich, że rodzinny przekaz międzypokoleniowy jest jednym z podstawowych czynników rozwoju zainteresowań, a z niego wywodzą się inne typy oddziaływań, w tym mediów oraz szkoły. Rodzina dostarcza wzorców zachowań i formułuje oczekiwania wobec dzieci. Zainteresowania w mniejszym stopniu korelują z wrodzonymi uzdolnieniami, w większym zaś – z zainteresowaniami rodziców, co wskazuje na decydujący wpływ wspólnego spędzania czasu wolnego. Rodzice mogą być bezpośrednimi przekazicielami wiedzy, ale także oddziaływać poprzez swój wpływ na sytuacje, w których dziecko ją nabywa, takie jak dobór lektur czy korzystanie z mediów. W przekazie międzypokoleniowym istotna jest nie tylko treść zainteresowań, ale sam fakt ich występowania w danej rodzinie, nastawienie poznawcze, nawyk pielęgnowania pasji. Godna uwagi jest także wspólnota zainteresowań młodzieży i dorosłych, większa niż we wcześniejszych pokoleniach. Rozwijanie nowych zainteresowań przez przedstawicieli starszego pokolenia pod wpływem dzieci jest jednym z przejawów kultury prefiguratywnej, opisywanej przez Margaret Mead. Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań zachodzi także w innych środowiskach: w szkole oraz w mediach. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author indicates the aspect of intergenerational transmission of interests, which is underestimated in pedagogical and psychological research. Its importance is confirmed by results of research, done by the author for her doctoral dissertation on cultural interests among youths. They reveal, that family intergenerational transmission is one of basic factors in the development of interests and it creates the other kinds of influence, for instance at school and in media. Family creates behavioral patterns and formulates expectations for children. Interests correlate with innate talents less than with interests of parents, what indicates decisive influence of the time, spent together by parents and children. Parents might transmit knowledge directly or influence situations like choosing readings or using media. Not only the content of interests, but also the fact, that they are important for family members, is significant for intergenerational transmission. The other phenomenon of great importance is the fact, that parents and children have common interests – nowadays it happens more often that in previous generations. More and more people of previous generations develop new interests influenced by their children, which is one of examples of prefigurative culture, described by Margaret Mead. Intergenerational transmission of interests takes place also in other educational situations: at school and on media. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Muszyński M. (red.), Międzypokoleniowe uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | zainteresowania | pl_PL |
dc.subject | zainteresowania sztuką | pl_PL |
dc.subject | transmisja międzypokoleniowa | pl_PL |
dc.subject | młodzież | pl_PL |
dc.subject | kultura | pl_PL |
dc.subject | interests | pl_PL |
dc.subject | interests in art | pl_PL |
dc.subject | intergenerational transmission | pl_PL |
dc.subject | youth | pl_PL |
dc.subject | culture | pl_PL |
dc.title | Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań na przykładzie zainteresowań sztuką | pl_PL |
dc.title.alternative | Intergenerational Transfer of Interests on the Example of an Interest in Arts | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 57-74 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-723-6 | |
dc.references | Feinstein J., 2006, The Nature of Creative Development, Stanford Business Book, Stanford, California. | pl_PL |
dc.references | Gurycka A., 1989, Rozwój i kształtowanie zainteresowań, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Narkiewicz-Niedbalec E., 2006, Socjalizacja poznawcza uczącej się młodzieży, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 1987, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Regiewicz A., 2007, Popkultura bez dowodu czyli młodość we współczesnej kulturze popularnej, [w:] R. Borkowski (red.), Starość i młodość. Szkice o polityce, społeczeństwie i kulturze, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rostowska T., 1995, Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Sasin M., 2013, Media regionalne a zainteresowania kulturalne młodzieży. Studium pedagogiczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Sikora H., 2006, Postawy rodziców a rozwój uzdolnień plastycznych dzieci, [w:] W. Limont, K. Nielek- Zawadzka (red.), Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 221–236. | pl_PL |
dc.references | Super D.E., 1972, Psychologia zainteresowań, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szacki J., 2006, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Włodarczyk E., 2003, Kultura, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, t. II, red. T. Pilch, Warszawa, s. 952. | pl_PL |
dc.references | Wrzesień W., 2003, Jednostka – rodzina – pokolenie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Wrzesień W, 2005, Europejscy Poszukiwacze i specyfika ich relacji międzypokoleniowych, [w:] W. Wrzesień, A. Żurek, I. Przybył (red.), Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 123–172. | pl_PL |
dc.references | Wurszt H., 2001, Zainteresowania hobbistyczne młodzieży. „Edukacja i Dialog”, nr 1, s. 41–43. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-303-0.05 | |