dc.contributor.author | Lewandowicz-Nosal, Grażyna | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-04-30T06:42:25Z | |
dc.date.available | 2019-04-30T06:42:25Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Lewandowicz -Nosal G., Biblioteki publiczne dla dzieci wczoraj i dziś. Kłopoty z tożsamością, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 217-241, doi: 10.18778/7969-027-5.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28084 | |
dc.description.abstract | W roku 2012 biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce świętują swoje 90. urodziny. To właśnie Łódź stała się miastem, w którym otwarto pierwsze wypożyczalnie dla dzieci. Jest to doskonała okazja, aby przyjrzeć się ich funkcjonowaniu i kłopotom z tożsamością. W artykule przedstawiono zmiany, jakie zaszły w organizacji i funkcjonowaniu bibliotek dla dzieci w ostatnim wieku. Opisano trzy modele – roboczo nazwane świątyniami – model skupiony na słowie, model skupiony na informacji i trzeci – model konsumpcji wraz z podstawowymi cechami charakterystycznymi dla każdego modelu – cele działania, zadania, zbiory, personel, czytelnicy, główne kierunki pracy. W ostatniej części postawiono pytanie o dalszy rozwój bibliotek dla dzieci. | pl_PL |
dc.description.abstract | In 2012 public libraries in Poland celebrate their 90th birthday. The first of them was located in Łodź. It is good occasion to show their activities and difficulties with identity. In this article author describes the changes in organization and functioning in public libraries for children on the last century. Author shows three models – called “temples” – the first model concentrates on books and reading, the second model focuses on information and the third – concerns the consumption. The three models were described with their essential quantities – collections, activities, staff, readers, mains directions of their development. In the last part the question was raised about the further development of libraries for children. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | biblioteka publiczna | pl_PL |
dc.subject | biblioteka dla dzieci | pl_PL |
dc.subject | biblioteki – charakterystyka | pl_PL |
dc.subject | biblioteki – działalność | pl_PL |
dc.subject | biblioteki dla dzieci – modele | pl_PL |
dc.title | Biblioteki publiczne dla dzieci wczoraj i dziś. Kłopoty z tożsamością | pl_PL |
dc.title.alternative | Children’s public libraries yesterday and tomorrow. Difficulties with identity | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 217-241 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Biblioteka Narodowa | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Grażyna Lewandowicz-Nosal pracuje w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Specjalista w zakresie bibliotek publicznych dla dzieci, literatury dla dzieci i młodzieży. Członek PS IBBY, kolegium redakcyjnego „Guliwera”, czasopisma o książce dla dziecka, juror w konkursie literackim im. Kornela Makuszyńskiego. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Grażyna Lewandowicz-Nosal, Ph. D. works in Books and Reading Institute National Library. She is specialist on children’s public libraries and literature for children and young people. Member of PS IBBY, member of board "Guliwer". Czasopismo o książce dla dziecka’ and joury of Kornel Makuszyński literary prize. | pl_PL |
dc.references | Błaszczak E. (2011), Dzieci nauczą czytać dorosłych? „Metro” z dn. 18- 20 lutego, s. 6. | pl_PL |
dc.references | Hazard P. (1963), Książki, dzieci i dorośli, Warszawa, „Nasza Księgarnia”, s. 80-83. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz G. (1996), Cienie i blaski czytelniczej obsługi dzieci i młodzieży. [w:] Biblioteki publiczno-szkolne: Materiały z konferencji dyrektorów WBP 23-25 kwietnia 1996 r. Stare Jabłonki, Warszawa-Olsztyn, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie, s. 29-34. | pl_PL |
dc.references | Augustyniakowa I. (1934), Biblioteki dziecięce w Łodzi. Historia i stan obecny [w:] Biblioteki dla dzieci w Polsce, Warszawa, s. 5. | pl_PL |
dc.references | Białkowska B. (1980), Biblioteka publiczna dla dzieci. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s. 111. | pl_PL |
dc.references | Białkowska B. (1992), Wybrane zagadnienia organizacji i wyposażenia bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s. 110. | pl_PL |
dc.references | Budyńska B. Jezierska M. (2011), Biblioteki Publiczne w Liczbach 2009, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s. 76-77. | pl_PL |
dc.references | Wody E. (2009), Building library 3.0. Issues in creating a culture of participation, Witney, Chandos Publishing, s. 210. | pl_PL |
dc.references | Gutry M. (1934), Biblioteka Wzorowa dla dzieci m. st. Warszawy, [w:] Biblioteki dla dzieci w Polsce, Warszawa, s. 9. | pl_PL |
dc.references | Gutry M. (1973), Rozwój bibliotek dla dzieci w Polsce na przestrzeni półwiecza, „Bibliotekarz” nr 7-8, s. 200-210. | pl_PL |
dc.references | Hurlock E. B. (1985), Rozwój dziecka, Warszawa, PWN, s. 558. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1998), Jak kochać dziecko, Warszawa, Wydawnictwo Jacek Santorski, s. 139. | pl_PL |
dc.references | Konwencja o Prawach Dziecka (1991), Dz. U. 1991 r. Nr 120. poz. 526. | pl_PL |
dc.references | Koszowska A. (2009), Web 2.0 a biblioteki – możliwości, narzędzia, zastosowania. [w]: Lewandowicz-Nosal G. (red.), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży. Od teorii do praktyki. Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 7-29. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz G., (2003), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce. Raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s.12. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz G., (2003), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce. Raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s.12. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz-Nosal G., Zybert B.E. (red.) (2009), Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 88. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz-Nosal G. (2010), Biblioteki dla młodzieży, „Poradnik Bibliotekarza” nr 7-8 s. 6-9. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz-Nosal G. (2011), O 76. Kongresie IFLA słów kilka. Wrażenia z Göteborga, „Poradnik Bibliotekarza” nr 3, s. 21-22. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz-Nosal G. (2011), Oddział dla dzieci/młodzieży, [w:] formularz GUS K-03 Sprawozdanie biblioteki za 2012 rok. | pl_PL |
dc.references | Nagórska I. (1973), 50 lat działalności publicznych bibliotek dziecięcych w Łodzi (wyciąg z referatu jubileuszowego), „Bibliotekarz” nr 7-8, s. 210-213. | pl_PL |
dc.references | Olechnicki K., Załęcki P. (1997), Słownik socjologiczny, Toruń, Wydawnictwo Graffiti BC, s. 228. | pl_PL |
dc.references | Papuzińska J. (2000), Biblioteki w służbie dzieciom, [w:] Zybert E.B. (red.), Biblioteka w otoczeniu społecznym, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 76. | pl_PL |
dc.references | Papuzińska J. (2002), Darowane kreski, Łódź, Wydawnictwo Literatura, s. 132-134. | pl_PL |
dc.references | Papuzińska J. (2008), Biblioteki a czytanie, [w:] Świerczyńska-Jelonek D., Leszczyński G., Zając M., (red. nauk.) Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 165. | pl_PL |
dc.references | Tarkowski A., Bendyk E. (2011) Scenariusze przyszłości bibliotek, Warszawa, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, s. 17. | pl_PL |
dc.references | Wiłkomirska A. (2010), Zmiana – trauma i szansa, próba pedagogicznej refleksji. [w:] Przecławska A., Wiłkomirska A. (red. nauk.), Między nieuchronnością a możliwością – wychowanie w warunkach zmiany, Warszawa, s. 13-14. | pl_PL |
dc.references | Wskazówki w sprawie organizacji bibliotek dla dzieci i księgozbiorów dla dzieci w publicznych bibliotekach powszechnych, (2003) [w:] Wołosz J. (red. nauk), Standardy biblioteczne. Wzorce i do świadczenia Unii Europejskiej, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 100-109. | pl_PL |
dc.references | Wskazówki w sprawie organizacji bibliotek dla dzieci i księgozbiorów dla dzieci w publicznych bibliotekach powszechnych (1965) [w:] Zarzębski T., Przepisy prawne dla bibliotek powszechnych, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 67-74. | pl_PL |
dc.references | Zawadzka D. (2006), I ty możesz mieć super dziecko, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B., s. 227. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.11 | |