Show simple item record

dc.contributor.authorMatras-Mastalerz, Wanda
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T06:28:19Z
dc.date.available2019-04-30T06:28:19Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMatras-Mastalerz W., Nowe tendencje, zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco-młodzieżowej, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 117-135, doi: 10.18778/7969-027-5.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28078
dc.description.abstractDalekie od tradycyjnych rozwiązań, nowoczesne utwory dla młodego odbiorcy są rodzajem intelektualnej gry z czytelnikiem. Teksty te charakteryzują się umownym charakterem form literackich, fabuły oraz narracji. Z formami nieczystymi rodzajowo i stylowo, w których często stosuje się cytaty, parodie i pastisze sąsiadują bajki psychoterapeutyczne i psychoedukacyjne, przed którymi stawia się terapeutyczne wymagania. Intertekstualizm, odniesienia do innych dzieł oraz eklektyzm wymagają, by utwory dla dzieci były czytane i objaśniane przez opiekuna (rodzica, wychowawcę, nauczyciela). Być może właśnie dlatego, znana od kilku lat akcja „Cała Polska czyta dzieciom” znalazła swoją kontynuację w zaproponowanej przez Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne akcji „Tato, mamo poczytaj to samo”.pl_PL
dc.description.abstractFar from traditional solutions modern texts for a young receiver are a kind of intellectual game with a reader. Texts are characterized by conventional character of literature forms, plot and narration. With impure forms in respect of genre and stylish there are quotes, parodies and also fairy tales which can be used in psychotherapy. References for other works and their diversity require that works need to be read for children and explained by caretaker. Perhaps for this reason the campaign “All of Poland Reads To Kids” is continued as “Dad, Mom read the same books”.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliteratura dziecięco-młodzieżowapl_PL
dc.subjectczytelnictwo dzieci i młodzieżypl_PL
dc.subjectliteratura inicjacyjnapl_PL
dc.subjectbajkipl_PL
dc.titleNowe tendencje, zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco-młodzieżowejpl_PL
dc.title.alternativeNew Trends, Tasks and Functions of Modern Literature for Children and Youthpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number117-135pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowiepl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAdiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa. Członek Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, kierownik praktyk studenckich. Zainteresowania badawcze obejmują obszary: literatura dla dzieci i młodzieży, prasa XX wieku, metody stymulacji pamięci i szybkiego czytania, dysleksja. Wanda Matras-Mastalerz jest autorką kilkudziesięciu artykułów naukowych.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAssistant Professor at the Institute of Information and Library Science of the Pedagogical University in Krakow, Doctor of Humanistic Science in sphere of literary studies. Member of The Polish Bibliotherapy Society in Wroclaw, supervisor of apprenticeship. Research interest include: children and youth literature, 20th century newspaper history, speed reading and memory stimulation methods, dyslexia. Until now, Wanda Matras-Mastalerz has published a few dozens of scientific papers.pl_PL
dc.referencesAlex B., Alex M. (1991), Dziadek i ja uczymy się o śmierci, Warszawa WSiP, s. 18-19.pl_PL
dc.referencesBaluch A. (1996), Ceremonie literackie. A więc obrazy, zabawy i wzorce w utworach dla dzieci, Kraków, Wydawnictwo Edukacyjne, s. 91.pl_PL
dc.referencesBanasik I., Jamroz J., Tyralska-Chajbowicz M. (2011), Tato, mamo, przeczytaj to samo!, „Biblioterapeuta. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego” nr 4 (57), s. 22.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (1995), Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 47.pl_PL
dc.referencesBettelheim B. (1996), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B., s. 23, 29.pl_PL
dc.referencesBorecka I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, ISBN 978-83-88425-53-0.pl_PL
dc.referencesBratkowska K., Szczuka K. (2011), Duża książka o aborcji. Seria Bez tabu, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83-7554-215-8.pl_PL
dc.referencesBourgeois P., Clark B. (2002), Franklin idzie do szpitala, Bielsko-Biała, Wydawnictwo Debit, ISBN 9788371672118.pl_PL
dc.referencesBuscaglia L. (2007), Jesień liścia Jasia. Opowieść o życiu dla małych i dużych, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 5, 43-45.pl_PL
dc.referencesCała Polska czyta dzieciom [online], [dostęp: 12.12.2012], dostępny w Internecie: <www.calapolskaczytadzieciom>.pl_PL
dc.referencesCackowska M. (2007), Wielkie książki dla małego człowieka (o twórczości Wolfa Erlbrucha dla dzieci), „Ryms” nr 1, s. 1-2.pl_PL
dc.referencesCieślikowski J. (1985), Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci [w:] Tegoż, Literatura osobna, wybór Waksmund R., Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 83-10-08668-7.pl_PL
dc.referencesErlbruch W. (2008), Gęś, śmierć i tulipan. Warszawa, Hokus-Pokus, s. 14.pl_PL
dc.referencesFeibel T. (2006), Zabójca w dziecinnym pokoju. Przemoc i gry komputerowe, Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax, ISBN 83-211-1717-1.pl_PL
dc.referencesGutowski W. (2003), Z problemów prozy. Powieść inicjacyjna [w:] Gutowski W., Owczarz E. (red. nauk.), Z problemów prozy. Powieść inicjacyjna, Toruń, Dom Wydawniczy Duet, s. 29.pl_PL
dc.referencesHernas Cz. (1979), Potrzeby i metody badania literatury brukowej [w:] Żółkiewski S., Hopfinger M. (red.), T. 1, Wrocław, „Ossolineum”, s. 15-45.pl_PL
dc.referencesHöjer D., Kvarnström G. (2010), Boga przecież nie ma. Seria Bez tabu, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83-7554-096-3.pl_PL
dc.referencesHöjer D., Kvarnström G. (2010), Wielka księga cipek. Seria Bez tabu, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83-7554-216-5.pl_PL
dc.referencesHöjer D., Kvarnström G. (2009), Wielka księga siusiaków. Seria Bez tabu, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83-7554-060-4.pl_PL
dc.referencesJanion M., (1991), Tam gdzie rojsty. Przypadek romantycznego mediumizmu [w:] Tejże, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencji ludzi i duchów, Warszawa, PEN, s. 161.pl_PL
dc.referencesJędrzejewska-Wróbel R. (2010), Gębolud, Łódź, Wydawnictwo Literatura, ISBN 978-83-7672-061-6.pl_PL
dc.referencesJung J. (2004), Lila i bestia z szafy. Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 83-89574-67-5.pl_PL
dc.referencesKołyszko W. (2007), Bawian, Cudanna i pułapki zazdrości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 978-83-605-7719-6.pl_PL
dc.referencesKołyszko W. (2006), Latający śpiwór i maski wstydu, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 978-83-60577-06-6.pl_PL
dc.referencesKołyszko W. (2005), Pogromca potworów i magia strachu, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 83-89574-79-9.pl_PL
dc.referencesKołyszko W. (2005), Smok Lubomił i tajemnice złości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 83-60083-68-1.pl_PL
dc.referencesKołyszko W. (2008), Zaklęte miasto i sekrety smutku, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 978-83-60577 -21-9.pl_PL
dc.referencesKotowska K. (2010), Jeż. Wyd. 2, Poznań, Media Rodzina, ISBN 978- 83-7278 -416-2.pl_PL
dc.referencesKoźmińska I., Olszewska E. (2011), Wychowanie przez czytanie, Warszawa, Świat Książki, ISBN 978-83-247-2525-0.pl_PL
dc.referencesKoźmińska I., Olszewska E. (2007), Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa, Świat Książki, ISBN 978-83-247-0414-9.pl_PL
dc.referencesLeszczyński G. (2010), Bunt czytelników. Proza inicjacyjna w netgeneracji, Warszawa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 210.pl_PL
dc.referencesG. Maag G. (2005), Ogród. Dobra opowieść na wielki smutek, Warszawa, Nasza Księgarnia, s. 9-10, 30.pl_PL
dc.referencesMarcus W., Marcus P. (2005), Nocne straszydła, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 83-600083-59-2.pl_PL
dc.referencesMcKee D. (2001), Not Now, Bernard. London, Andersen Press, ISBN 9781849394673.pl_PL
dc.referencesMeyer Glitza E. (2001), Jakub pogromca strachu. Terapeutyczne opowiadania dla dzieci przeżywających lęki, Kielce, Wydawnictwo Jedność, ISBN 83-7224-324-7.pl_PL
dc.referencesMeyer Glitza E. (2001), Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą. Terapeutyczne opowiadania dla impulsywnych dzieci, Kielce, Wydawnictwo Jedność, ISBN 83-7224-316-6.pl_PL
dc.referencesMeyer Glitza E. (2002), Wiadomość od taty. Terapeutyczne opowiadania o utracie i rozstaniach, Kielce, Wydawnictwo Jedność, ISBN 83-7224-482-0.pl_PL
dc.referencesMarijjanovic S. (2005), Mała encyklopedia domowych potworów, Warszawa, Nasza Księgarnia, 83-10-10963-6.pl_PL
dc.referencesMolicka M. (2007), Księżycowy domek [w:] Tejże, Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań, Media Rodzina, s. 135-148.pl_PL
dc.referencesMolicka M. (2007), Perła [w:] Tejże, Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań, Media Rodzina, s. 194-208.pl_PL
dc.referencesMpize A. (2005), Flabelino i dziewczynka, która bała się spać, Warszawa, Arkady, ISBN 83-213-4325-2.pl_PL
dc.referencesNilsson U. (2012), Rozmowa na tematy tabu może pomóc dzieciom [w:] Sochańska B., Czechowska J. (red.) Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci, Poznań, Media Rodzina, s. 121-124.pl_PL
dc.referencesNilsson U., Tidholm A. C. (2009), Żegnaj, panie Muffinie! Gdańsk, Ene- DueRabe, s. 4, 16, 18.pl_PL
dc.referencesOlech J. (2005), Czerwony Kapturek. Seria Niebaśnie, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 83-89763-45-1.pl_PL
dc.referencesOscarsson M. (2009), Mała książka o miesiączce. Seria Bez tabu, Warszawa, ISBN 978-83-7554-094-9.pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (2002), Śmierć w literaturze dla dzieci [w:] Tylicka B., Leszczyński G. (red. nauk.), Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Wrocław, Ossolineum, s. 383.pl_PL
dc.referencesRattan S. (2011), Dokąd odchodzisz? Gdańsk, Anwero, ISBN 978-83- 9280-15-11.pl_PL
dc.referencesRigolet S. (2012), Tabu – stereotypy i trudne tematy – tematy delikatne... Czy dla wszystkich? [w:] Sochańska B., Czechowska J. (red.), Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci, Poznań, Media Rodzina, s. 35-54.pl_PL
dc.referencesRusinek M. (2006), Kopciuszek. Seria Niebaśnie, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 83-60207-92-5.pl_PL
dc.referencesSawicka T. (2000), Edukacja medialna i czytelnicza w gimnazjum. Program, Toruń, Bea-Bleja, s. 4.pl_PL
dc.referencesSinger I. B. (2005), Ole i Trufa. Opowieść o dwóch liściach [w:] Tenże, Opowiadania dla dzieci, Poznań, Media Rodzina, s. 23, 184-187pl_PL
dc.referencesStalfelt P. (2008), Mała książka o kupie. Seria Bez tabu, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83- 7554-069-7.pl_PL
dc.referencesStalfelt P. (2008), Mała książka o przemocy. Seria Bez tabu, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83-7554-026-0.pl_PL
dc.referencesNiesporek-Szamburska B. (2012), Oswoić ze śmiercią – o jednej z ról literatury dziecięcej [w:] Ungeheuer-Gołąb A., Chrobak M. (red.), Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 73-75.pl_PL
dc.referencesSzeliga K. (2005), Historia Guziolka czyli jak tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym. Poradnik dla dzieci, rodziców i nauczycieli, Kraków, Impuls, 83-7308-315-4.pl_PL
dc.referencesTalko L. K. (2005), Jaś i Małgosia. Seria Niebaśnie, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 83-60207-33-X.pl_PL
dc.referencesWańczowski M. (1993), Księga żałoby i śmierci, Opole, Rytm, s. 354.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.05


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe