Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPotemska, Beata
dc.date.accessioned2018-05-09T05:30:41Z
dc.date.available2018-05-09T05:30:41Z
dc.date.issued2017-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24628
dc.description.abstractCelem rozprawy jest podjęcie próby wypracowania referencyjnego modelu zarządzania urzędem w gminie wiejskiej. W marcu 2015 roku upłynęło 25 lat od przyjęcia przez Sejm ustawy przywracającej samorząd terytorialny w Polsce. Na trwałe wpisał się on w system gospodarczy i polityczno - prawny naszego kraju. Samorząd terytorialny w obecnej formule nie wykonuje w wystarczającym stopniu zadań, dla których został powołany. Pojawiają się pytania dotyczące racjonalności jego funkcjonowania w warunkach nowych wyzwań, zmieniającej się rzeczywistości, głębokich przemian społecznych, gospodarczych i prawnych. Priorytetową rolę w funkcjonowaniu jednostki samorządu terytorialnego odgrywa sposób zarządzania urzędem. Sprawny urząd wpływa na pozostałe obszary jej działania i warunkuje racjonalność jej egzystencji oraz rozwój. Niestety większość małych urzędów nie podejmuje strategicznych działań umożliwiających rozwiązywanie problemów natury strukturalnej oraz zapewniających ożywienie społeczno - gospodarcze. Tradycyjne praktyki z poprzedniej epoki paraliżują pracę urzędu, a co za tym idzie negatywnie wpływają na możliwość rozwoju jednostki samorządu terytorialnego i wzrost zadowolenia mieszkańców. Dla zapewnienia skutecznego rozwoju i umożliwienia realizacji zadań, do których samorząd został powołany, niezbędne jest wprowadzenie systemowych rozwiązań w zarządzaniu tymi jednostkami. Dynamiczne przemiany sprawiają, że zarówno urzędnicy, jak i władze lokalne stoją w obliczu konieczności podejmowania wielu wyzwań i trudnych decyzji. W celu osiągnięcia zrównoważonego rozwój i zadowolenie lokalnej społeczności potrzebują sprawnych narzędzi, umożliwiających realizację zadań mających na celu doskonalenie struktur organizacyjnych, a przez to ułatwiających zarządzanie jednostką samorządu terytorialnego. Niestety większość małych urzędów w gminach wiejskich nie radzi sobie z wypełnianiem funkcji rozwojowej. Jako obszar badawczy wybrano jeden z urzędów w gminie wiejskiej. Autorka skupiła się na jednym urzędzie i weszła w jego strukturę, ponieważ zależało jej na tym, aby uzyskać rzeczywisty obraz małego urzędu na wsi. Dzięki temu możliwym stało się przeanalizowanie rzeczywistych metod zarządzania urzędem i funkcjonowania małej gminy wiejskiej. Nawet raporty NIK, czy RIO nie ukazują rzeczywistej sytuacji mającej miejsce w urzędzie. Analiza tych dokumentów wskazuje, że przeprowadzane przez te instytucje kontrole nie mają charakteru kompleksowego, tylko dotyczą określonych zagadnień. Poza tym NIK w sposób losowy wybiera gminy i bada określony problem, nie różnicując ich nawet na duże i małe. Zdaniem autorki podobny efekt przyniosłoby badanie kilkudziesięciu urzędów na podstawie ankiet, czy wywiadów z wójtem lub wyznaczonymi przez niego pracownikami. Uzyskane na ich podstawie dane wykreowałyby zniekształcony obraz badanej jednostki, tj. nie taki jaki rzeczywiście jest, tylko jaki być powinien. Bezpośredni udział w życiu badanego urzędu umożliwił podejmowanie bieżących decyzji i obserwowanie reakcji zarówno mieszkańców, jak i urzędników oraz lokalnej władzy. Dodatkowo głęboka analiza literatury przedmiotu oraz wielu aktów prawnych i innych dokumentów tworzonych zarówno na szczeblu centralnym, jak i lokalnym pozwoliły uzyskać jeszcze bardziej rzeczywisty obraz badanego urzędu. Tylko poprzez zastosowanie takiej metody możliwym stało się uzyskanie dokładnych i wyczerpujących informacji o uwarunkowaniach funkcjonowania małego urzędu oraz podjęcie adekwatnych do potrzeb środków zaradczych, umożliwiających wypracowanie referencyjnego modelu zarządzania tą jednostką. Rozdział pierwszy dostarcza informacje na temat transformacji samorządu (zarówno w Polce, jak i w innych państwach europejskich) oraz jego roli we współczesnym świecie. Rozdział drugi przedstawia najbardziej rozpowszechnione, zarówno klasyczne jak i współczesne, koncepcje zarządzania w sektorze prywatnym jak i publicznych. Rozdział trzeci w pierwszej części stanowi opis tradycyjnego sposobu zarządzania jaki autorka zastała w małym urzędzie na wsi. Wskazuje on na szereg nieprawidłowości determinujących niską jakość i efektywność jego funkcjonowania. W dziale drugim zaproponowano rozwiązania, których implementacja miałaby wpłynąć na efektywność i sprawność pracy urzędu oraz wzrost jakości funkcjonowania zarówno urzędu, jak i jednostki samorządu terytorialnego. W rozdziale czwartym zamieszczono rekomendacje dotyczące wprowadzania zmian w sposobie zarządzania małym urzędem w gminie wiejskiej. Wdrożenie referencyjnego modelu daje perspektywę podniesienia jakości i efektywności funkcjonowania urzędu oraz uzdrowienia najniższego szczebla samorządu jakim jest gmina. Dlatego w zakończeniu dysertacji zawarto rekomendację dla Ministerstwa do dokonania jego implementacji oraz weryfikacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectpublic management,pl_PL
dc.subjectcommune officepl_PL
dc.subjectoffice managementpl_PL
dc.titleFunkcjonowanie i przemiany małego urzędu w gminie wiejskiej w świetle wyzwań rozwojowych i uwarunkowań lokalnych – rekomendacje modelowe na rzecz poprawy funkcjonowania małego urzędu w gminiepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number312pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzaniapl_PL
dc.dissertation.directorMarkowski, Tadeusz
dc.dissertation.reviewerNoworól, Aleksander
dc.dissertation.reviewerKot, Janusz
dc.date.defence2018-07-02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord