Show simple item record

dc.contributor.authorBąk, Dariusz
dc.date.accessioned2019-01-15T10:40:35Z
dc.date.available2019-01-15T10:40:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26443
dc.description.abstractContemporary organizations are one of the most important actors in social life. This is particularly true of business organizations whose activity often has extremely moral consequences. The aim of the paper is to present the problem of moral subjectivity and reflection on the possibility of recognizing an organization as a moral subject. The basis for the considerations were three reference points developed in subsequent parts of the article. The first is the category of moral responsibility. The second concerns the approach of moral subjectivity through the process of moral development. The third point is the category of conscience. Each of these points has been described as an attribute of a moral subject. On the basis of the examples, comments and discussions cited, the arguments for and against the attribution of the organization of moral subjectivity were confronted.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w Życiu Gospodarczym;3
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectmoral subjecten_GB
dc.subjectorganizationen_GB
dc.subjectresponsibilityen_GB
dc.subjectconscienceen_GB
dc.titleCzy firma ma sumienie? Refleksje o podmiotowości moralnej organizacjipl_PL
dc.title.alternativeDo Companies Have a Conscience? Reflections on the Moral Subjectivity of Organizationsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[7]-21
dc.contributor.authorAffiliationKozminski University, Department of Entrepreneurship and Ethics in Business
dc.identifier.eissn2353-4896
dc.referencesBeck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (S. Cieśla, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.en_GB
dc.referencesBunge, M. (1988). Treatise on Basic Philosophy. Ethics: The Good and the Right (vol. 8). Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.en_GB
dc.referencesDrucker, P. F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne (G. Kranas, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesDworkin, R. (2006). Imperium prawa. Warszawa: Wolters Kluwer.en_GB
dc.referencesEtzioni, A. (2012). Aktywne społeczeństwo (S. Burdziej, tłum.). Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.en_GB
dc.referencesFilek, J. (red.). (2004). Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.en_GB
dc.referencesFilimon, I. A. (2009). Kyosei – an Example of Cultural Keyword Argumentatively Exploited in Corporate Reporting Discourse. Studies in Communication Sciences, 9(2), 131–151.en_GB
dc.referencesGasparski, W. (2007). Wykłady z etyki biznesu. Warszawa: Wydawnictwo WSPIZ.en_GB
dc.referencesGeorge, R. T. de (1995). Business Ethics. New Jersey: Prentice Hall.en_GB
dc.referencesIngarden, R. (2004). Ontyczne podstawy odpowiedzialności. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.en_GB
dc.referencesJohnson, G., & Scholes, K. (1993). Exploring Corporate Strategy. New York: Prentice Hall.en_GB
dc.referencesJonas, H. (1985). The Imperative of Responsibility: In Search of an Ethics for the Technological Age. Chicago & London: The University of Chicago Press.en_GB
dc.referencesKohlberg, L. (1981). Essays on Moral Development, The Philosophy of Moral Development: Moral Stages and Idea of Justice (vol. 1). New York: Harper & Row.en_GB
dc.referencesKoniec surowicy na jad węży. „Ludzie będą ginąć i tracić kończyny”. (2018, 22 lutego). Newsweek Polska. http://www.newsweek.pl/swiat/sanofi‑pasteur‑koniec‑surowicy‑fav‑afrique‑ukaszenia‑wezy‑,artykuly,370256,1.htmlen_GB
dc.referencesKotarbiński, T. (1958). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum.en_GB
dc.referencesLewicka‑Strzałecka, A. (1999). Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.en_GB
dc.referencesLogsdon, J. M., & Yuthas, K. (1997). Corporate Social Performance, Stakeholder Orientation, and Organizational Moral Development. Journal of Business Ethics, 16(12/13), 1213–1226.en_GB
dc.referencesMaclagan, P. (1998). Management and morality. Thousand Oaks: Sage Publications Ltd.en_GB
dc.referencesMarchewka, M. (2016). Byłe kierownictwo France Telecom odpowie za samobójstwa pracowników? Portal „Co słychać w biznesie”. http://www.coslychacwbiznesie.pl/biznes/byle‑kierownictwo‑france‑telecom‑odpowie‑za‑samobojstwa‑pracownikowen_GB
dc.referencesMorgan, G. (1999). Obrazy organizacji (Z. Wiankowska‑Ładyka, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesPańków, W., Rok, B., Strumińska‑Kutra, M., & Woźniczko, J. (2010). Oblicza społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.en_GB
dc.referencesRudnicka, A. (2012). CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.en_GB
dc.referencesShaw, W. H. (1996). Business Ethics. Belmont: Wadsworth Publishing Company.en_GB
dc.referencesSztompka, P. (2006). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.en_GB
dc.referencesŚlipko, T. (2004). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.en_GB
dc.referencesWojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.en_GB
dc.referenceshttp://egocar.pl/2015/12/niebezpieczne‑przy‑kazdej‑predkosci/en_GB
dc.referenceshttps://www.canon.pl/about_us/about_canon/philosophy/en_GB
dc.contributor.authorEmaildbak@alk.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.21.3.01
dc.relation.volume21pl_PL
dc.subject.jelM14
dc.subject.jelZ13


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.