dc.contributor.author | Sławek-Czochra, Małgorzata | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:59:56Z | |
dc.date.available | 2019-09-23T16:59:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Sławek-Czochra M., Graffiti jako środek komunikacji i popularyzacji czytelnictwa, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 401-423, doi: 10.18778/7525-990-2.17 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30252 | |
dc.description.abstract | Graffiti jest środkiem komunikacji bliskim młodym ludziom. Wielu z nich bierze spray do ręki tylko po to, by spróbować tej ciekawej, innej od wszystkich techniki malowania. Spotykamy je na każdym kroku, w przejściach podziemnych, na przęsłach mostów, garażach, szkołach. Bywa kolorowe, żywiołowe i może pozytywnie wpływać na nastrój. Na Zachodzie Europy, gdzie otwarcie walczy się z nielegalnym graffiti, jedną z form przeciwdziałania mu jest prowadzenie specjalnych zajęć malowania graffiti tematycznych, np. dotyczących historii regionu. Rozwija to nie tylko umiejętności artystyczne, odpowiedzialność za przestrzeń publiczną, ale i jak udowodniono również rozbudza ciekawość i sprawia, że młodzi adepci sięgają do książek. Szukają w nich niezbędnych informacji i natchnienia. W Polsce z warsztatowej formy popularyzacji wiedzy korzystają niektóre fundacje, które zapraszając młodzież na wspólną przygodę z graffiti, upowszechniają idee takie jak ekologia, tolerancja, równouprawnienie. Tego typu graffiti pełnią wiele funkcji, zarówno wobec swoich autorów, jak i odbiorców. Doskonale nadają się też do popularyzacji czytelnictwa. Artykuł zawiera propozycje wykorzystania graffiti przez biblioteki oraz przykłady zrealizowanych już akcji. | pl_PL |
dc.description.abstract | Graffiti is a medium which is very close to young people. Many of them try to paint with spray because this technique is very different from other techniques of painting. We meet graffiti all along the way, in underpasses, on spans of bridges, garages, schools. It is sometimes colorful, impetuous and can have a positive effect on our mood. On the West of Europe, where people fight with the illegal graffiti openly, one of the forms of counteraction is conducting special classes of thematic painting, e.g. concerning the history of the region. It develops not only artistic abilities, responsibility for the public sphere but also, as it has been proven, it arouses curiosity and makes young people refer to books. They search for necessary information and inspiration in them. In Poland, this workshop form of knowledge popularization is used by some foundations which invite young people to adventure with graffiti and promote in this way ideas of ecology, tolerance, equal rights. The graffiti of this type fulfills a lot of functions both towards their authors as well as an audience. This kind of street art fits the idea of popularization of reading very well. The article contains proposals of how this technique can be used by libraries and examples of finished actions. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | graffiti – promocja czytelnictwa | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo – promocja | pl_PL |
dc.subject | graffiti – edukacja | pl_PL |
dc.title | Graffiti jako środek komunikacji i popularyzacji czytelnictwa | pl_PL |
dc.title.alternative | Graffiti as Mean of Communication and Popularization of Reading | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 401-423 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Asystent w Katedrze Kultury Medialnej, pracownik Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe: kultura popularna, twórczość, subkultury, analiza przekazów medialnych. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Assistant of the Chair of the Media Culture, Institute of the Journalism and Social Communication. Scientific interests: popular culture, artistic work, subcultures, analysis of media transmissions. | pl_PL |
dc.references | Bańko M. (red. nauk.) (2003), Wielki Słownik Wyrazów Obcych PWN, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, ISBN 83-01-13941-2 | pl_PL |
dc.references | Dziemidok B. (1976), Katartyczno – kompensacyjna funkcja sztuki, [w:] Kuczyńska A. (red. nauk.), Kreatywne funkcje sztuki. Sztuka i społeczeństwo, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 92-128 | pl_PL |
dc.references | Goban-Klas T. (2009), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 83-01-12707-4 | pl_PL |
dc.references | Graffiti jam: podwórko zmieniło oblicze, portal internetowy „Wybrzeże24pl”, [online], aktualizacja: 22.06.2010, [dostęp: 15.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.wybrzeze24.pl/gazeta-gdanska-aktualnosci/graffiti-jam-podworko-zmienilo-oblicze> | pl_PL |
dc.references | Fundacja Ekologiczna Arka, [online], [dostęp: 15.04.2012] dostępny w Internecie: <http://www.fundacjaarka.pl/programy/ratujmy-beskidzkie-lasy> | pl_PL |
dc.references | Kamiński I. J. (1981), Notatnik amerykański (3), „Sztuka” nr 2, s. 34-37 | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska A. (1976), Kreatywne działanie sztuk, [w:] Taż (red. nauk.), Kreatywne funkcje sztuki. Sztuka i społeczeństwo, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 47-91 | pl_PL |
dc.references | Lasswell H. D. (1948), Structure and functions of communication in society, [w:] Bryson L. (red.), The communication of ideas, New York, Harper, s. 32-51 | pl_PL |
dc.references | Miasto San Diego, Kalifornia, [online], [dostęp: 30.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.sandiego.gov/graffiti/school.shtml> | pl_PL |
dc.references | Miejska Biblioteka Publiczna im. Gustawa Daniłowskiego w Sosnowcu, [online], [dostęp: 18.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka.sosnowiec.pl/imprezy/konkursy/1214-konkurs--fotograficzny-f9.html> | pl_PL |
dc.references | Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Wodzisławiu Śląskim, [online], [dostęp: 16.04.2012], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka.wodzislaw.pl/strona,aktualnosc,538.html> | pl_PL |
dc.references | Miodek E. (2001), Graffiti we współczesnej kulturze językowej polskiej młodzieży, „Nauczyciel i Szkoła” nr 3/4, s. 149-154 | pl_PL |
dc.references | Mokanek K. (1999), Socjologiczny fenomen graffiti, „Opcje” nr 1, s. 32-38 | pl_PL |
dc.references | Morawski S. (1963), Trojaka funkcja wychowawcza sztuki, „Estetyka” r. IV, s. 18-66 | pl_PL |
dc.references | Nowy mural w Kutnie, [w:] Portal internetowy „Kutno.com.pl”, [online], [dostęp: 14.04.2012] aktualizacja: 06.06.2011, dostępny w Internecie: <http://www.kutno.com.pl/kultura/nowy-mural-w-kutnie> | pl_PL |
dc.references | Piotrowski P. (2003), Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, ISBN 83-88149-96-2 | pl_PL |
dc.references | Rudzińska K. (1978), Między awangardą a kulturą masową. Wokół społecznej roli pisarza, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy | pl_PL |
dc.references | Szuman S. (1990), O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-04128-9 | pl_PL |
dc.references | Popularyzacja, [w:] Słownik Języka Polskiego, [online], [dostęp: 30.03.2012], dostępny w Internecie: <http://www.pwn.pl/?module=multisearch&search=popularyzowa%E6+&submit2=szukaj> | pl_PL |
dc.references | 3fala.art.pl, [online], [dostęp: 13.09.11], dostępny w Internecie: <http://archiwum.grafffiti.pl/projekty.php?id=307&sub=ow> | pl_PL |
dc.references | Wołk M. (2000), Graffiti dialogiczne na tle innych form twórczości grafficiarzy, „Prace Językoznawcze”, z. II, s. 169-183 | pl_PL |
dc.references | Wymalowali graffiti na billboardach dla osób z autyzmem, [w:] Portal internetowy „gazeta.pl”, [online], aktualizacja: 19.04.2012, [dostęp: 15.04.2012], dostępny w Internecie: <http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,9466628,Wymalowali_grafitti_na_billboardach_dla_osob_z_autyzmem.html> | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.17 | |