Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSroka, Robert
dc.date.accessioned2019-09-16T13:45:32Z
dc.date.available2019-09-16T13:45:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30174
dc.description.abstractOver the last few years, a change has been noticed in the approach to shaping legal regulations in the economic field, and this has become the motive for a new approach to self-regulation. The change consists in the fact that the legislator mainly defines the purpose of a regulation, the regulatory framework, and the sanctions. However, it does not contain specific provisions indicating how an economic entity should fulfill the purpose of a given regulation. Thus, it leaves the broad sphere undefined. The legislator indicates what is expected, what the sanction for non-compliance will be, but it does not indicate exactly how business owners should achieve this compliance. The aim of the article is to describe a new trend of self-regulation, from the perspective of the role that industry organizations can play. Three examples of new acts in the field of commercial law are analyzed, which are characterized by a lack of clarity and are part of the case-law framework. Two initiatives of an industry organization which clarify unclear legal provisions are pointed out. The analyses make it possible to state that the industry organizations are able to take responsibility for interpretations of imprecise regulations in the field of commercial law. The organizations are also able to set standards of conduct and develop industry self-regulation so that they are respected by the industry and the legislator as a response to the new model of shaping the law.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectindustry self-regulationen_GB
dc.subjectbusiness ethicsen_GB
dc.subjectbusiness lawen_GB
dc.subjectindustry standarden_GB
dc.subjectindustry organizationsen_GB
dc.title„Doregulacja”. Nieprecyzyjność prawa jako nowa przyczyna wyznaczania standardów postępowania przez organizacje branżowe w procesie samoregulacjipl_PL
dc.title.alternativeThe imprecision of the law as a new source of setting standards of conduct by industry organizations in the process of self-regulationen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-83
dc.contributor.authorAffiliationKozminski University, Departament of Enterpreneurship and Ethics in Business
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBiernacki, P. (2018). Błędy w raportowaniu niefinansowym. Parkiet. https://www.parkiet.com/Akademia-inwestycyjna/309219938-Bledy-w-raportowaniuniefinansowym.htmlpl_PL
dc.referencesBiernatowski, P. (2017). Wyższe kary za naruszenie informacji poufnych, Obserwator Finansowy. https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/rynkifinansowe/wyzsze-kary-za-naruszenie-informacji-poufnych/pl_PL
dc.referencesBieżuński, P. (2017). Dane niefinansowe, czyli nowe obowiązki spółek giełdowych. Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. http://www.sii.org.pl/11922/aktualnosci/felietony/dane-niefinansowe-czyli-nowe-obowiazki-spolek-gieldowych.htmlpl_PL
dc.referencesGębusia, I. (2019). Nowe regulacje MAR/MAD II. https://www.chwp.pl/naszepublikacje/nowe-regulacje-marmad-ii/pl_PL
dc.referencesJonak, J. (2016). Problem informacji poufnych. Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/Opinie/305119871-Problem-informacji-poufnych.htmlpl_PL
dc.referencesKoziorowski, L. (2014). Market Abuse Regulation – wyzwaniem dla zarządów spółek publicznych. Miesięcznik Kapitałowy. https://gessel.pl/publikacje/market-abuse-regulation-wyzwaniem-dla-zarzadow-spolek-publicznych/pl_PL
dc.referencesPartyka-Opiela, A., & Hlebicka-Józefowicz, A. (2017). Co dla przedsiębiorców oznacza nowa ustawa o jawności życia publicznego? https://portal.dzp.pl/alerty/93-co-dla-firm-oznacza-nowa-ustawa-o-jawnosci-zycia-publicznegopl_PL
dc.referencesSroka, R. (2018). Ustawa o jawności życia publicznego – najczęściej zadawane pytania przez przedsiębiorców. https://www.blog.ey.pl/audytsledczy/ustawa-o-jawnosci-zycia-publicznego-najczesciej-zadawane-pytania-przez-przedsiebiorcow/pl_PL
dc.referencesTokarczyk, R. (2019). Filozofia prawa. Warszawa: LexisNexis.pl_PL
dc.referencesUstawa o jawności życia publicznego z 23.10.2017.pl_PL
dc.referencesWprowadzono obowiązek raportowania niefinansowego (2017). Zeszyty Metodyczne Rachunkowości, 2(434). https://www.gofin.pl/bilans/17,8,567,984,wprowadzono-obowiazek-raportowania-niefinansowego.htmlpl_PL
dc.referencesZirk-Sadowski, M. (2011). Wprowadzenie do filozofii prawa. Warszawa: LEX a Wolters Kluwer Polska.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrsroka@kozminski.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.22.2.05
dc.relation.volume22pl_PL
dc.subject.jelK20pl_PL
dc.subject.jelM14pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.