Kształtowanie postaw pracowniczych wobec oceniania okresowego w uniwersytecie
Streszczenie
Praca dotyczy postaw wobec systemu oceniania okresowego w uniwersytecie i ich determinant. Stwierdzono, że badania w tego typu organizacji wypełniają istniejącą lukę poznawczą – dotychczasowe prace badawcze odnosiły się jedynie do przedsiębiorstw. Tezę pracy można ująć w postaci następującego stwierdzenia: postawy wobec oceniania okresowego wiążą się z jego zrozumieniem oraz akceptacją i wpływają na motywację do uczestniczenia w tym procesie oraz gotowość do wprowadzania zmian w swoim zachowaniu lub sposobie wykonywania obowiązków. Postawy wobec oceniania okresowego można kształtować. Aby to było możliwe konieczne jest jednak ich poznanie oraz określenie czynników mających z nimi związek. W pracy zastosowano podejście idiograficzne, wykorzystując metodę jednokrotnego instrumentalnego studium przypadku – badanie dotyczy postaw nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników i ich kształtowania w Uniwersytecie X. Techniki badawcze obejmują badanie dokumentów, wywiad oraz sondaż diagnostyczny. Przeprowadzono 48 wywiadów wolnych nieustrukturyzowanych z nauczycielami akademickimi, dobranymi celowo w taki sposób, by uzyskać jak największą różnorodność badanych. Przeprowadzając sondaż diagnostyczny rozdano 1982 kwestionariusze, wypełnionych zostało 704, co stanowi 35,52%. W wyniku przeprowadzonych badań zrealizowano cele pracy, a więc stworzono model czynników postaw wobec systemu oceniania okresowego w uniwersytecie oraz przedstawiono zbiór rekomendacji dotyczących działań sprzyjających kształtowaniu postaw pozytywnych wobec systemu oceniania okresowego.