Show simple item record

dc.contributor.authorKarlskov Skyggebjerg, Anna
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T06:29:22Z
dc.date.available2019-04-30T06:29:22Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKarlskov Skyggebjerg A., Non-fiction as a part of children’s literature, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 137-144, doi: 10.18778/7969-027-5.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28079
dc.description.abstractChildren’s literature is often scholarly defined as fiction for children, but from recent surveys of children’s reading habits we know that very many children prefer to read both fiction and non-fiction. Especially young boys prefer to read books about animals, football and volcanoes in their spare time, and in a country like Denmark twentyfive percent of all books for children are categorized as non-fiction. If we want to know more about children’s reading preferences, it is very important to gain knowledge about non-fiction for children and to develop analytical tools to understand the different strategies of communication in this kind of books. In article author will present a number of recent books and make some conclusions about non-fiction for children in general.pl_PL
dc.description.abstractLiteratura dla dzieci jest często naukowo definiowana jako beletrystyka dla dzieci, ale z ostatnich badań dziecięcych nawyków czytelniczych wiemy, że wiele dzieci woli czytać zarówno beletrystykę, jak i pozycje popularnonaukowe. Szczególnie młodzi chłopcy wybierają książki o zwierzętach, piłce nożnej i wulkanach, a w kraju takim jak Dania 25% wszystkich książek dla dzieci klasyfikowanych jest jako popularnonaukowe. Jeśli chcemy wiedzieć więcej o czytelniczych preferencjach dzieci, to bardzo ważne jest, aby zdobyć wiedzę na temat literatury popularnonaukowej dla dzieci oraz rozwoju narzędzi analitycznych w celu zrozumienia różnych strategii komunikacji w tego rodzaju książkach. W artykule przedstawiono kilka ostatnio wydanych książek wraz z wnioskami na temat literatury popularnonaukowej dla dzieci w ogóle.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectchildren’s Literaturepl_PL
dc.subjectreading habitspl_PL
dc.subjectnon-fiction bookspl_PL
dc.subjectDenmarkpl_PL
dc.titleNon-fiction as a part of children’s literaturepl_PL
dc.title.alternativeLiteratura popularnonaukowa jako część oferty wydawniczej skierowanej do dziecipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number137-144pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Aarhuspl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Karlskov Skyggebjerg (ur. 1969), magister literatury porównawczej i muzyki, doktorat z literatury dziecięcej, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie w Aarhus. Napisała i zredagowała kilka książek o fantasy, powieściach historycznych i popularnonaukowych dla dzieci w języku duńskim, ponadto opublikowała kilka rozdziałów i artykułów na temat literatury dziecięcej w języku angielskim, m.in. w czasopismach „Book-bird”, „Children’s Literature Studies” i „International Research in Children’s Literature”.pl_PL
dc.referencesArnold, Helen (1992), ‘Do the Blckbirds Sing All Day?’ Literature and Information Texts in Morag Styles, Eve Bearne and Victor Watson: After Alice. Exploring Children’s Literature, Cassell, p. 126-134.pl_PL
dc.referencesComenius, Johan Amos (1967), Orbis sensualium Pictus, with an introduction by James Bowen, Sydney University Press. Facsimile of the third London edition, 1672.pl_PL
dc.referencesHansen, Stine Reinholdt, Når børn læser – en undersøgelse af børns læsevaner, [in:] Skyggebjerg Anna Karlskov (ed.) Børnelitteratur i skolebiblioteket, Dansklærerforeningen, p. 6-19.pl_PL
dc.referencesHendrickson, Linnea (2006), Non-fiction [in:] Zipes Jack (ed.), The Oxford Encyclopedia of Children’s Literature, Oxford University Press. Vol. 3., p. 160-165.pl_PL
dc.referencesJoergensen, Bent (2005), Om natten. Gyldendal, Illustrations by Birde Poulsen.pl_PL
dc.referencesNikolajeva, Maria (1998), Barnbokens byggklossar, Studentlitteratur.pl_PL
dc.referencesOlsen, Lars-Henrik (2009), Isbjørn mod hvalros. Hvem vinder? Alinea, Illustrations by Niels Bach.pl_PL
dc.referencesWeinreich, Torben (2000), Children’s Literature. Art or Pedagogy? Centre for Children’s Literature, Roskilde University Press.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe