Graffiti jako środek komunikacji i popularyzacji czytelnictwa
Streszczenie
Graffiti jest środkiem komunikacji bliskim młodym ludziom. Wielu z nich bierze spray do ręki tylko po to, by spróbować tej ciekawej, innej od wszystkich techniki malowania. Spotykamy je na każdym kroku, w przejściach podziemnych, na przęsłach mostów, garażach, szkołach. Bywa kolorowe, żywiołowe i może pozytywnie wpływać na nastrój. Na Zachodzie Europy, gdzie otwarcie walczy się z nielegalnym graffiti, jedną z form przeciwdziałania mu jest prowadzenie specjalnych zajęć malowania graffiti tematycznych, np. dotyczących historii regionu. Rozwija to nie tylko umiejętności artystyczne, odpowiedzialność za przestrzeń publiczną, ale i jak udowodniono również rozbudza ciekawość i sprawia, że młodzi adepci sięgają do książek. Szukają w nich niezbędnych informacji i natchnienia. W Polsce z warsztatowej formy popularyzacji wiedzy korzystają niektóre fundacje, które zapraszając młodzież na wspólną przygodę z graffiti, upowszechniają idee takie jak ekologia, tolerancja, równouprawnienie. Tego typu graffiti pełnią wiele funkcji, zarówno wobec swoich autorów, jak i odbiorców. Doskonale nadają się też do popularyzacji czytelnictwa. Artykuł zawiera propozycje wykorzystania graffiti przez biblioteki oraz przykłady zrealizowanych już akcji. Graffiti is a medium which is very close to young people. Many of them try to paint with spray because this technique is very different from other techniques of painting. We meet graffiti all along the way, in underpasses, on spans of bridges, garages, schools. It is sometimes colorful, impetuous and can have a positive effect on our mood. On the West of Europe, where people fight with the illegal graffiti openly, one of the forms of counteraction is conducting special classes of thematic painting, e.g. concerning the history of the region. It develops not only artistic abilities, responsibility for the public sphere but also, as it has been proven, it arouses curiosity and makes young people refer to books. They search for necessary information and inspiration in them. In Poland, this workshop form of knowledge popularization is used by some foundations which invite young people to adventure with graffiti and promote in this way ideas of ecology, tolerance, equal rights. The graffiti of this type fulfills a lot of functions both towards their authors as well as an audience. This kind of street art fits the idea of popularization of reading very well. The article contains proposals of how this technique can be used by libraries and examples of finished actions.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: