Nowe tendencje, zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco-młodzieżowej
Abstract
Dalekie od tradycyjnych rozwiązań, nowoczesne utwory dla młodego odbiorcy są rodzajem intelektualnej gry z czytelnikiem. Teksty te charakteryzują się umownym charakterem form literackich, fabuły oraz narracji. Z formami nieczystymi rodzajowo i stylowo, w których często stosuje się cytaty, parodie i pastisze sąsiadują bajki psychoterapeutyczne i psychoedukacyjne, przed którymi stawia się terapeutyczne wymagania. Intertekstualizm, odniesienia do innych dzieł oraz eklektyzm wymagają, by utwory dla dzieci były czytane i objaśniane przez opiekuna (rodzica, wychowawcę, nauczyciela). Być może właśnie dlatego, znana od kilku lat akcja „Cała Polska czyta dzieciom” znalazła swoją kontynuację w zaproponowanej przez Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne akcji „Tato, mamo poczytaj to samo”. Far from traditional solutions modern texts for a young receiver are a kind of intellectual game with a reader. Texts are characterized by conventional character of literature forms, plot and narration. With impure forms in respect of genre and stylish there are quotes, parodies and also fairy tales which can be used in psychotherapy. References for other works and their diversity require that works need to be read for children and explained by caretaker. Perhaps for this reason the campaign “All of Poland Reads To Kids” is continued as “Dad, Mom read the same books”.
Collections
The following license files are associated with this item: