Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorde Paor, Cathal
dc.date.accessioned2018-12-04T09:09:48Z
dc.date.available2018-12-04T09:09:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26267
dc.description.abstractIn its recent Communication, the European Commission calls for greater use of collaborative professional development for teachers in member states (European Commission 2017a). Although peer collaboration is gaining ground, it has not yet become the norm across Europe. Undoubtedly, different kinds of continuing professional development (CPD) are more conducive than others for being collaborative. However, if the intention is to develop teacher collaboration in their routine work, then it makes sense that, where appropriate, the CPD provided should also be collaborative. A form of CPD that is relevant for all countries is the kind offered by external coaches visiting schools to support curriculum reform. This article examines the lessons that can be learned from an evaluation of such a national program of CPD in Ireland. While there were various organizational issues that impeded the nature and extent of teacher collaboration in the CPD, it is argued that the external coach played an important role in creating the conditions for collaborative practices among the teachers later on, including peer coaching. This can then support the cultivation of a culture of ‘collaborative professionalism’ in schools, as opposed to simply ‘professional collaboration’ (Hargreaves, O’Connor 2017).en_GB
dc.description.abstractW ostatnim komunikacie Komisja Europejska apeluje o zwiększenie działań na rzecz „wielowymiarowego”, ale uwzględniającego wspólne w państwach członkowskich wymogi w zakresie rozwoju zawodowego nauczycieli (Komisja Europejska 2017a). Chociaż współpraca nauczycieli w tym zakresie zyskuje coraz bardziej na popularności, to jednak nie stała się jeszcze normą w całej Europie. Nadal preferuje się odmienne ścieżki rozwoju zawodowego nauczycieli (CPD) jako bardziej sprzyjające niż osiąganie wspólnych standardów w tym zakresie. Intencją komisji jest zachęcanie do poszerzania współpracy między nauczycielami, by eliminować z ich pracy rutynę. Ma to sens tylko wówczas, kiedy profesjonalny rozwój zawodowy nauczycieli (CPD) opiera się również na wielowymiarowej i dogłębnej współpracy. Formą wspomagania doskonalenia zawodowego nauczycieli, która ma miejsce we wszystkich krajach UE, jest oferta wspierania realizacji programów kształcenia w szkołach przez zewnętrznych doradców czy trenerów. W artykule poddano analizie wnioski, które zostały wyciągnięte z ewaluacji krajowego programu doskonalenia zawodowego nauczycieli (CPD) w Irlandii. Pomimo istniejących różnych problemów w organizacji takich form doskonalenia, które utrudniają zakres współpracy nauczycieli, okazało się, że coach odegrał ważną rolę w tworzeniu warunków dla doskonalenia własnej praktyki dzięki kontynuowaniu przez nauczycieli współpracy po wsparciu przez niego w ramach przeprowadzonego coachingu. Troska zatem o kulturę głębokiego, wielowymiarowego, profesjonalnego współdziałania nauczycieli ze sobą z różnych szkół, w przeciwieństwie do „profesjonalnej współpracy” jedynie we własnej placówce, może okazać się bardziej owocną w ich pracy (Hargreaves, O’Connor 2017).pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectcollaborationen_GB
dc.subjectprofessional developmenten_GB
dc.subjectcoachingen_GB
dc.subjectcurriculumen_GB
dc.subjectwspółpracapl_PL
dc.subjectrozwój zawodowy nauczycielipl_PL
dc.subjectcoachingpl_PL
dc.subjectprogram kształceniapl_PL
dc.titleCollaborative professional development and curriculum implementation: insights from program evaluationen_GB
dc.title.alternativeWspólny rozwój zawodowy nauczycieli i wdrażanie programów nauczania: wnioski z oceny rozwoju zawodowego i programów nauczaniapl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number128-142
dc.contributor.authorAffiliationMary Immaculate College, Faculty of Education, Director of Continuing Professional Development, CPD, South Circular Road, Limerick, Ireland
dc.identifier.eissn-
dc.referencesCasey K. (2006) Literacy coaching: the essentials, Portsmouth, New Hampshire, Heinemann.pl_PL
dc.referencesDarling-Hammond L. (2017) Teacher Education around the World: What Can We Learn from International Practice?, “European Journal of Teacher Education”, 40 (3):291–309.pl_PL
dc.referencesDarling-Hammond L., McLaughlin M. W. (1995) Policies that support professional development in an era of reform, “Phi Delta Kappan”, 76 (8): 597–604.pl_PL
dc.referencesde Paor C. (2015) The use of demonstration lessons to support curriculum implementation: invitation or intrusion?, “Professional Development in Education”, 41 (1): 96–108.pl_PL
dc.referencesGuskey T. (2002) Does it make a difference? Evaluating professional development, “Educational Leadership”, 59 (6): 9–27.pl_PL
dc.referencesIngvarson L., Meiers M., Beavis A. (2005) Factors affecting the impact of professional development programs on teachers’ knowledge, practice, student outcomes and efficacy,“Education Policy Analysis Archives”, 13 (10): 1–28.pl_PL
dc.referencesJohnston K., Murchan D., Loxley A., Fitzgerald H., Quinn M. (2007) The role and impact of the Regional Curriculum Support Service in Irish primary education, “Irish Educational Studies”, 26 (3): 219–238.pl_PL
dc.referencesJoyce B., Showers B. (1988) Student Achievement Through Staff Development, Longman New York.pl_PL
dc.referencesJoyce B., Calhoun E., Hopkins D. (1999) The new structure of school improvement, Open University Press, Buckingham.pl_PL
dc.referencesLortie D. (1975) Schoolteacher, University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesMcKenna M. C., Walpole S. (2008) The literacy coaching challenge: Models and methods for grades K-8, Guilford, New York.pl_PL
dc.referencesOECD (2005) Teachers Matter Attracting, developing and retaining effective teachers, OECD, Paris.pl_PL
dc.referencesOECD (2014) TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264196261-enpl_PL
dc.referencesÓ Murchú F. (2009) Team teaching: supporting student and teacher learning in postprimary classrooms, “Learn”, 31: 88–106.pl_PL
dc.referencesRhodes C., Beneicke S. (2002) Coaching, Mentoring and Peer-networking: challenges for the management of teacher professional development in schools, “Journal of Inservice Education”, 28 (2) : 297–309.pl_PL
dc.referencesSchwille J., Dembélé, M., Schubert J. (2007) Global perspectives on teacher learning: improving policy and practice, Paris, UNESCO.pl_PL
dc.referencesVillegas-Reimers V. (2003) Teacher Professional Development: an international review of the literature, Paris, UNESCO.pl_PL
dc.referencesZwart R., Wubbels T., Bergen T., Bolhuis S. (2007) Experienced teacher learning within the context of reciprocal peer coaching, “Teachers and Teaching: theory and practice”, 13 (2): 165–187.pl_PL
dc.referencesCordingley P., Bell. M., Rundell B., Evans D. (2003) The impact of collaborative CPD on classroom teaching and learning. London, EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=zKuM1BPck20%3Dtabid=135mid=761 [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesCordingley P., Bell M., Thomason S., Firth A. (2005) The impact of collaborative CPD on classroom teaching and learning. Review, How do collaborative and sustained CPD and sustained but not collaborative CPD affect teaching and learning?, London, EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London,http://eppi.ioe.ac.uk/cms/Default.aspx?tabid=136 [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesDES (2016) School Self-evaluation Guidelines 2016–2020, Primary, Dublin, Department of Education and Skills,pl_PL
dc.referenceshttps://www.education.ie/en/Publications/Inspection-Reports-Publications/Evaluation-Reports-Guidelines/School-Self-Evaluation-Guidelines- 2016-2020 - Primary.pdf [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesDES (2007) A Value for Money Assessment of Programs managed by the Teacher Education Section, Dublin, Department of Education Science, https://www.education.ie/en/Publications/Value-For-Money-Reviews/vfm_review_tes_programs.pdf [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesEarley P., Porritt V. (2010) Effective Practices in Continuing Professional Development, London, Institute of Education, University of London.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2017a) School development and excellent teaching for a great start in life, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0248from=EN [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesEuropean Commission/EACEA/Eurydice (2017b) The Organisation of School Time in Europe. Primary and General Secondary Education – 2017/18, Eurydice Facts and Figures, Luxembourg, Publications Office of the European Union, https://www.education.ie/en/The-Education-System/International/Eurydice/the-organisation-of-school-time-in-europe-2017-18.pdf [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesHargreaves A., O’Connor M. (2017) Collaborative Professionalism, https://www.wiseqatar.org/sites/default/files/rr.12.2017_boston.pdf [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesPDST (2017) Aim and mission statement, Professional Development Service for Teachers (PDST), http://www.pdst.ie/about_us [22.02.2018].pl_PL
dc.referencesPaor de C. (2016) The impact of school-based continuing professional development: views of teachers and support professionals, “Journal of Irish Educational Studies”, vol. 35, no. 3: 289–306, http://www-tandfonline-com.libraryproxy.mic.ul.ie/doi/full/10.1080/03323315.2016.1192482 [22.02.2018].pl_PL
dc.contributor.authorEmailcathal.depaor@mic.ul.ie
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.06.11
dc.relation.volume6en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.