Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 52 (2019) nr 1
Browse by
Recent Submissions
-
Muzyka i akustyka w słuchowiskach – radiowych adaptacjach sztuk Tadeusza Różewicza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)The object of my interest is music co-creating the so-called “acoustic kitchen” in radio drama adaptations of Tadeusz Różewicz’s works. There is no doubt that both in older versions of radio dramas, including Świadkowie ... -
Konteksty muzyczne w Rymach dziecięcych Kazimiery Iłłakowiczówny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)The topic of this paper is Kazimiera Iłłakowiczówna Children’s Rhymes – a book of poetic miniatures for children, to which Karol Szymanowski composed a set of songs for voice and piano entitled Children’s Rhymes Op. 49 in ... -
Słowno-muzyczne widowisko składankowe jako palimpsest kulturowy – na przykładzie Niech no tylko zakwitną jabłonie Agnieszki Osieckiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article concerns the concept of a musical spectacle by Agnieszka Osiecka „Niech no tylko zakwitną jabłonie” (Let apple trees blossom) presented in 1964 in the Ateneum Theater in Warsaw. It is concluded that in this ... -
Między wizją a praktyką. Początki niemieckiej opery romantycznej w ujęciu E.T.A. Hoffmanna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article is devoted to the theory of new German opera created by E.T.A Hoffmann and the first attempt to putting it into practice. His short story entitled The Poet and the Composer (1813) and released in the Leipzig ... -
Co jest przedmiotem krytyki muzycznej? Pytania wokół pewnego pojedynku na argumenty w Chińskim fortepianie Étienne’a Bariliera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article deals with the topic of musical criticism, especially performance practice, asking a basic question about what is evaluated and what determines the value of the performance of a work. The reference point is a ... -
Szkarłatna partytura Ralfa Isaua jako przykład recepcji twórczości Franza Liszta w literackiej kulturze popularnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper presents a novel Die Dunklen (2007) by Ralf Isau. I analyse the presence of Franz Liszt’s music in this work. Isau uses Liszt’s music to explain history and the aesthetics of music, and also the influence of ... -
Literature reflecting on Frederic Chopin’s visits to the spa towns of western Czechia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)The composer Frederic Chopin is connected with Czechia through a number of visits (in Carlsbad, Prague, Děčín, Teplice, and Marienbad) which he spent joyfully meeting his family, who lived in the Russian-occupied Poland. ... -
Contrapuntal text and rondo (in the poetry of Desmond Egan and Jaroslav Seifert)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper is concerned with the complicated relationships between poetry and music. It tries to show that one of the common denominators between both arts can be the musical form in poetry, strictly speaking a method of ... -
Muzyka i muzyczność w utworach Vladimira Nabokova
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper aims to present music and musicality as aspects of Vladimir Nabokov’s prose, as well as his relationship with music. As is shown in this article, Nabokov’s literary texts involve at least three different aspects ... -
Od Baudelaire’a do Mallarmégo. W poszukiwaniu ideału muzyczności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article undertakes the topic of the evolution in perceiving the ideal of literary musicality among representatives of French symbolism, taking into account Baudelaire and Mallarmé. The former, who is considered to be ... -
Powieść wagnerowska – powieść muzyczna? (Gabriele D’Annunzio – Élémir Bourges – Paweł Huelle)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article discusses the genre of the Wagnerian novel, one of these phenomena which are a testament to the wide and diverse reception of Richard Wagner’s work in the European culture. The composer was admired as a ... -
„Biały klawisz, czarny, czarny, biały…” czyli jak rozwiązać muzyczne łamigłówki z przeszłości. Tego lata, w Zawrociu Hanny Kowalewskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)In Tego lata, w Zawrociu, Hanna Kowalewska presents a multi-layered story about the fate of the young heiress to the family fortune, called Matylda. This turns out to be an attempt to face the past, history and music that ... -
Kryminał muzyczny? Refleksje na marginesie powieści kryminalnych Jana Antoniego Homy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article begins with addressing the 19th century relationships between the detective story and classical music, which were found, for example, in Charles Dickens’ or Arthur Conan Doyle’s works. Against this background, ... -
Kiedy ucho robi oko, czyli o fonetach Stanisława Barańczaka wobec muzyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper examines the question of the relations between music and the written word. Interdisciplinary interpretations of selected fonety – a literary genre proposed by Barańczak in Pegaz Zdębiał – discuss translation ... -
Tkaczyszyn-Dycki’s Continuous “Song About…”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)In this article, the author analyzes the poetry of Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, positing that through his individulal works we are in contact with One Poem, constantly written, which cannot be fully realized; it exists to ... -
Julia Hartwig i „studia osobowe”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper discusses Julia Hartwig’s poetic texts in which she focuses on the prominent classical and pop musicians (composers as well as performers, such as Ludwig van Beethoven and Janis Joplin). In Tomasz Cyz’s interview ... -
Stanisław Barańczak słucha Mozarta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This essay presents an interpretation of Stanisław Barańczak poem Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta. Barańczak translated the libretto of Lorenzo Da Ponte to the Mozart’s opera The Marriage of Figaro. A fragment ... -
Deprecjacja czy podziw? O Skrzypcach i Klawesynie Zbigniewa Herberta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)In Zbigniew Herbert’s early works from the volume Hermes, pies i gwiazda (Hermes, a dog and a star, 1957), one can find cues indicating that contacts with music were his source of ambivalent feelings and reflections. This ... -
Beethoven Różewicza i Herberta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article addresses the attitude of Różewicz and Herbert towards Beethoven’s music. The author of this paper refers to the following works: a story New School of Philosophy (PR I), an essay Painting by Night 21.01.85 ... -
Możliwości partytury – możliwości poezji. Schäffer i Wirpsza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper is an attempt to compare experimental artistic activities taken independently by the composer Bogusław Schäffer, and the poet Witold Wirpsza in the 1960s. In the works of the former the role and ways of using a ...