Czytelnik niesłyszący w bibliotece szkolnej
Abstract
Książka ma dla dzieci niesłyszących o wiele większe znaczenie niż dla ich pełnosprawnych rówieśników. Czytanie pełni rolę rewalidacyjną, kompensacyjną i terapeutyczną. Przez czytanie i czytelnictwo przyczyniamy się do rozwoju intelektualnego tych dzieci, pomagamy w zaspokajaniu ich potrzeb poznawczych i estetycznych. Czytanie to jedyna metoda uczenia się, nad którą uczeń z wadą słuchu panuje całkowicie. Dzięki czytaniu może nauczyć się wszystkiego. Jest tylko jeden warunek – musi umieć czytać. Utrata słuchu pociąga za sobą negatywne konsekwencje dla rozwoju mowy, słownictwa, kształtowania struktur gramatycznych i artykulacji. Ograniczenia w rozwoju języka są przeszkodą w percepcji czytanych treści. Wiele osób z wadą słuchu ma opanowaną technikę czytania, ale nie jest to jednoznaczne z rozumieniem czytanego tekstu. Uczeń z wadą słuchu musi być szczególnie przygotowywany do samodzielnego czytania. Pomoc w tym zakresie powinna wykorzystywać zainteresowania uczniów. Przygotowanie do lektury musi uwzględniać umiejętności językowe poszczególnych dzieci.
Collections
The following license files are associated with this item: