Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLewandowicz-Nosal, Grażyna
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T06:42:25Z
dc.date.available2019-04-30T06:42:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationLewandowicz -Nosal G., Biblioteki publiczne dla dzieci wczoraj i dziś. Kłopoty z tożsamością, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 217-241, doi: 10.18778/7969-027-5.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28084
dc.description.abstractW roku 2012 biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce świętują swoje 90. urodziny. To właśnie Łódź stała się miastem, w którym otwarto pierwsze wypożyczalnie dla dzieci. Jest to doskonała okazja, aby przyjrzeć się ich funkcjonowaniu i kłopotom z tożsamością. W artykule przedstawiono zmiany, jakie zaszły w organizacji i funkcjonowaniu bibliotek dla dzieci w ostatnim wieku. Opisano trzy modele – roboczo nazwane świątyniami – model skupiony na słowie, model skupiony na informacji i trzeci – model konsumpcji wraz z podstawowymi cechami charakterystycznymi dla każdego modelu – cele działania, zadania, zbiory, personel, czytelnicy, główne kierunki pracy. W ostatniej części postawiono pytanie o dalszy rozwój bibliotek dla dzieci.pl_PL
dc.description.abstractIn 2012 public libraries in Poland celebrate their 90th birthday. The first of them was located in Łodź. It is good occasion to show their activities and difficulties with identity. In this article author describes the changes in organization and functioning in public libraries for children on the last century. Author shows three models – called “temples” – the first model concentrates on books and reading, the second model focuses on information and the third – concerns the consumption. The three models were described with their essential quantities – collections, activities, staff, readers, mains directions of their development. In the last part the question was raised about the further development of libraries for children.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbiblioteka publicznapl_PL
dc.subjectbiblioteka dla dziecipl_PL
dc.subjectbiblioteki – charakterystykapl_PL
dc.subjectbiblioteki – działalnośćpl_PL
dc.subjectbiblioteki dla dzieci – modelepl_PL
dc.titleBiblioteki publiczne dla dzieci wczoraj i dziś. Kłopoty z tożsamościąpl_PL
dc.title.alternativeChildren’s public libraries yesterday and tomorrow. Difficulties with identitypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number217-241pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Narodowapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrażyna Lewandowicz-Nosal pracuje w Instytucie Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Specjalista w zakresie bibliotek publicznych dla dzieci, literatury dla dzieci i młodzieży. Członek PS IBBY, kolegium redakcyjnego „Guliwera”, czasopisma o książce dla dziecka, juror w konkursie literackim im. Kornela Makuszyńskiego.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrażyna Lewandowicz-Nosal, Ph. D. works in Books and Reading Institute National Library. She is specialist on children’s public libraries and literature for children and young people. Member of PS IBBY, member of board "Guliwer". Czasopismo o książce dla dziecka’ and joury of Kornel Makuszyński literary prize.pl_PL
dc.referencesBłaszczak E. (2011), Dzieci nauczą czytać dorosłych? „Metro” z dn. 18- 20 lutego, s. 6.pl_PL
dc.referencesHazard P. (1963), Książki, dzieci i dorośli, Warszawa, „Nasza Księgarnia”, s. 80-83.pl_PL
dc.referencesLewandowicz G. (1996), Cienie i blaski czytelniczej obsługi dzieci i młodzieży. [w:] Biblioteki publiczno-szkolne: Materiały z konferencji dyrektorów WBP 23-25 kwietnia 1996 r. Stare Jabłonki, Warszawa-Olsztyn, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie, s. 29-34.pl_PL
dc.referencesAugustyniakowa I. (1934), Biblioteki dziecięce w Łodzi. Historia i stan obecny [w:] Biblioteki dla dzieci w Polsce, Warszawa, s. 5.pl_PL
dc.referencesBiałkowska B. (1980), Biblioteka publiczna dla dzieci. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s. 111.pl_PL
