Znajomość praw i obowiązków – jako jedna z metod ochrony konsumenta na rynku usług bankowych
Abstract
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie praw i obowiązków, jakie przysługują konsumentowi na rynku usług bankowych, czego może się domagać od banku, a na co nie musi się zgadzać. Jeśli konsument wie, jakie uprawnienia są mu zagwarantowane z mocy obowiązującego prawa, może tę wiedzę wykorzystać w kontakcie z bankiem. Jednak rzadko kto wie, co jest zawarte w ustawach czy rozporządzeniach, ponieważ nie każdy zna prawo. Łacińska premia wywodząca się z prawa rzymskiego Ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi), dobitnie odzwierciedla położenie konsumentów zarówno na ryku usług bankowych, jak i w całym obrocie gospodarczym. Tezą, która będzie dowodzona w niniejszym artykule, jest to, że znajomość praw i obowiązków może stanowić jeden ze skutecznych mechanizmów obronnych konsumenta na rynku usług bankowych? Artykuł oparty jest na badaniach przeprowadzonych na temat znajomości praw klienta na rynku usług bankowych. The purpose of this article is to indicate the rights and obligations that the consumer has on the banking services market, what he can demand from the bank and what he does not have to agree on. If the consumer knows what entitlements are guaranteed to him by virtue of the law in force he can raise it in contact with the bank. However, rarely anyone knows what is included in laws or regulations, because not everyone knows the law. Latin bonus derived from Roman law Ignorantia iuris nocet (ignorance of the law harms), clearly reflects the position of consumers both on the market of banking services and throughout the entire economy. The thesis of this article is the idea that knowledge of rights and obligations can be one of the effective defense mechanisms of the consumer in the banking services market. I will base my article on research carried out on the knowledge of customer rights in the banking services market.
The following license files are associated with this item: