Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZadroga, Adam
dc.date.accessioned2019-03-04T09:35:06Z
dc.date.available2019-03-04T09:35:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26966
dc.description.abstractFrom the beginning of the 1990s, a considerable interest in business ethics has been observed in Poland. It seems that the legacy of Polish researchers concerned with this academic discipline is already rich enough, and at the same time so diverse, that it is worth making an attempt to systematise it, exploring and appropriately naming the basic approaches to deal with business ethics in Poland. The carried-out analyses allowed to determine the following leading methods in the formal aspect: firstly, metaethics of business ethics; secondly, business ethics practised in the framework of various modifications of normative ethics (mostly deontology, utilitarianism, virtue ethics and ethics of responsibility; on the other hand, it has been observed that there is a complete lack of clear references to personalistic ethics); thirdly, business ethics practised as descriptive ethics in economic life.en_GB
dc.description.sponsorshipPublication of English-language versions of the volumes of the “Annales. Ethics in Economic Life” financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life;8
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectbusiness ethics in Polanden_GB
dc.subjectmethoden_GB
dc.subjectmetaethicsen_GB
dc.subjectnormative ethicsen_GB
dc.subjectdescriptive ethicsen_GB
dc.titleBusiness Ethics in Poland: A metatheoretical analysisen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number19-32
dc.contributor.authorAffiliationThe John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Theology, Institute of Family Studies and Social Work
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBittner, I. (2001). Przyczynek do dyskusji na temat pojmowania etyki biznesu i związanych z nią obszarów problemowych. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesBrzozowski, A., & Wróblewska, A. (2006). Odpowiedzialność moralna w działalności gospodarczej na przykładzie ABB w Polsce. Annales. Ethics in Economic Life, 9(2), 105–112.en_GB
dc.referencesDaszkiewicz, J., & Gierasimczuk, A. (2003). Etyka i etykieta biznesu. Rzeszów: Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego.en_GB
dc.referencesDudek, J. (2001). Edukacja etyczna poprzez analizę idei sumienia, odpowiedzialności i godności. Annales. Ethics in Economic Life, 4, 303–210.en_GB
dc.referencesDylus, A. (2002). Możliwości i granice kazuistycznej etyki biznesu. In J. Dietl, & W. Gasparski (Ed.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2001). Z doświadczeń nauczającego etykę biznesu. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2002). O wolność i odpowiedzialność podmiotu gospodarującego. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2004a). Firma jako podmiot odpowiedzialności społeczno-moralnej (zarys problemu). Annales. Ethics in Economic Life, 7(1), 51–59.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2004b). Wprowadzenie do etyki biznesu. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.en_GB
dc.referencesFilek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej? Kraków: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.en_GB
dc.referencesGasparski, W. (2000). Wykłady z etyki biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesGasparski, W. (2001). Z doświadczeń wykładowcy etyki biznesu. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesGasparski, W., & Lewicka-Strzałecka, A. (Eds.) (2001). Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesGrzegorzewska-Ramocka, E. (2005). Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w marketingu strategicznym. Kielce: Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej.en_GB
dc.referencesHall, W. D. (1993). Making the right decisions: Ethics for managers. New York: John Wiley & Sons.en_GB
dc.referencesIngarden, R. (1989). Wykłady z etyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en_GB
dc.referencesJabłoński, A. (1999). Etyka biznesu a mądrość, bogobojność i autorytet. Annales. Ethics in Economic Life, 2, 85–95.en_GB
dc.referencesJackson, J. (1996). An introduction to Business Ethics. Oxford UK, Cambridge, Massachusetts USA: Blackwell Publishers [translated into Polish by R. Pucek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN].en_GB
dc.referencesJackson, J. (1999). Biznes i moralność (R. Pucek, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesKlimczak, B. (1999). Moralna odpowiedzialność przedsiębiorcy. Annales. Ethics in Economic Life, 2, 114–123.en_GB
dc.referencesKlimczak, B. (2003). Etyka gospodarcza. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.en_GB
dc.referencesKopycińska, D. (2001a). Etyka biznesu – sukces czy wielka niewiadoma? In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesKopycińska, D. (2001b). Koncepcja społecznej odpowiedzialności firmy – poezja teorii i proza życia. In W. Gasparski, & J. Dietl (Eds.), Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy (pp. 186–198). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesKwiatkowski, S. (2000). Wybitni filozofowie a rozsądna etyka w biznesie. Annales. Ethics in Economic Life, 3, 280–285.en_GB
dc.referencesLewicka-Strzałecka, A. (1999). Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.en_GB
dc.referencesLewicka-Strzałecka, A. (2001). Poznawczy model kształcenia etycznego: studium przypadku. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesLewicka-Strzałecka, A. (2002). Etyka biznesu jako dyscyplina naukowa. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesLewicka-Strzałecka, A. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce: ograniczenia i perspektywy. Annales. Ethics in Economic Life, 9(1), 285–294.en_GB
dc.referencesMacIntyre, A. (1981). After virtue: A study in moral theory. London: Gerald Duckworth & Co.en_GB
dc.referencesMaciuszek, J. (2002). Zarys problematyki etyki biznesu. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesMiller, D. (2004). Opiekun spolegliwy w koncepcji Tadeusza Kotarbińskiego. Annales. Ethics in Economic Life, 7(2), 123–129.en_GB
dc.referencesMiller, D. (2005). Metodologiczne spojrzenie na zagadnienia etyki w gospodarce. Annales. Ethics in Economic Life, 8(1), 45–51.en_GB
dc.referencesNogalski, B., & Śniadecki, J. (2001). Etyka zarządzania przedsiębiorstwem. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego.en_GB
dc.referencesOndrejkova, A. (1999). Etyka współdziałania a reforma ochrony socjalnej. Annales. Ethics in Economic Life, 2, 231–233.en_GB
dc.referencesOssowska M. (1970). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en_GB
dc.referencesPaine, L. S. (1991). Ethics as character development: Reflections on the objective of ethics education. In R. E. Freeman (Ed.), Business Ethics: The state of the art (pp. 67–86). New York: Oxford University Press.en_GB
dc.referencesPolańska, A. (2001). Moje doświadczenia w nauczaniu etyki pracy i biznesu na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesPorębski, C. (1997). Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu. Kraków: Wydawnictwo Znak.en_GB
dc.referencesRok, B. (2001). Audyt etyczny według reguł AA1000 jako narzędzie edukacji menedżerskiej. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesRosik, S. (1992). Wezwania i wybory moralne. Refleksje Teologicznomoralne. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.en_GB
dc.referencesRybak, M. (2004). Etyka menedżera: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesSójka, J. (1995). O nauczaniu etyki biznesu. Prakseologia, 126–127(1–2).en_GB
dc.referencesSójka, J. (2001). Edukacyjna użyteczność pragmatyzmu. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesSójka, J. (2002). Znaczenie pragmatyzmu dla etyki gospodarczej. Annales. Ethics in Economic Life, 5, 21–26.en_GB
dc.referencesSternberg, E. (1998). Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu (P. Łuków, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesSułek, M., & Świniarski, J. (2001). Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki. Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona.en_GB
dc.referencesSztombka, W. (1998). Etyka gospodarcza wobec dylematów sprawiedliwości i solidarności. Annales. Ethics in Economic Life, 1, 31–51.en_GB
dc.referencesSzulczewski, G. (2001). Etyka biznesu – problem nauczania. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesTomczyk-Tołkacz, J. (1997). Etyka biznesu. Wybrane problemy. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.en_GB
dc.referencesTomczyk-Tołkacz, J. (2000). Człowiek w biznesie – między pragnieniem pieniądza a cnotą. Annales. Ethics in Economic Life, 3, 178–186.en_GB
dc.referencesTurek, J. (1999). Normy etyczne – niedoceniony kapitał w gospodarce wolnorynkowej. Annales. Ethics in Economic Life, 2.en_GB
dc.referencesVasiljeviene, N., & Kubka, J. (2006). Kantowska metafizyka moralności a współczesna etyka zawodowa. Annales. Ethics in Economic Life, 9(1), 105–113.en_GB
dc.referencesWiśniewski, R. (2002). Trzy typy teorii etycznych. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesWojtyła, K. (2017). Ethics Primer/Elementarz etyczny (H. McDonald, Trans.). Lublin-Roma: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Societá Internazionale Tommaso D’Aquino.en_GB
dc.referencesZadroga, A. (2009a). Metody ujmowania etyki biznesu w Polsce. Annales. Ethics in Economic Life, 12(1), 119–128.en_GB
dc.referencesZadroga, A. (2009b). Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.en_GB
dc.contributor.authorEmailadam.zadroga@kul.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.20.8.02
dc.relation.volume20en_GB
dc.subject.jelA13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.