Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzewior, Krzysztof
dc.contributor.editorDomański, Tomasz
dc.contributor.editorStępień-Kuczyńska, Alicja
dc.contributor.editorWłodarska-Frykowska, Agata
dc.date.accessioned2017-10-06T06:50:27Z
dc.date.available2017-10-06T06:50:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSzewior K., Nauczanie na kierunkach politologicznych w Polsce w kontekście oceny jakości kształcenia w latach 2012–2015, [w:] Domański T., Stępień-Kuczyńska A., Włodarska-Frykowska A. (red), Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [51]-59, doi: 10.18778/8088-741-1.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-741-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22809
dc.description.abstractCelem publikacji jest analiza specyfiki i jakości kształcenia na kierunkach politologicznych w okresie 2012–2015 oraz podsumowanie. Autor zobrazował stan polskiej politologii w perspektywie poziomu nauczania na kierunkach ocenionych przez PKA, a także ogólnej refleksji o nauczaniu akademickim w dziedzinie nauk społecznych. Nauki o polityce są obecnie podstawą kształcenia na politologii, ale jednocześnie stanowią rdzeń dydaktyczny i naukowo-badawczy innych kierunków studiów. Fakt ten zobowiązuje nas do wzięcia pod uwagę i uwzględnienia studentów. Nauki polityczne pojawiają się w różnych konstelacjach badań i zasobów ludzkich. Sytuacja ta powinna być źródłem i satysfakcją w działalności na rzecz rozwoju i spójności dyscypliny naukowej w obliczu deregulacji i otwarcia ścieżki akademickiej. Zewnętrzna ocena szkolnictwa wyższego daje pozytywne pojęcie wkładu politycznego w badania nauk społecznych i potwierdza poziom wykształcenia w ośrodkach uniwersyteckich. Wiele uczelni wyższych uzyskało najwyższy poziom, są znaczącymi ośrodkami akademickimi i rozwijały dobre praktyki w dziedzinach kształcenia i badań naukowych. W tym czasie dążenie do spójności dyscypliny i jej dalszego rozwoju uznano za główny cel w obliczu kryzysu popularności klasycznej nauki politycznej.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this article is the analysis of the specificity and quality of education in political science in the period 2012–2015. The publication is the summary, the author illustrates the status of political science in Poland in the perspective of the level of teaching in the fields of the evaluation and estimation of the quality in higher education by PKA, as well as the general reflection on academic teaching in the field of social sciences. Nowadays political sciences are the essential element of education in politics areas, but together the core of didactic and scientific research in other scientific disciplines. This fact obliges us to look and take responsibility for students. The political science appear in various constellations of research and human resources. This situation should be sources and satisfaction in activity for development and coherence of scientific discipline in the face of deregulation and the opening of academic path. The external evaluation of higher education gives a positive notion of a political contribution to the study of social sciences and certifies the level of education in university centers. A number of universities have received the highest rate, they are significant academic centers, and have developed good practices in teaching and research. At that time, the endeavor to the consistency of discipline and its further development was recognized as main purpose in the face of the crisis in popularity of classical political science.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja sfinansowana przez Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDomański T., Stępień-Kuczyńska A., Włodarska-Frykowska A. (red), Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectnauki o politycepl_PL
dc.subjectpolityki publicznepl_PL
dc.subjectjakość kształceniapl_PL
dc.subjectpolitical sciencepl_PL
dc.subjectpublic policypl_PL
dc.subjectquality of educationpl_PL
dc.titleNauczanie na kierunkach politologicznych w Polsce w kontekście oceny jakości kształcenia w latach 2012–2015pl_PL
dc.title.alternativeTeaching political science in Poland in the context of assessing the quality of education in 2012–2015pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[51]-59pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-742-8
dc.referencesDziałalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej w latach 2012–2015 IV Kadencja, red. B. Wojciechowska, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesMłodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. Raport podsumowujący III edycję badań BKL z 2012 roku, red. J. Górniak, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesMonitorowanie karier zawodowych absolwentów przez polskie uczelnie wyższe w świetle wyników badania Biura Analiz Sejmowych, red. D. Dziewulak, A. Grycuk, P. Russel, Z. Wołodkiewicz-Donimirski, „Analizy. Biuro Analiz Sejmowych” 2014, nr 5(109).pl_PL
dc.referencesMonitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, red. M. Bożykowski, M. Dwórznik, E. Giermanowska, A. Izdebski, M. Jasiński, J. Konieczna-Sałamatin, M. Styczeń, T. Zając, Raport końcowy, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesPlan realizacji gwarancji dla młodzieży w Polsce, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 roku w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, Dz.U. 2011, nr 179, poz. 1065.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie kształcenia na studiach doktoranckich w uczelniach i jednostkach naukowych, Dz.U. 2011, nr 196, poz. 1169.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 września 2011 r. w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej, Dz.U. 2011, nr 207, poz. 1232.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz.U. 2011, nr 253, poz. 1520.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia na studiach doktoranckich w uczelniach i jednostkach naukowych Warszawa, dnia 26 lipca 2013 r., poz. 841.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie podstawowych kryteriów i zakresu oceny programowej oraz oceny instytucjonalnej Warszawa, dnia 8 października 2014 r., poz. 1356.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia Warszawa, dnia 9 października 2014 r., poz. 1370.pl_PL
dc.referencesStatut Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Załącznik do uchwały Nr 1/2015 Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 23 lutego 2015 r., http://www.pka.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/statut_full_2015.pdf.pl_PL
dc.referencesSzewior K., Ocena przygotowania i prowadzenia przedmiotu – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych, [w:] Wybrane „dobre praktyki” zarządzania jakością kształcenia w polskich szkołach wyższych, Polska Komisja Akredytacyjna, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesSzewior K., Zespół działający w ramach obszaru nauk społecznych w zakresie nauk społecznych, [w:] Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej w 2012 roku, red. K. Nowak, A. Gawryszewski, opracowanie materiału w ramach Zespołu PKA, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesSzewior K., Zespół działający w ramach obszaru nauk społecznych w zakresie nauk społecznych i prawnych, [w:] Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej w 2013 roku, współredakcja A. Gawryszewski, opracowanie materiału w ramach Zespołu PKA, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesSzewior K., Zespół działający w ramach obszaru nauk społecznych w zakresie nauk społecznych i prawnych, [w:] Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej w 2014 roku, red. K. Nowak, A. Gawryszewski, opracowanie materiału w ramach Zespołu PKA, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005, nr 164, poz. 1365.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-741-1.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska