Biblioteki publiczne dla dzieci wczoraj i dziś. Kłopoty z tożsamością
Streszczenie
W roku 2012 biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce świętują swoje 90. urodziny. To właśnie Łódź stała się miastem, w którym otwarto pierwsze wypożyczalnie dla dzieci. Jest to doskonała okazja, aby przyjrzeć się ich funkcjonowaniu i kłopotom z tożsamością. W artykule przedstawiono zmiany, jakie zaszły w organizacji i funkcjonowaniu bibliotek dla dzieci w ostatnim wieku. Opisano trzy modele – roboczo nazwane świątyniami – model skupiony na słowie, model skupiony na informacji i trzeci – model konsumpcji wraz z podstawowymi cechami charakterystycznymi dla każdego modelu – cele działania, zadania, zbiory, personel, czytelnicy, główne kierunki pracy. W ostatniej części postawiono pytanie o dalszy rozwój bibliotek dla dzieci. In 2012 public libraries in Poland celebrate their 90th birthday. The first of them was located in Łodź. It is good occasion to show their activities and difficulties with identity. In this article author describes the changes in organization and functioning in public libraries for children on the last century. Author shows three models – called “temples” – the first model concentrates on books and reading, the second model focuses on information and the third – concerns the consumption. The three models were described with their essential quantities – collections, activities, staff, readers, mains directions of their development. In the last part the question was raised about the further development of libraries for children.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: