Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPieczewski, Andrzej
dc.date.accessioned2019-02-26T13:18:23Z
dc.date.available2019-02-26T13:18:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26900
dc.description.abstractThe social class which was the spiritus movens of rapid economic transformation in the lands of the Kingdom of Poland in the nineteenth century was the bourgeoisie. In the public sphere, there is still a strong conviction among contemporary Poles about the moral defects of capitalists, for whom, according to the prevailing stereotypes, only profit was important. The author of this article, to contradict this claim, gives an example of the life and actions of Jan Gottlieb Bloch (1836–1902). The aim of the article is to present the broad economic, social and scientific activity of Bloch as a member of the bourgeoisie of the Kingdom of Poland. The author also points to the need for further research on the work of Jan Bloch, especially in the field of his economic and irenological writing.en_GB
dc.description.sponsorshipPublication of English-language versions of the volumes of the "Annales. Ethics in Economic Life" financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life;7
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectnineteenth-century capitalismen_GB
dc.subjectthe Kingdom of Polanden_GB
dc.subjectthe bourgeoisieen_GB
dc.subjectJan Gottlieb Blochen_GB
dc.titleWere capitalists interested only in profit in the 19th century? An example of Jan Gottlieb Blochen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number103-115
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of the History of Economic Thought and Economic History
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBloch, J. G. (1874). W kwestii Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej. Warsaw: No Publisher.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1875). O kolejach żelaznych rosyjskich, wpływach i wydatkach eksploatacji, kosztach transportu i ruchu towarów. St. Petersburg: No Publisher [Russian and French edition].en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1877). Poszukiwania dotyczące sprawy poboru przez drogi żelazne opłat przewozowych w walucie metalowej. St. Petersburg: No Publisher [Russian edition].en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1878). Stan ekonomiczny Rossii. Warsaw: Drukarnia A. Pajewski.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1878–1880). Wpływ dróg żelaznych na stan ekonomiczny Rosji (Vol. 1–5). St. Petersburg: Drukarnia S. Orgelbrand i Synowie [Russian, French and Polish edition].en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1881). Droga żelazna Dąbrowsko-Dęblińska pod względem ekonomicznym i finansowym. Ekonomista, 37.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1883). Finanse Rosji (Vol. 1–3). Warszawa: Drukarnia Franciszka Czerwińskiego.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1884). Przemysł fabryczny Królestwa Polskiego w okresie dziesięcioletnim 1871–1880. Warsaw: Drukarnia W. Szulc i S-ka.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1889). Głos w kwestii kanalizacji miasta Warszawy i łączenia nieruchomości z kanałami. Warsaw: Drukarnia E. Lubowski.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1890). Kredyt melioracyjny i stan rolnictwa w Cesarstwie i Królestwie Polskiem oraz państwach zagranicznych. Warsaw: Drukarnia J. Sikorski.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1891). Sprawnienija materialnego i nrawstwiennogo sostojanija nasielenija w czertie osiedłosti Jewriejew i wnie jego (Vol. 1–5). St. Petersburg: No Publisher [Russian edition].en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1892). Ziemia i jej odłużenie w Królestwie Polskim. Warsaw: Drukarnia E. Lubowski.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1893–1894). Wstęp do cyklu artykułów “Przyszła wojna, jej ekonomiczne przyczyny i skutki.” Biblioteka Warszawska, 3/93, 568–625; 4/93, 88–140; 5/93, 433–474; 6/93, 616–636; 7/93, 91–126; 8/93, 236–264; 9/93, 518–574; 10/93, 1–21; 11/93, 221–260; 2/94, 21–251; 3/94, 524–550; 7/94, no page numbers; 8/94, 234–268; 9/94, 234–268.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1900a). Przyszła wojna pod względem technicznym, ekonomicznym I politycznym (Vol. 1–5). Warsaw-Cracow: Gebethner & Wolf [Polish, Russian, French, German, Dutch edition].en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1900b). The Transvaal War and its problems. London: No Publisher.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1900c). Zagadnienia chińskie. Kraj, 31.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1901). Finanse i wojna. Kurier Warszawski, 353.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (1902). Europa i Afryka południowa. Warszawa: No Publisher.en_GB
dc.referencesBloch, J. G. (2005). Przyszła wojna pod względem technicznym, ekonomicznym i politycznym (Ed. G. P. Bąbiak). Warszawa: PISM.en_GB
dc.referencesBocheński, A. (1969). Wędrówki po dziejach przemysłu polskiego (part II). Warsaw: Instytut Wydawniczy “Pax”.en_GB
dc.referencesBocheński, A. (1985). Niezwykłe dzieje przemysłu polskiego. Warsaw: Krajowa Agencja Wydawnicza.en_GB
dc.referencesHertz, A. (2003). Żydzi w kulturze polskiej. Warsaw: Biblioteka “Więzi”.en_GB
dc.referencesKołodziejczyk, R. (1974). Dzieje burżuazji w Polsce. Warsaw: Ossolineum.en_GB
dc.referencesKołodziejczyk, R. (1983). Jan Bloch (1863–1902). Szkic do portretu “króla polskich kolei.” Warsaw: Państwowy Instytut Wydawniczy.en_GB
dc.referencesMałecka, E. (2000). Konferencja haska i Jan Bloch przeciwko wielkiej wojnie. Wojsko i Wychowanie, 5, 142–150.en_GB
dc.referencesMilonakis, D., & Fine, B. (2009). From Political Economy to Economics. Method, the social and the historical in the evolution of economic theory. London and New York: Routledge.en_GB
dc.referencesOsmańczyk, E. J. (1982). Encyklopedia ONZ i stosunków międzynarodowych. Warsaw: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.en_GB
dc.referencesPieczewski, A. (2014). Kolej Fabryczno-Łódzka. Znaczenie dla gospodarczego rozwoju Łodzi. In T. Głowiński, & R. Klementowski (Eds.), Mkną po szynach… Z dziejów transportu i komunikacji na ziemiach polskich na przestrzeni wieków (pp. 77–87). Wroclaw: Wydawnictwo Gajt.en_GB
dc.referencesPieczewski, A. (2016). John Bloch’s “The Future of War” pacifism based on economics. Annales. Ethics in Economic Life, 19(4), 67–80.en_GB
dc.referencesPodolska-Meducka, A. (2014). Rozwój kolejnictwa w II połowie XIX wieku na przykładzie Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej. In J. Skodlarski, & A. Pieczewski (Eds.), Rola Żydów w rozwoju gospodarczym ziem polskich (pp. 87–100). Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en_GB
dc.referencesPrus, B. (1888). Kroniki tygodniowe. Kurier Codzienny, 97.en_GB
dc.referencesSamuels, W. J., Biddle, J. E., & Davis, J. B. (2008). A Companion to the history of economic thought (2nd Ed.). Malden, Oxford: Blackwell Publishing.en_GB
dc.referencesSchumpeter, J. A. (2006). History of economic analysis. Taylor & Francis e-Library (First published in in 1954 by Allen & Unwin Ltd.).en_GB
dc.referencesSurmacz, W. (2008). Dobrze Bogaci. Szczodry król kolei. Newsweek, 1.en_GB
dc.referencesŻor, A. (2005). Figle historii. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.en_GB
dc.referencesŻor, A. (Ed.). (2014). Jan Bloch (1836–1902). Kapitalista, pacyfista, filantrop. Warsaw: Wydawnictwo Trio.en_GB
dc.referencesŻor, A. (n.d.). Jan Gottlieb Bloch (1836–1902) – Szkic biograficzny. http://www.bloch.org.pl/nowy/Szkic.docen_GB
dc.contributor.authorEmailandrzej.pieczewski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.20.7.08
dc.relation.volume20en_GB
dc.subject.jelZ13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.