Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSławek-Czochra, Małgorzata
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-09-23T16:59:56Z
dc.date.available2019-09-23T16:59:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationSławek-Czochra M., Graffiti jako środek komunikacji i popularyzacji czytelnictwa, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 401-423, doi: 10.18778/7525-990-2.17pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-990-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30252
dc.description.abstractGraffiti jest środkiem komunikacji bliskim młodym ludziom. Wielu z nich bierze spray do ręki tylko po to, by spróbować tej ciekawej, innej od wszystkich techniki malowania. Spotykamy je na każdym kroku, w przejściach podziemnych, na przęsłach mostów, garażach, szkołach. Bywa kolorowe, żywiołowe i może pozytywnie wpływać na nastrój. Na Zachodzie Europy, gdzie otwarcie walczy się z nielegalnym graffiti, jedną z form przeciwdziałania mu jest prowadzenie specjalnych zajęć malowania graffiti tematycznych, np. dotyczących historii regionu. Rozwija to nie tylko umiejętności artystyczne, odpowiedzialność za przestrzeń publiczną, ale i jak udowodniono również rozbudza ciekawość i sprawia, że młodzi adepci sięgają do książek. Szukają w nich niezbędnych informacji i natchnienia. W Polsce z warsztatowej formy popularyzacji wiedzy korzystają niektóre fundacje, które zapraszając młodzież na wspólną przygodę z graffiti, upowszechniają idee takie jak ekologia, tolerancja, równouprawnienie. Tego typu graffiti pełnią wiele funkcji, zarówno wobec swoich autorów, jak i odbiorców. Doskonale nadają się też do popularyzacji czytelnictwa. Artykuł zawiera propozycje wykorzystania graffiti przez biblioteki oraz przykłady zrealizowanych już akcji.pl_PL
dc.description.abstractGraffiti is a medium which is very close to young people. Many of them try to paint with spray because this technique is very different from other techniques of painting. We meet graffiti all along the way, in underpasses, on spans of bridges, garages, schools. It is sometimes colorful, impetuous and can have a positive effect on our mood. On the West of Europe, where people fight with the illegal graffiti openly, one of the forms of counteraction is conducting special classes of thematic painting, e.g. concerning the history of the region. It develops not only artistic abilities, responsibility for the public sphere but also, as it has been proven, it arouses curiosity and makes young people refer to books. They search for necessary information and inspiration in them. In Poland, this workshop form of knowledge popularization is used by some foundations which invite young people to adventure with graffiti and promote in this way ideas of ecology, tolerance, equal rights. The graffiti of this type fulfills a lot of functions both towards their authors as well as an audience. This kind of street art fits the idea of popularization of reading very well. The article contains proposals of how this technique can be used by libraries and examples of finished actions.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectgraffiti – promocja czytelnictwapl_PL
dc.subjectczytelnictwo – promocjapl_PL
dc.subjectgraffiti – edukacjapl_PL
dc.titleGraffiti jako środek komunikacji i popularyzacji czytelnictwapl_PL
dc.title.alternativeGraffiti as Mean of Communication and Popularization of Readingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number401-423pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAsystent w Katedrze Kultury Medialnej, pracownik Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe: kultura popularna, twórczość, subkultury, analiza przekazów medialnych.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAssistant of the Chair of the Media Culture, Institute of the Journalism and Social Communication. Scientific interests: popular culture, artistic work, subcultures, analysis of media transmissions.pl_PL
dc.referencesBańko M. (red. nauk.) (2003), Wielki Słownik Wyrazów Obcych PWN, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, ISBN 83-01-13941-2pl_PL
dc.referencesDziemidok B. (1976), Katartyczno – kompensacyjna funkcja sztuki, [w:] Kuczyńska A. (red. nauk.), Kreatywne funkcje sztuki. Sztuka i społeczeństwo, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 92-128pl_PL
dc.referencesGoban-Klas T. (2009), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 83-01-12707-4pl_PL
dc.referencesGraffiti jam: podwórko zmieniło oblicze, portal internetowy „Wybrzeże24pl”, [online], aktualizacja: 22.06.2010, [dostęp: 15.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.wybrzeze24.pl/gazeta-gdanska-aktualnosci/graffiti-jam-podworko-zmienilo-oblicze>pl_PL
dc.referencesFundacja Ekologiczna Arka, [online], [dostęp: 15.04.2012] dostępny w Internecie: <http://www.fundacjaarka.pl/programy/ratujmy-beskidzkie-lasy>pl_PL
dc.referencesKamiński I. J. (1981), Notatnik amerykański (3), „Sztuka” nr 2, s. 34-37pl_PL
dc.referencesKuczyńska A. (1976), Kreatywne działanie sztuk, [w:] Taż (red. nauk.), Kreatywne funkcje sztuki. Sztuka i społeczeństwo, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 47-91pl_PL
dc.referencesLasswell H. D. (1948), Structure and functions of communication in society, [w:] Bryson L. (red.), The communication of ideas, New York, Harper, s. 32-51pl_PL
dc.referencesMiasto San Diego, Kalifornia, [online], [dostęp: 30.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.sandiego.gov/graffiti/school.shtml>pl_PL
dc.referencesMiejska Biblioteka Publiczna im. Gustawa Daniłowskiego w Sosnowcu, [online], [dostęp: 18.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka.sosnowiec.pl/imprezy/konkursy/1214-konkurs--fotograficzny-f9.html>pl_PL
dc.referencesMiejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Wodzisławiu Śląskim, [online], [dostęp: 16.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka.wodzislaw.pl/strona,aktualnosc,538.html>pl_PL
dc.referencesMiodek E. (2001), Graffiti we współczesnej kulturze językowej polskiej młodzieży, „Nauczyciel i Szkoła” nr 3/4, s. 149-154pl_PL
dc.referencesMokanek K. (1999), Socjologiczny fenomen graffiti, „Opcje” nr 1, s. 32-38pl_PL
dc.referencesMorawski S. (1963), Trojaka funkcja wychowawcza sztuki, „Estetyka” r. IV, s. 18-66pl_PL
dc.referencesNowy mural w Kutnie, [w:] Portal internetowy „Kutno.com.pl”, [online], [dostęp: 14.04.2012] aktualizacja: 06.06.2011, dostępny w Internecie: <http://www.kutno.com.pl/kultura/nowy-mural-w-kutnie>pl_PL
dc.referencesPiotrowski P. (2003), Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, ISBN 83-88149-96-2pl_PL
dc.referencesRudzińska K. (1978), Między awangardą a kulturą masową. Wokół społecznej roli pisarza, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczypl_PL
dc.referencesSzuman S. (1990), O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-04128-9pl_PL
dc.referencesPopularyzacja, [w:] Słownik Języka Polskiego, [online], [dostęp: 30.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.pwn.pl/?module=multisearch&search=popularyzowa%E6+&submit2=szukaj>pl_PL
dc.references3fala.art.pl, [online], [dostęp: 13.09.11], dostępny w Internecie: <http://archiwum.grafffiti.pl/projekty.php?id=307&sub=ow>pl_PL
dc.referencesWołk M. (2000), Graffiti dialogiczne na tle innych form twórczości grafficiarzy, „Prace Językoznawcze”, z. II, s. 169-183pl_PL
dc.referencesWymalowali graffiti na billboardach dla osób z autyzmem, [w:] Portal internetowy „gazeta.pl”, [online], aktualizacja: 19.04.2012, [dostęp: 15.04.2012], dostępny w Internecie: <http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,9466628,Wymalowali_grafitti_na_billboardach_dla_osob_z_autyzmem.html>pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-990-2.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe