| dc.contributor.author | Mazan-Mazurkiewicz, Alicja | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2019-04-30T06:40:55Z | |
| dc.date.available | 2019-04-30T06:40:55Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.citation | Mazan-Mazurkiewicz A., „Bo ja tak bardzo nie przepadam za czytaniem”. O czytaniu z dzieckiem w domu pełnym książek, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 197-213, doi: 10.18778/7969-027-5.10 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28083 | |
| dc.description.abstract | W artykule pragnę podzielić się własną praktyką wprowadzania dziecka w świat książki w dość specyficznych warunkach. O ile zazwyczaj wśród powodów braku zainteresowania lekturą u dzieci podaje się brak tradycji rodzinnej, przykładu dorosłych, naszym dzieciom potencjalnie grozi nadmiar bodźców związanych z przestrzenią życiową obojga ich rodziców, literaturoznawców i „książkoholików”. Groteskowa wizja lawiny pism staczającej się ze stoków Gubałówki, zawarta w Zakopanoptikonie Andrzeja Struga, zdaje się adekwatnym emocjonalnie obrazem tej sytuacji. Relacje dziecka z książką wymagają wówczas szczególnej dyplomacji. Jednocześnie wiedza i umiejętności rodziców umożliwiają przekazanie dziecku szczególnie wartościowych wzorców zachowań czytelniczych. Pragnę przedstawić parę zagadnień szczegółowych, formułując refleksję w oparciu o prowadzoną przeze mnie dokumentację, dotyczącą obcowania moich córek z książką. | pl_PL |
| dc.description.abstract | In this paper I would like to share my own practice in placing the child in the book world on a fairly specific conditions. While generally as a cause of non-interest in literature among children the lack of family tradition is given, our kids are potentially threatened by too many stimulus related to both parents’ living space, literary fans and “bookoholics”. The grotesque vision of the avalanche of letters falling off from the slopes of Gubałowka, contained in Zakopanoptikon by Andrzej Strug, seems like an emotionally accurate picture of the situation. Child relationship with a book requires special diplomacy. Both knowledge and skills allow parents to give a child especially valuable reading behavior patterns. I wish to present a few specific issues, giving a reflection on the basis of the documentation kept by me, concerning my daughters’ contacts with a book. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | wprowadzanie dziecka w świat książki | pl_PL |
| dc.subject | zachowania czytelnicze dzieci | pl_PL |
| dc.subject | czytelnictwo dzieci | pl_PL |
| dc.title | „Bo ja tak bardzo nie przepadam za czytaniem”. O czytaniu z dzieckiem w domu pełnym książek | pl_PL |
| dc.title.alternative | ‘I don’t Like Reading Much’. About Reading with a Child in a House Full of Books | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 197-213 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, literaturoznawca. Zakres jej zainteresowań badawczych obejmuje przede wszystkim współczesną poezję polską, zagadnienia inspiracji religijnej w literaturze oraz literaturę dziecięcą. Opublikowała 30 artykułów naukowych oraz monografię „Inspiracje biblijne w utworach Romana Brandstaettera” (Łódź 2003). Wydała także 5 tomików poetyckich, w tym tomik poezji dziecięcej „Jestem Twoją Zuzią” (Warszawa 2011). | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | A graduate of the University of Lodz, literary scholar. The scope of her research interests includes mainly contemporary Polish poetry, issues of religious inspiration in literature and children’s literature. Has published 30 scientific articles and monograph „Biblical inspiration in works of Roman Brandstaetter” (Lodz 2003). She also published five books of poetry, including a book of poetry for children „I am your Zuzia” (Warsaw 2011). | pl_PL |
| dc.references | Andersen H. Ch. (1977), Baśnie, przeł. S. Beylin, J. Iwaszkiewicz, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
| dc.references | Bars H. (1967), Siódma zasłona literatury, przeł. Z. Bieńkowski, B. Hłasko, A. Iwaszkiewiczowa, Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX. | pl_PL |
| dc.references | Braun A. (2001), Mniej... to często znaczy więcej. Czyli jak radzić sobie z dziecięcą konsumpcją i zapobiegać uzależnieniom, przeł. A. Trąbska, Kielce, Wydawnictwo „Jedność”, ISBN 83-7224-340-9. | pl_PL |
| dc.references | Clément O. (2008), Pamiętniki nadziei, Rozmowa z Jeanem-Claudem Noyer, przeł. M. Żurowska, Poznań, „W drodze”, ISBN 978-83-7033-634-0. | pl_PL |
| dc.references | Deskur M. (2004), Czytając moim córeczkom, [w]: Tubylewicz K. (red.) Jestem mamą – zbiór prawdziwych historii o macierzyństwie, Kraków, „Znak”, ISBN 83-240-0457-2, s. 169-171. | pl_PL |
| dc.references | Goscinny R., Sempé J. J. (2004), Mikołajek ma kłopoty, przeł. B. Grzegorzewska, Warszawa, „Nasza Księgarnia”, ISBN 83-10-10946-6. | pl_PL |
| dc.references | Groch E. J. (2006), Łazik i Klara, przeł. E. i J. Zamojscy, Zakrzewo, Wydawnictwo „Replika”, ISBN 83-60383-02-2. | pl_PL |
| dc.references | Jaworczakowa M. (1962) , Coś ci powiem, Stokrotko..., Warszawa, „Nasza Księgarnia”. | pl_PL |
| dc.references | Kasdepke G. (2009), Kacper z szuflady, Łódź, Wydawnictwo Literatura, ISBN 978-83-61224-92-1. | pl_PL |
| dc.references | Makuszyński K. (1958), Panna z mokrą głową, Warszawa, „Nasza Księgarnia”. | pl_PL |
| dc.references | Musierowicz M. (1998), Imieniny, Łódź, „Akapit Press”, ISBN 83-87463-15-9. | pl_PL |
| dc.references | Osikowicz M. (2009), Czytanki dla Aleksandra, Kraków, WAM, ISBN 978-83-7505-452-1. | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J. (2001), Drukowaną ścieżką, Łódź, Wydawnictwo Literatura, ISBN 83-88484-40-0. | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J. (1988), Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-00532-0. | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J. (2011), Nasza mama czarodziejka, Łódź, Wydawnictwo Literatura, ISBN 978-83-7672-065-4. | pl_PL |
| dc.references | Szymborska W. (2000), Poczta literacka czyli jak zostać (lub nie zostać) pisarzem, Kraków, Wydawnictwo Literackie, ISBN 83-08-03077-7. | pl_PL |
| dc.references | Szymborska W. (2005), Wiersze wybrane, Kraków, Wydawnictwo a5, ISBN 83-85568-68-9. | pl_PL |
| dc.references | Twardowski J. (1977), Zeszyt w kratkę. Rozmowy z dziećmi i nie tylko z dziećmi, Kraków, „Znak”. | pl_PL |
| dc.references | Widłak W. (2002), Pan Kuleczka, Poznań, „Media Rodzina”, ISBN 83-7278-062-5. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.10 | |