Show simple item record

dc.contributor.authorWójcik, Magdalena
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-09-23T16:29:55Z
dc.date.available2019-09-23T16:29:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWójcik M., Strony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci (na przykładzie analizy stron www krakowskich bibliotek szkolnych), [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 165-180, doi: 10.18778/7525-990-2.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-990-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30243
dc.description.abstractPrzedmiotem wywodu są sposoby wykorzystania stron www jako narzędzi stymulujących rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci. Analizie jakościowej poddano zakres i rodzaj występowania na stronach www bibliotek krakowskich szkół podstawowych, elementów wspierających proces aktywizacji czytelniczej dzieci. W badaniu wzięto pod uwagę: informacje o bieżącej ofercie biblioteki, wykazy nowych nabytków, informacje o nowościach wydawniczych, recenzje, zestawienia polecanych książek, informacje o akcjach promujących czytanie, wykazy linków do polecanych zasobów sieciowych, multimedia, gry dydaktyczne, aktywizujące elementy Web 2.0 itp. Analizie poddano częstość występowania tych elementów na stronach bibliotek. Sformułowano wnioski dotyczące stanu obecnego i perspektyw związanych z wykorzystywaniem potencjału stron internetowych jako narzędzi wspierających rozwój zainteresowań czytelniczych.pl_PL
dc.description.abstractThe subject of the paper is a matter of using Internet websites as a tool for stimulating the development of children’s reading interests. Cracow elementary school library websites were analyzed qualitatively to discover the extent and type of elements supporting the process of activating the potential readership of children. The analysis included: information about the current library offerings, listings of new acquisitions, publishing news, reviews, the lists of recommended books, information about reading promotion actions, lists of recommended links to web resources, multimedia, educational games, activating elements of Web 2.0, etc. Frequency of occurrence of these elements on the sites of the surveyed libraries was analyzed quantitatively. Conclusions regarding the present state and prospects for use of websites as potential tools for supporting development of children’s interests in reading were formulated.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytelnictwo dziecipl_PL
dc.subjectbiblioteka szkolna - strona internetowapl_PL
dc.subjectbiblioteka szkolna - promocja czytelnictwapl_PL
dc.titleStrony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci (na przykładzie analizy stron www krakowskich bibliotek szkolnych)pl_PL
dc.title.alternativeSchool Libraries Websites as a Tool for Developing Children’s Reading Interests (on the Example of Analysis of Cracow School Libraries Websites)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number165-180pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAsystent w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania naukowe: nowe formy komunikacji w Internecie, Web 2.0 i media społecznościowe oraz ich związki z instytucjami książki.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAn assistant and PhD student at the Jagiellonian University. Field of scientific interest: Web 2.0 technology, issues related to the impact of new media on the way of books institutions functioning.pl_PL
dc.referencesBaluch A. (2005), Książka jest światem: o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków, „Universatis”, ISBN 83-242-0596-9pl_PL
dc.referencesBaluch A. (2003), Od ludus do agora : rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, ISBN 83-7271-225-5pl_PL
dc.referencesChruścińska J., Kubisz E. (red.) (2002). Dziecko, rodzina, biblioteka: materiały z konferencji ogólnopolskiej, Zielona Góra, 18-19 września 2001 r., Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-04-Xpl_PL
dc.referencesChruścińska J., Kubisz E. (red.) (2000). Walory edukacyjne literatury dziecięcej : ogólnopolskie seminarium organizatorów czytelnictwa dziecięcego, Białystok, 11-13 maja 1999, Warszawa, CUKB, ISBN 83-909574-7-7pl_PL
dc.referencesGłoskowska-Sołdatow M. (2000), Psycho-dydaktyczne uwarunkowania doboru lektury dla dzieci 7-10 letnich, [w:] Chruścińska, J., Kubisz E. (red.), Walory edukacyjne literatury dziecięcej : ogólnopolskie seminarium organizatorów czytelnictwa dziecięcego, Białystok, 11-13 maja 1999, Warszawa, CUKB, s. 21-33pl_PL
dc.referencesGotwald B. (2010), Jak zarobić w Internecie?: dziecko w e-społecznościach, Łódź, Leader-Great Publisher, ISBN 978-83-61977-04-9pl_PL
dc.referencesIzdebska J. (2007), Dziecko w świecie mediów elektronicznych: teoria, badania, edukacja medialna, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, ISBN 978-83-89190-94-9pl_PL
dc.referencesJaszczyszyn E. (2010), Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, ISBN 978-83-61209-43-0pl_PL
dc.referencesKondracka M. (2009), Wykorzystanie technologii informacyjnych w nauce czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym przez nauczycieli wybranych szkół podstawowych - raport z badań, [w:] Kobylarek A. (red. nauk.), Wspólnota i różnica : interdyscyplinarne studia, analizy i rozprawy, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 262-272pl_PL
dc.referencesKozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie: zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Difin, ISBN 978-83-7641-388-4pl_PL
dc.referencesKremer M. (2009), Komputer i Internet jako narzędzia w realizacji projektów animujących czytelnictwo dzieci, [w:] Lewandowicz- -Nosal G. (red. nauk.), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży: od teorii do praktyki: poradnik, Warszawa, Wydaw. Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, s. 60-72pl_PL
dc.referencesLeszczyński G., Świerczyńska-Jelonek D., Zając M. (red.) (2006), Książka dziecięca 1990-2005: konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej: praca zbiorowa, Warszawa, Wydawnictwo SBP, ISBN 83-89316-62-5pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (red.) (2009), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo SBP, ISBN 978-83-61464-14-3pl_PL
dc.referencesŁaba A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 978-83-7784-047-4pl_PL
dc.referencesMaciąg K. (2006), Miejsce bibliotek publicznych w systemie edukacji, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-454-6pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (2007), Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa, CEBID, 978-83-88581-28-1pl_PL
dc.referencesPapuzińska J., Leszczyński G. (red.) (2002), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia: praca zbiorowa, Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-06-6pl_PL
dc.referencesPapuzińska J., Walczewska-Klimczak G. (red.) (2004), Animacja czytelnictwa dziecięcego: koncepcje, doświadczenia, postulaty: praca zbiorowa, Płock, Książnica Płocka im. Władysława Broniewskiego, Płockie Stowarzyszenie Przyjaciół Książki i Bibliotek, ISBN 83-88028-27-8 (KP)pl_PL
dc.referencesPrzybysz-Zaremba M. (2010), Internet zagrożeniem dla dzieci i młodzieży, [w:] Reclik R., Zduniak A. (red. nauk.) Jakość wobec wyzwańi zagrożeń XXI wieku, Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, s. 128-135pl_PL
dc.referencesSzczupał B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością: recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa, ISBN 978-83-7151-862-1pl_PL
dc.referencesTruskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli Czytelnictwo i okolice, Tychy, Maternus Media, ISBN 978-83-89701-35-0pl_PL
dc.referencesUngeheuer-Gołąb A. (2011), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą: podręcznik, Warszawa, Wydawnictwo SBP, (Rzeszów), Uniwersytet Rzeszowski, 978-83-61464-92-1pl_PL
dc.referencesZając M. (2002), Raport o książce dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Biblioteka Analiz, ISBN 83-89143-03-8pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-990-2.08


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe