Show simple item record

dc.contributor.authorGlinkowski, Witold Piotr
dc.date.accessioned2018-02-09T10:47:49Z
dc.date.available2018-02-09T10:47:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1230–1493
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24060
dc.description.abstractCelem tekstu jest prezentacja kluczowej dla Buberowskiej dialogiki tezy, która zakłada transcendentne źródło etyki. Buberowskie założenia są zarazem kluczowe dla jego refleksji antropologicznej. Człowiek urzeczywistnia to, co w nim specyficzne, dopiero w kontekście relacji dialogicznych. Jednak źródłem tych relacji, podobnie jak źródłem etyki, nie jest immanentnie rozumiana sfera kultury. Inicjacja człowieka, jako istoty wrażliwej na powinności etyczne, odbywa się w sposób wykraczający poza kulturową immanencję. Człowiek nie jest twórcą etyki lecz jest beneficjentem wartości, które nadają sens etycznej przestrzeni. Buber wskazuje tu na transcendencję, nieredukowalną do sfery kulturowych artefaktów i dlatego zachowującą swoją absolutną rangę. W ten sposób również sfera etyki zachowuje status absolutny. Nie jest to sprzeczne z myśleniem o człowieku jako o istocie historycznej, ponieważ historyczna zmienność, to sfera w której uzewnętrzniają się etyczne pryncypia, jednak sama ich istota pozostaje niezmienna. Buber kwestionuje utożsamianie Boskich przykazań z prawem. Prawo, to ludzki sposób rozpoznawania sensu przykazań, które dopiero wówczas stają się obowiązującym człowieka prawem, gdy ten je uzna jako jego obowiązujące. Ważne jest przy tym zachowanie równowagi między uniwersalnym (egalitarnym, monologicznym i ponadpersonalnym) charakterem prawa a indywidualnym (elitarnym, dialogicznym i personalnym) charakterem przykazania.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this paper is to present key thesis for Buber's dialogics, that is the existance of transcendent origin of ethics. Buber's presumption is paramount for his anthropological cogitation. The man can implement that, what is peculiar of him only in the context of dialogical relation. However, the origin of these relations, likewise the origin of ethics, is not immanent culture domain. The process of man becoming ethically sensitive goes beyond cultural immanence. The man is not the creator of ethics, but the beneficiary of its merits. Buber is pointing out transcendence, which can not be reduced to the sphere of cultural artefacts. Therefore transcendence as well as ethics retains its absolute rank. That is not contradictory to thinking of man as a historical being, because the historical variability is the sphere, where ethical rules externalize but their essence remains unaltered. Buber questions identification of God's commandments with law. For him, law is the human way of coming to understand the sense of commandments. Commandments becomes binding law only when man decided for them to be valid. What is crucial in this process it to remain balance between the universal (egalitarian, monological and collective) nature of law and the individual (elitarian, dialogical and personal) nature of commandments.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKomitet Nauk Filozoficznych Polskiej Akademii Nauk, Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Filozoficzny. Nowa Seria;4 (96)
dc.subjectMartin Buberpl_PL
dc.subjectpowinność etycznapl_PL
dc.subjectrelacja dialogicznapl_PL
dc.subjectgeneza norm etycznychpl_PL
dc.subjectprawo a przykazaniepl_PL
dc.subjectwolność i odpowiedzialnośćpl_PL
dc.subjectethical dutypl_PL
dc.subjectdialogical relationpl_PL
dc.subjectthe genesis of ethical standardspl_PL
dc.subjectlaw and commandmentpl_PL
dc.subjectfreedom and responsibilitypl_PL
dc.titleDialogiczna diagnoza inicjacji etycznej, czyli Buber wobec pytania o źródło moralnościpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holderPolska Akademia Naukpl_PL
dc.page.number233-242pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWitold P. Glinkowski, dr hab., prof. nadzw. Uniwersytetu Łódzkiego (Katedra Filozofii Współczesnej). Absolwent historii i filozofii. Zajmuje się filozofią dialogu, antropologią filozoficzną, filozofią hermeneutyczną. Wydał m. in.: Wolność ku nadziei. Spotkanie z myślą ks. Józefa Tischnera (2003); Imię filozofii. Przyczynek do filozofii dialogu (2005); Transcendencje codzienności (2008); Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej (2011) i kilkadziesiąt artykułów, głównie poświęconych myśli M. Bubera, J. Tischnera, M. Heideggera.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1973), Das dialogische Prinzip, Heidelberg: Lambert Schneider.pl_PL
dc.referencesBuber M. (1994), Zaćmienie Boga przeł. P. Lisicki, Warszawa: KRpl_PL
dc.referencesBuber M. (1995), Dwa typy wiary, przeł. J. Zychowicz, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesBuber M. (2004), O tym, co wychowawcze, przeł. J. Filek, (w:) Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, red. J. Filek, Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesReichert T. (1996), Buber für Atheisten: ausgewählte Texte, Gerlingen: Gütersloher Verlagshauspl_PL
dc.referencesRicoeur P. (2010), Miłość i sprawiedliwość, przeł. M. Drwięga, Kraków: Universitaspl_PL
dc.referencesSchaeder G. (1966), Martin Buber. Hebräischer Humanismus, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.pl_PL
dc.referencesStern D.H. (2005), Komentarz żydowski do Nowego Testamentu, przeł. A. Czwojdrak, Warszawa: Vocatio.pl_PL
dc.referencesSzlezák T.A. (1997), Czytanie Platona, przeł. P. Domański, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwitoldpiotrporycki@o2.plpl_PL
dc.relation.volume24pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record