Nauczanie na kierunkach politologicznych w Polsce w kontekście oceny jakości kształcenia w latach 2012–2015
Abstract
Celem publikacji jest analiza specyfiki i jakości kształcenia na kierunkach politologicznych w okresie 2012–2015 oraz podsumowanie. Autor zobrazował stan polskiej politologii w perspektywie poziomu nauczania na kierunkach ocenionych przez PKA, a także ogólnej refleksji o nauczaniu akademickim w dziedzinie nauk społecznych. Nauki o polityce są obecnie podstawą kształcenia na politologii, ale jednocześnie stanowią rdzeń dydaktyczny i naukowo-badawczy innych kierunków studiów. Fakt ten zobowiązuje nas do wzięcia pod uwagę i uwzględnienia studentów. Nauki polityczne pojawiają się w różnych konstelacjach badań i zasobów ludzkich. Sytuacja ta powinna być źródłem i satysfakcją w działalności na rzecz rozwoju i spójności dyscypliny naukowej w obliczu deregulacji i otwarcia ścieżki akademickiej. Zewnętrzna ocena szkolnictwa wyższego daje pozytywne pojęcie wkładu politycznego w badania nauk społecznych i potwierdza poziom wykształcenia w ośrodkach uniwersyteckich. Wiele uczelni wyższych uzyskało najwyższy poziom, są znaczącymi ośrodkami akademickimi i rozwijały dobre praktyki w dziedzinach kształcenia i badań naukowych. W tym czasie dążenie do spójności dyscypliny i jej
dalszego rozwoju uznano za główny cel w obliczu kryzysu popularności klasycznej nauki politycznej. The aim of this article is the analysis of the specificity and quality of education in political science in the period 2012–2015. The publication is the summary, the author illustrates the status of political science in Poland in the perspective of the level of teaching in the fields of the evaluation and estimation of the quality in higher education by PKA, as well as the general reflection on academic teaching in the field of social sciences. Nowadays political sciences are the essential element of education in politics areas, but together the core of didactic and scientific research in other scientific disciplines. This fact obliges us to look and take responsibility for students. The political science appear in various constellations of research and human resources. This situation should be sources and satisfaction in activity for development and coherence of scientific discipline in the face of deregulation and the opening of academic path. The external evaluation of higher education gives a positive notion of a political contribution to the study of social sciences and certifies the level of education in university centers. A number of universities have received the highest rate, they are significant academic centers, and have developed good practices in teaching and research. At that time, the endeavor to the consistency of discipline and its further development was recognized as main purpose in the face of the crisis in popularity of classical political science.
Collections
The following license files are associated with this item: