| dc.contributor.author | Wójcik, Magdalena | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2019-09-23T16:29:55Z | |
| dc.date.available | 2019-09-23T16:29:55Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Wójcik M., Strony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci (na przykładzie analizy stron www krakowskich bibliotek szkolnych), [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 165-180, doi: 10.18778/7525-990-2.08 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7525-990-2 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30243 | |
| dc.description.abstract | Przedmiotem wywodu są sposoby wykorzystania stron www jako narzędzi stymulujących rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci. Analizie jakościowej poddano zakres i rodzaj występowania na stronach www bibliotek krakowskich szkół podstawowych, elementów wspierających proces aktywizacji czytelniczej dzieci. W badaniu wzięto pod uwagę: informacje o bieżącej ofercie biblioteki, wykazy nowych nabytków, informacje o nowościach wydawniczych, recenzje, zestawienia polecanych książek, informacje o akcjach promujących czytanie, wykazy linków do polecanych zasobów sieciowych, multimedia, gry dydaktyczne, aktywizujące elementy Web 2.0 itp. Analizie poddano częstość występowania tych elementów na stronach bibliotek. Sformułowano wnioski dotyczące stanu obecnego i perspektyw związanych z wykorzystywaniem potencjału stron internetowych jako narzędzi wspierających rozwój zainteresowań czytelniczych. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The subject of the paper is a matter of using Internet websites as a tool for stimulating the development of children’s reading interests. Cracow elementary school library websites were analyzed qualitatively to discover the extent and type of elements supporting the process of activating the potential readership of children. The analysis included: information about the current library offerings, listings of new acquisitions, publishing news, reviews, the lists of recommended books, information about reading promotion actions, lists of recommended links to web resources, multimedia, educational games, activating elements of Web 2.0, etc. Frequency of occurrence of these elements on the sites of the surveyed libraries was analyzed quantitatively. Conclusions regarding the present state and prospects for use of websites as potential tools for supporting development of children’s interests in reading were formulated. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | czytelnictwo dzieci | pl_PL |
| dc.subject | biblioteka szkolna - strona internetowa | pl_PL |
| dc.subject | biblioteka szkolna - promocja czytelnictwa | pl_PL |
| dc.title | Strony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci (na przykładzie analizy stron www krakowskich bibliotek szkolnych) | pl_PL |
| dc.title.alternative | School Libraries Websites as a Tool for Developing Children’s Reading Interests (on the Example of Analysis of Cracow School Libraries Websites) | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 165-180 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Asystent w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania naukowe: nowe formy komunikacji w Internecie, Web 2.0 i media społecznościowe oraz ich związki z instytucjami książki. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | An assistant and PhD student at the Jagiellonian University. Field of scientific interest: Web 2.0 technology, issues related to the impact of new media on the way of books institutions functioning. | pl_PL |
| dc.references | Baluch A. (2005), Książka jest światem: o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków, „Universatis”, ISBN 83-242-0596-9 | pl_PL |
| dc.references | Baluch A. (2003), Od ludus do agora : rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, ISBN 83-7271-225-5 | pl_PL |
| dc.references | Chruścińska J., Kubisz E. (red.) (2002). Dziecko, rodzina, biblioteka: materiały z konferencji ogólnopolskiej, Zielona Góra, 18-19 września 2001 r., Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-04-X | pl_PL |
| dc.references | Chruścińska J., Kubisz E. (red.) (2000). Walory edukacyjne literatury dziecięcej : ogólnopolskie seminarium organizatorów czytelnictwa dziecięcego, Białystok, 11-13 maja 1999, Warszawa, CUKB, ISBN 83-909574-7-7 | pl_PL |
| dc.references | Głoskowska-Sołdatow M. (2000), Psycho-dydaktyczne uwarunkowania doboru lektury dla dzieci 7-10 letnich, [w:] Chruścińska, J., Kubisz E. (red.), Walory edukacyjne literatury dziecięcej : ogólnopolskie seminarium organizatorów czytelnictwa dziecięcego, Białystok, 11-13 maja 1999, Warszawa, CUKB, s. 21-33 | pl_PL |
| dc.references | Gotwald B. (2010), Jak zarobić w Internecie?: dziecko w e-społecznościach, Łódź, Leader-Great Publisher, ISBN 978-83-61977-04-9 | pl_PL |
| dc.references | Izdebska J. (2007), Dziecko w świecie mediów elektronicznych: teoria, badania, edukacja medialna, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, ISBN 978-83-89190-94-9 | pl_PL |
| dc.references | Jaszczyszyn E. (2010), Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, ISBN 978-83-61209-43-0 | pl_PL |
| dc.references | Kondracka M. (2009), Wykorzystanie technologii informacyjnych w nauce czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym przez nauczycieli wybranych szkół podstawowych - raport z badań, [w:] Kobylarek A. (red. nauk.), Wspólnota i różnica : interdyscyplinarne studia, analizy i rozprawy, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 262-272 | pl_PL |
| dc.references | Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie: zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Difin, ISBN 978-83-7641-388-4 | pl_PL |
| dc.references | Kremer M. (2009), Komputer i Internet jako narzędzia w realizacji projektów animujących czytelnictwo dzieci, [w:] Lewandowicz- -Nosal G. (red. nauk.), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży: od teorii do praktyki: poradnik, Warszawa, Wydaw. Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, s. 60-72 | pl_PL |
| dc.references | Leszczyński G., Świerczyńska-Jelonek D., Zając M. (red.) (2006), Książka dziecięca 1990-2005: konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej: praca zbiorowa, Warszawa, Wydawnictwo SBP, ISBN 83-89316-62-5 | pl_PL |
| dc.references | Lewandowicz-Nosal G. (red.) (2009), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo SBP, ISBN 978-83-61464-14-3 | pl_PL |
| dc.references | Łaba A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 978-83-7784-047-4 | pl_PL |
| dc.references | Maciąg K. (2006), Miejsce bibliotek publicznych w systemie edukacji, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-454-6 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J. (2007), Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa, CEBID, 978-83-88581-28-1 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J., Leszczyński G. (red.) (2002), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia: praca zbiorowa, Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-06-6 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J., Walczewska-Klimczak G. (red.) (2004), Animacja czytelnictwa dziecięcego: koncepcje, doświadczenia, postulaty: praca zbiorowa, Płock, Książnica Płocka im. Władysława Broniewskiego, Płockie Stowarzyszenie Przyjaciół Książki i Bibliotek, ISBN 83-88028-27-8 (KP) | pl_PL |
| dc.references | Przybysz-Zaremba M. (2010), Internet zagrożeniem dla dzieci i młodzieży, [w:] Reclik R., Zduniak A. (red. nauk.) Jakość wobec wyzwańi zagrożeń XXI wieku, Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, s. 128-135 | pl_PL |
| dc.references | Szczupał B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością: recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa, ISBN 978-83-7151-862-1 | pl_PL |
| dc.references | Truskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli Czytelnictwo i okolice, Tychy, Maternus Media, ISBN 978-83-89701-35-0 | pl_PL |
| dc.references | Ungeheuer-Gołąb A. (2011), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą: podręcznik, Warszawa, Wydawnictwo SBP, (Rzeszów), Uniwersytet Rzeszowski, 978-83-61464-92-1 | pl_PL |
| dc.references | Zając M. (2002), Raport o książce dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Biblioteka Analiz, ISBN 83-89143-03-8 | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7525-990-2.08 | |