dc.referencesBiałkowska B. (1992), Wybrane zagadnienia organizacji i wyposażenia bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s. 110.pl_PL
dc.referencesBudyńska B. Jezierska M. (2011), Biblioteki Publiczne w Liczbach 2009, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s. 76-77.pl_PL
dc.referencesWody E. (2009), Building library 3.0. Issues in creating a culture of participation, Witney, Chandos Publishing, s. 210.pl_PL
dc.referencesGutry M. (1934), Biblioteka Wzorowa dla dzieci m. st. Warszawy, [w:] Biblioteki dla dzieci w Polsce, Warszawa, s. 9.pl_PL
dc.referencesGutry M. (1973), Rozwój bibliotek dla dzieci w Polsce na przestrzeni półwiecza, „Bibliotekarz” nr 7-8, s. 200-210.pl_PL
dc.referencesHurlock E. B. (1985), Rozwój dziecka, Warszawa, PWN, s. 558.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1998), Jak kochać dziecko, Warszawa, Wydawnictwo Jacek Santorski, s. 139.pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Dziecka (1991), Dz. U. 1991 r. Nr 120. poz. 526.pl_PL
dc.referencesKoszowska A. (2009), Web 2.0 a biblioteki – możliwości, narzędzia, zastosowania. [w]: Lewandowicz-Nosal G. (red.), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży. Od teorii do praktyki. Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 7-29.pl_PL
dc.referencesLewandowicz G., (2003), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce. Raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s.12.pl_PL
dc.referencesLewandowicz G., (2003), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce. Raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s.12.pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G., Zybert B.E. (red.) (2009), Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 88.pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (2010), Biblioteki dla młodzieży, „Poradnik Bibliotekarza” nr 7-8 s. 6-9.pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (2011), O 76. Kongresie IFLA słów kilka. Wrażenia z Göteborga, „Poradnik Bibliotekarza” nr 3, s. 21-22.pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (2011), Oddział dla dzieci/młodzieży, [w:] formularz GUS K-03 Sprawozdanie biblioteki za 2012 rok.pl_PL
dc.referencesNagórska I. (1973), 50 lat działalności publicznych bibliotek dziecięcych w Łodzi (wyciąg z referatu jubileuszowego), „Bibliotekarz” nr 7-8, s. 210-213.pl_PL
dc.referencesOlechnicki K., Załęcki P. (1997), Słownik socjologiczny, Toruń, Wydawnictwo Graffiti BC, s. 228.pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (2000), Biblioteki w służbie dzieciom, [w:] Zybert E.B. (red.), Biblioteka w otoczeniu społecznym, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 76.pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (2002), Darowane kreski, Łódź, Wydawnictwo Literatura, s. 132-134.pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (2008), Biblioteki a czytanie, [w:] Świerczyńska-Jelonek D., Leszczyński G., Zając M., (red. nauk.) Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 165.pl_PL
dc.referencesTarkowski A., Bendyk E. (2011) Scenariusze przyszłości bibliotek, Warszawa, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, s. 17.pl_PL
dc.referencesWiłkomirska A. (2010), Zmiana – trauma i szansa, próba pedagogicznej refleksji. [w:] Przecławska A., Wiłkomirska A. (red. nauk.), Między nieuchronnością a możliwością – wychowanie w warunkach zmiany, Warszawa, s. 13-14.pl_PL
dc.referencesWskazówki w sprawie organizacji bibliotek dla dzieci i księgozbiorów dla dzieci w publicznych bibliotekach powszechnych, (2003) [w:] Wołosz J. (red. nauk), Standardy biblioteczne. Wzorce i do świadczenia Unii Europejskiej, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 100-109.pl_PL
dc.referencesWskazówki w sprawie organizacji bibliotek dla dzieci i księgozbiorów dla dzieci w publicznych bibliotekach powszechnych (1965) [w:] Zarzębski T., Przepisy prawne dla bibliotek powszechnych, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 67-74.pl_PL
dc.referencesZawadzka D. (2006), I ty możesz mieć super dziecko, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B., s. 227.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe