Show simple item record

dc.contributor.authorDeńca, Marta
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-29T14:20:03Z
dc.date.available2019-04-29T14:20:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationDeńca M., Czytelnik niesłyszący w bibliotece szkolnej, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 309-328, doi: 10.18778/7969-027-5.16pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28064
dc.description.abstractKsiążka ma dla dzieci niesłyszących o wiele większe znaczenie niż dla ich pełnosprawnych rówieśników. Czytanie pełni rolę rewalidacyjną, kompensacyjną i terapeutyczną. Przez czytanie i czytelnictwo przyczyniamy się do rozwoju intelektualnego tych dzieci, pomagamy w zaspokajaniu ich potrzeb poznawczych i estetycznych. Czytanie to jedyna metoda uczenia się, nad którą uczeń z wadą słuchu panuje całkowicie. Dzięki czytaniu może nauczyć się wszystkiego. Jest tylko jeden warunek – musi umieć czytać. Utrata słuchu pociąga za sobą negatywne konsekwencje dla rozwoju mowy, słownictwa, kształtowania struktur gramatycznych i artykulacji. Ograniczenia w rozwoju języka są przeszkodą w percepcji czytanych treści. Wiele osób z wadą słuchu ma opanowaną technikę czytania, ale nie jest to jednoznaczne z rozumieniem czytanego tekstu. Uczeń z wadą słuchu musi być szczególnie przygotowywany do samodzielnego czytania. Pomoc w tym zakresie powinna wykorzystywać zainteresowania uczniów. Przygotowanie do lektury musi uwzględniać umiejętności językowe poszczególnych dzieci.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytelnik niesłyszącypl_PL
dc.subjectbiblioteka szkolnapl_PL
dc.subjectkomunikacja językowapl_PL
dc.subjectczytelnictwo dzieci niesłyszącychpl_PL
dc.subjectedukacja dzieci niesłyszącychpl_PL
dc.titleCzytelnik niesłyszący w bibliotece szkolnejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number309-328pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowiepl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePedagog specjalny ze specjalizacją w zakresie surdopedagogiki, nauczyciel bibliotekarz. Doktorantka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – w przygotowaniu praca doktorska na temat uwarunkowań umiejętności czytania ze zrozumieniem uczniów niesłyszących. Programy autorskie: program nauczania dla klasy wstępnej; program edukacji czytelniczej dla szkoły podstawowej i gimnazjum; program edukacji wczesnoszkolnej. Publikacje: „Praca z czytelnikiem niesłyszącym”, („Biblioteka w Szkole” 2008 nr 1); „Język migowy jako sposób porozumiewania się osób z wadą słuchu” („Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej” 2008 nr 1).pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1996), Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2, Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa, Wydawnictwo SBP, ISBN 83-85778-60-8.pl_PL
dc.referencesCsanyi Y (1994), Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu: model węgierski, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-05386-4.pl_PL
dc.referencesCzerwińska M. (2005), Kultura czytelnicza uczniów z dysfunkcją narządu słuchu: Uwarunkowania i możliwości kształtowania [w:] Pilecka W., Ozga A., Kurtek P. (red.) Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, ISBN 83-7133-264-5.pl_PL
dc.referencesDagiel M. (2003), Czytelnictwo [w:] Pilch T. (red. nauk.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa, „Żak”.pl_PL
dc.referencesDeńca M (2008), Praca z czytelnikiem niesłyszącym, „Biblioteka w Szkole”, nr 1, s. 17-18.pl_PL
dc.referencesDryżałowska G. (2007), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna: model kształcenia integracyjnego, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 978-83-235-0266-1.pl_PL
dc.referencesEckert U. (1981), Książka w życiu dziecka z odchyleniami rozwojowymi, „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 316-320.pl_PL
dc.referencesEckert U. (1987), Problemy czytelnictwa osób niesłyszących, „Szkoła Specjalna”, nr 2, s. 130-134.pl_PL
dc.referencesKorzon A. (1998), Czytelnictwo jako jedna z form rehabilitacji niesłyszących, „Pedagogika Specjalna”, nr 5, s. 334-339.pl_PL
dc.referencesLöwe A. (1990), Wybór pism, Warszawa – Szczecin, [b.m.w.].pl_PL
dc.referencesPietrzak W. (2006), Język migany w szkole, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 978-83-02-08054-8.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B. (1999), Dziecko a książka: Edukacja czytelnicza dzieci i młodzieży niesłyszącej, „Nowy Świat Ciszy”, nr 11, s. 12-14.pl_PL
dc.referencesTomasik E. (1982), O potrzebie traktowania czytelnictwa jako jednej z metod pedagogiki specjalnej, „Szkoła Specjalna”, nr 1, s. 7 - 12.pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (1998), Od języka migowego do książki czarnodrukowej (o kształtowaniu sprawności czytelniczej osób niesłyszących), „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Bibliologia” 2-3, Toruń, s. 635-636pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.16


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe