Model socjologii języka i próba jego empirycznej weryfikacji
Streszczenie
Praca poświęcona jest problematyce socjologii języka, która wymaga w zasadzie znajomości zarówno
socjologii jak i językoznawstwa. Praca powstała jako część zbiorowego wysiłku członków Zakładu
Socjologii Kultury UŁ, zajmujących się różnymi aspektami procesów
społecznej komunikacji. W pracy autor przedstawił szkic teoretycznego modelu socjologicznej analizy języka. Głównym jego zadaniem była próba uporządkowania problematyki i wprowadzenia nowych
pojęć oraz wskazania możliwych kierunków badań. Badania opierały się zgodnie z koncepcją Bernsteina na dychotomicznym modelu struktury społecznej. Starano się zatem zbadać
różnice w używaniu języka pomiędzy dziećmi z rodzin inteligenckich
i dziećmi z rodzin robotniczych jednego środowiska wielkomiejskiego.
Badania przeprowadzono od kwietnia do listopada
1972 roku w dwóch poznańskich szkołach średnich: I-ym Liceum
Ogólnokształcącym im. Karola Marcinkowskiego oraz Technikum Przemysłu
Spożywczego.
Collections