| dc.contributor.author | Kępa, Rafał | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:57:24Z | |
| dc.date.available | 2019-09-23T16:57:24Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Kępa R., Wielkie pytania małych ludzi – o książkach filozoficznych dla dzieci, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 345-379, doi: 10.18778/7525-990-2.15 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30250 | |
| dc.description.abstract | Tak się złożyło, że karty najwybitniejszych (a i tych mniej wybitnych także) dzieł filozoficznych zapisane zostały niemal bez wyjątku przez dostojnych, starszych panów – choć niekoniecznie z długimi brodami. Czy jednak umiłowanie mądrości to istotnie dziedzina dla nich zarezerwowana? Jeśli rację miał Platon, pisząc „To stan bardzo znamienny dla filozofa: dziwić się. Nie ma innego początku filozofii, jak to właśnie”, to wydaje się, że nie ma lepszego czasu dla bycia filozofem niż dzieciństwo. Czas, w którym każdy z nas całkiem bezinteresownie, wiedziony czystą ciekawością, zadaje mnóstwo pytań, być może więcej niż w ciągu całego późniejszego, dorosłego życia. Nie chodzi, rzecz jasna, o to, że Metafizyka Arystotelesa, Krytyka czystego rozumu Kanta bądź Idea fenomenologii Husserla równie dobrze mogły wyjść spod niewprawnie jeszcze piszącej ręki małego Krzysia czy Ani. Nie znaczy to też jednak, że odpowiedzi na największe pytania leżą poza możliwościami poznawczymi najmniejszych czytelników. Szczęśliwie, zdaje sobie z tego sprawę zarówno coraz więcej autorów, jak i wydawców. Niniejszy artykuł stanowi przegląd wydawanych w ostatnich latach książeczek filozoficznych przeznaczonych dla najmłodszych dzieci. Przedstawiona w nim zostanie przede wszystkim podejmowana w nich tematyka, z próbą zakwalifikowania poruszanych problemów do poszczególnych działów „dorosłej” filozofii. | pl_PL |
| dc.description.abstract | It happened so that the pages of outstanding (as well as those less famous) philosophical works were written almost exclusively by the stately old men, though not necessarily with long beards. But is it true, that love of wisdom is an area reserved only for them? If Plato was right when he wrote: ‘Wonder is the special affection of a philosopher; for philosophy has no other starting point than this,’ it seems that there is no better time to be a philosopher than during childhood. This is the time when each of us quite freely, guided by pure curiosity, asks lots of questions, perhaps more than during the whole adult life. It is not the point that Aristotle’s Metaphysics, Kant’s Critique of Pure Reason or Husserl’s The idea of phenomenology could be created by small Chris or Anne. However this does not mean that the answers to ‘The Biggest Questions’ are beyond the cognitive capabilities of the smallest readers. Fortunately more and more authors and publishers become aware of this fact. This article provides an overview of recently published books about philosophy meant for the youngest children. First of all it will present topics with an attempt to classify them to individual sections of an ‘adult’ philosophy. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | książka filozoficzna dla dzieci | pl_PL |
| dc.title | Wielkie pytania małych ludzi – o książkach filozoficznych dla dzieci | pl_PL |
| dc.title.alternative | “Big questions” for Tiny People – About Philosophical Books for Children | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 345-379 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwent filozofii i filologii polskiej, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii średniowiecznej. Wykształcenie i zainteresowania filozoficzne łączy z pracą bibliologiczną. Podejmowane prace dotyczą historii i zbiorów średniowiecznych bibliotek klasztornych oraz roli książki w życiu zgromadzeń zakonnych. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Assistant Professor in the Chair of Library and Information Science, University of Lodz. A graduate of Polish philology and philosophy, PH.D. on the medieval philosophy. He links his philosophical education and interests with bibliological work. Actually works on the history and collections of medieval monastic libraries and the role of books in the life of monastic congregations. | pl_PL |
| dc.references | Arystoteles (2002), Etyka Nikomachejska, [w:] Tenże, Dzieła wszystkie, t. 5, s. 77-300, Warszawa, PWN | pl_PL |
| dc.references | Brenifier O. (2010 a), Szczęście według Niny, Warszawa, „Czarna Owca”, ISBN 978-83-7554-170-0 | pl_PL |
| dc.references | Brenifier O. (2010 b), Prawda według Niny, Warszawa, „Czarna Owca”, ISBN 978-83-7554-171-7 | pl_PL |
| dc.references | Erlbruch W. (2008), Gęś, śmierć i tulipan, Warszawa, „Hokus-Pokus”, ISBN 978-83-604021-6-0 | pl_PL |
| dc.references | Freese H.-L. (2008), Nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, Kraków, WAM, ISBN 978-83-7505-015-8 | pl_PL |
| dc.references | Gaarder J. (2011), Świat Zofii, Warszawa, „Czarna Owca”, ISBN 978-83-60207-50-5 | pl_PL |
| dc.references | Jalonen R. (2009), Dziewczynka i drzewo kawek, Warszawa, „Tatarak”, ISBN 978-83-925929-4-5 | pl_PL |
| dc.references | Lind Å. (2007), Piaskowy Wilk, Poznań, „Zakamarki”, ISBN 978-83-60963-11-1 | pl_PL |
| dc.references | Lind Å. (2008), Piaskowy Wilk i ćwiczenia z myślenia, Poznań, „Zakamarki”, ISBN 978-83-60963-35-7 | pl_PL |
| dc.references | Lind Å. (2009), Piaskowy Wilk i prawdziwe wymysły, Poznań, „Zakamarki”, ISBN 978-83-60963-67-8 | pl_PL |
| dc.references | Melbourne A. (2009 a), Jak wielki jest milion?, Kraków, „Zielona Sowa”, ISBN 978-83-7623-321-5 | pl_PL |
| dc.references | Melbourne A. (2009 b), Jak wysoko jest niebo?, Kraków, „Zielona Sowa”, ISBN 978-83-7623-325-3 | pl_PL |
| dc.references | Mill J. S. (2006), Utylitaryzm. O wolności, Warszawa, PWN, ISBN-13 978-83-01-14333-6 | pl_PL |
| dc.references | Moeyaert B. (2005), Stworzenie, Warszawa, „Hokus-Pokus”, ISBN 83-919621-5-6 | pl_PL |
| dc.references | Nilsson U. (2008), Żegnaj, panie Muffinie!, Gdańsk, „EneDueRabe”, ISBN 978-83-927462-1-8 | pl_PL |
| dc.references | Platon (1959), Teajtet, Warszawa, PWN | pl_PL |
| dc.references | Stark U. (2008), Jak tata pokazał mi wszechświat, Poznań, „Zakamarki”, ISBN 978-83-60963-25-8 | pl_PL |
| dc.references | Tischner J. (1972), Egzystencja i wartość, „Znak” nr 217-218, s. 917-931 | pl_PL |
| dc.references | Tischner J. (1992), Świat ludzkiej nadziei, Kraków, Znak, ISBN 83-7006-360-8 | pl_PL |
| dc.references | Wojtyszko M. (2004), Bromba i filozofia, Warszawa, „Santorski & Co”, ISBN 83-89763-22-2 | pl_PL |
| dc.references | Wolf Ch. (1987), Awaria; tu za: Freese H.-L. (2008), Nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, Kraków, WAM, s. 5 | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.15 | |