Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKajda, Kornelia
dc.contributor.authorFrąckowiak, Maksymilian
dc.date.accessioned2018-07-24T13:31:35Z
dc.date.available2018-07-24T13:31:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-6034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25369
dc.description.abstractWriting, signing and carving names in public spaces are popular ways of indicating somebody’s presence in the world. Various inscriptions made in different places have been appearing from the ancient times until today. There are multiple motivations for such practice: a simple signing to indicate somebody’s presence, a declaration of sympathy or antipathy to some idea or person or political manifests and encouragement to engage in some actions. Despite the popularity of such phenomenon and its long duration, archaeologists, especially those involved in studying the recent or contemporary past, are not particularly focused on researching this source of knowledge. Most of the academic works which concern inscriptions and graffiti are conducted by sociologists or visual culture specialists. However, these sources may be truly significant in studying microhistories of the places and people. Thus, in our article we want to present a unique potential of graffiti in the studies related to the recent and contemporary past.The aim of our article is to show various spatial contexts in which graffiti may be encountered and to present how the archaeology of the contemporary past may take advantage of researching such inscriptions. After Laurent Olivier (2001), we think that discovering the local past is a characteristic feature of the archaeology of the contemporary past and our article aims to show how the specific “being” of graffiti around us may contribute to discovering the microhistories of people and places.According to Michael Bell’s concept (1997), we interpret graffiti as “the ghosts of place” which indicate the presence of those who are no longer in the place. Due to the breadth of topics connected with graffiti, we decided to focus on those inscriptions which manifest someone’s presence in the place, narrowing our studies only to its written form (not graphic).en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica;32
dc.subjectinscriptionen_GB
dc.subjectcarvingsen_GB
dc.subjectgraffitien_GB
dc.subjectarchaeology of the recent pasten_GB
dc.subjectmemoryen_GB
dc.subjectnapisypl_PL
dc.subjectrytypl_PL
dc.subjectgraffitipl_PL
dc.subjectarcheologia niedawnej (współczesnej) przeszłościpl_PL
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.titleDuchy miejsca – napisy (graffiti) w przestrzeniach publicznych i prywatnych jako przedmiot badań archeologii współczesnej przeszłościpl_PL
dc.title.alternativeThe Ghosts of Places – Inscriptions in the Public and Private Spaces as a Research Material for the Archaeology of the Contemporary Pasten_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number345-363
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Archeologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Umultowska 89D, 61–614 Poznań
dc.contributor.authorAffiliationPracownia Badań Historycznych i Archeologicznych „Pomost”, ul. Kłuszyńska 20/26, 60–136 Poznań
dc.identifier.eissn2449-8300
dc.referencesAleksijewicz S. (2015), Cynkowi chłopcy, Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesBaird J.A., Taylor C. (red.) (2010), Ancient graffiti in context, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesBell M. (1997), The Ghosts of Place, „Theory and Society”, t. 26, s. 813–836.pl_PL
dc.referencesBystroń J. (1980), Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone, oprac. L. Stomma, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCyra A. (2006), Pozostał po nich ślad…, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim.pl_PL
dc.referencesDrozdowski R. (2007), Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesFrąckowiak M. (2009), Historia na drzewach zapisana. Przyczynek do poznania dziejów MRU na podstawie napisów zachowanych na bukach w pobliżu Chyciny, [w:] B. Mykietów, M. Tureczek (red.), Ziemia Międzyrzecka w przeszłości, t. 7, Muzeum w Międzyrzeczu, Międzyrzecz, s. 143–150.pl_PL
dc.referencesFrederick U.K. (2009), Revolution is the new black: graffiti/art and mark-making practices, „Archaeologies”, t. 5(2), s. 210–227.pl_PL
dc.referencesGraves-Brown P., Schofield J. (2011), The filth and the fury: 6 Denmark Street (London) and the Sex Pistols, „Antiquity”, t. 85(330), s. 1385–1401.pl_PL
dc.referencesKobiałka D., Frąckowiak M., Kajda K. (2015), Tree memories of the Second World War: a case study of common beeches from Chycina, Poland, „Antiquity”, t. 89(345), s. 683–696.pl_PL
dc.referencesMerril S.O.C., Hack H. (2013), Exploring hidden narratives: conscript graffiti at the former military base ‘Kummersdorf’, „Journal of Social Archaeology”, t. 13(1), s. 101–21.pl_PL
dc.referencesOlivier L. (2001), The archaeology of the contemporary past, [w:] V. Buchli, G. Lucas (red.), Archaeologies of the contemporary past, Routledge, London, s. 175–188.pl_PL
dc.referencesOliver J., Neal T. (2010), Elbow grease and time to spare: the place of tree carving, [w:] J. Oliver, T. Neal (red.), Wild Signs: Graffiti in Archaeology and History (.pl_PL
dc.references BAR International Series), Oxford , s. 15–22.pl_PL
dc.referencesOsika G. (2008), Grafitti – znaki miasta, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” t. 43, s. 125–146.pl_PL
dc.referencesOuzman S. (2010), Graffiti as art(e)fact: a contemporary archaeology. Wykład wygłoszony podczas University of Johannesburg Sociology, Anthropology and Development Seminar, Johannesburg, 10 marca 2010, https://www.uj.ac.za/faculties/ humanities/sociology/Seminars/2010/Ouzman%202010%20Graffiti.pdf (dostęp: 4.11.2016).pl_PL
dc.referencesPietkiewicz A. (2011), Street art – komunikacja masowego rażenia. Szkice o graffiti, stencilach i stickerach, „Ikonosfera. Studia z socjologii i antropologii obrazu”, t. 3, s. 63, http://www.ikonosfera.umk.pl/fileadmin/pliki/Ikonosfera_3_Aleksander_Pietkiewicz_Street_art.pdf (dostęp: 10.11.2016).pl_PL
dc.referencesRalph J. (2014), Graffiti Archaeology, [w:] C. Smith (red.), Encyclopedia of Global Archaeology, Springer, New York, s. 3102–3107.pl_PL
dc.referencesRosadziński L. (2014), Poszukiwacz, czyli niezwykli ludzie i stare książki, Rosa Dom Różności, Poznań.pl_PL
dc.referencesRowiński R. (1968), Południk 15. Reportaże, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 5–11.pl_PL
dc.referencesRybchinsky Y. (2006), Photoestafeta from Rodchenko to our days. Pages of history of Soviet and contemporary Russian photography, Moskiewski Dom Fotografii, Moskwa.pl_PL
dc.referencesSienkiewicz H. (2000), Listy z podróży do Ameryki, Most, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStraszyńska A. (2015), Strzelecka 8, „Odkrywca”, t. 11(202), s. 26–31.pl_PL
dc.referencesStraszyńska A. (2016), Willa Jasny Dom, „Odkrywca”, t. 4(207), s. 30–35.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkornelia.kajda@gmail.com
dc.contributor.authorEmailmaksymilian.frackowiak@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6034.32.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord