Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKlonowska-Matynia, Maria
dc.date.accessioned2017-08-22T13:43:18Z
dc.date.available2017-08-22T13:43:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22389
dc.description.abstractThe main objective of this article is to prepare a hierarchy and typology of rural areas in Poland showing the level of the human capital indicator and his spatial disparities in the context of educational factors. Selected methods of multivariable objects hierarchy and classification were used in the study. In order to measure the level of human capital in rural areas the linear Indicators ordering has been applied based on the standardized sums method. As a result a relative level indicator of Human Capital has been assigned to each area. As a part of the research analysis will be carried out in spatial dimension. Studies confirm that: generally, the level of human capital on rural areas is low; the diversification of the rural space is relatively strong, the polarization has a dual character (center – periphery), the high quality sphere of education and the availability dominate still in the growth centers, and the radius of diffusion does not go in principle outside the ring suburban zone. The subject of the spatial analysis will be rural areas in Poland, in particular their human capital indicators. GUS BDL, NSP, OKE were the main data source.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest określenie i ocena przestrzennego rozmieszczenia kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich w Polsce i dokonanie klasyfikacji badanych gmin pod względem zasobów kapitału ludzkiego. Podjęto również próbę zbadania kierunków i zidentyfikowania głównego czynnika odpowiedzialnego za to zróżnicowanie. Analizę oparto na wybranych cechach opisujących jakość systemu edukacji. W badaniu wykorzystano wybrane metody hierarchizacji i klasyfikacji obiektów wielocechowych. W celu określenia osiągniętego poziomu zasobów KL obszarów wiejskich zastosowano porządkowanie liniowe w oparciu o metodę sum standaryzowanych wartości. W efekcie przyporządkowano każdemu z krajów względny wskaźnik zasobów KL. Badania potwierdzają, że: poziom kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich jest ogólnie niski, zdywersyfikowanie przestrzeni wiejskiej jest silne, polaryzacja ma charakter dualny w układzie centrum – peryferia, wysoka jakość sfery edukacyjnej i jej dostępność dominuje nadal w ośrodkach wzrostu, a promień dyfuzji nie wykracza w zasadzie poza pierścień strefy podmiejskiej. Głównym źródłem danych były: GUS BDL, OKE, NSP.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;327
dc.subjectrural areasen_GB
dc.subjecthuman capitalen_GB
dc.subjecteducationen_GB
dc.subjectdiversificationen_GB
dc.subjectobszary wiejskiepl_PL
dc.subjectkapitał ludzkipl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectzróżnicowanie obszarów wiejskichpl_PL
dc.titleCzynniki edukacyjne a przestrzenne rozmieszczenie kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich w Polscepl_PL
dc.title.alternativeEducational Factors and Spatial Distribution of Human Capital in Rural Areas in Polanden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[107]-127
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Koszalińska, Wydział Nauk Ekonomicznych, Katedra Ekonomii
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAmsden A. (1992), Asia’s Next Giant: South Korea and Late Industrialization, Oxford University Press, New York.pl_PL
dc.referencesBański J. (2009), Typy obszarów funkcjonalnych w Polsce, Ekspertyza dla MRR, IGiPZ PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBański J., Stola W. (2002), Przemiany struktury przestrzennej i funkcjonalnej obszarów wiejskich w Polsce, „Studia Obszarów Wiejskich”, t. 3, IGiPZ PAN, PTG, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBeach M.J. (2009), A Critique of Human Capital Formation in the U.S. and the Economic Returns to Sub-Baccalaureate Credentials. Educational Studies, „A Journal of the American Educational Studies”, vol. 45(1), s. 24–38.pl_PL
dc.referencesBecker G.S. (1975), Human Capital, New York.pl_PL
dc.referencesBecker G.S. (1993), Human capital. A theoretical and empirical analysis, with special reference to education, 3rd ed., Chicago University Press, Chicago–London.pl_PL
dc.referencesCarnoy M., Castells M. (2001), Globalisation, the Knowledge Society and the Network State: Poulantzas at the Millennium, „Global Networks”, vol. 1(1), s. 1–18.pl_PL
dc.referencesCuhna F., Heckman J.J., Lochner L., Masterov D.V. (2005), Interpreting the evidence on life cycle skill formation, Discussion Paper Series IZA DP No. 1675, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Institute for the Study of Labor, Bonn.pl_PL
dc.referencesCzapiewski K. (2011), Czy struktura funkcjonalna warunkuje zaistnienie sukcesu na obszarach wiejskich, [w:] W. Kamińska, K. Heffner (red.), Dychotomiczny rozwój obszarów wiejskich, Studia KPZK PAN, t. CXXXVIII, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDomański R. (2007), Gospodarka przestrzenna. Problemy teoretyczne, PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesFuente A. de la, Ciccone A. (2003), Human capital in the global and knowledge‑based economy. Final Report, Employment and European Social Found, Luxemburg.pl_PL
dc.referencesFriedmann J. (1972), A general theory of polarized development, [w:] N.M. Hansen (ed.), Growth Centres in Regional Economic Development, Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesGaczek W.M., Komorowski J. (2005), Kapitał ludzki i społeczny regionu jako element rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, [w:] W. M. Gaczek (red.), Innowacje w rozwoju regionu, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu”, z. 57, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, s. 54–55.pl_PL
dc.referencesGreen A. (1997), Education, Globalization and the Nation State, MacMillan, Basingstoke.pl_PL
dc.referencesHanushek E.A., Woessmann L. (2008), The role of cognitive skills in economic development, „Journal of Economic Literature”, vol. XLVI, 46:3, s. 607–668.pl_PL
dc.referencesHanushek E.A., Woessmann L. (2011), The Economics of International Differences in Educational Achievement, [in:] E. Hanushek, S. Machin, L. Woessman (eds.), Handbook of the Economics of Education, vol. 3, North Holland, Amsterdam, s. 89–200.pl_PL
dc.referencesHeffner K., Rosner A., Stanny M. (2007), Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich a dynamika przemian, [w:] A. Rosner (red.), IZróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich a zróżnicowanie dynamiki zmian, RWIR PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHirschman A.O. (1958). The Strategy of Economic Development, Yale University Press, New Haven.pl_PL
dc.referencesHughes R. (1991), Examining the Roots of Educational Demand: The Case Supporting Rural Agrarian Development, „World Development”, vol. 19(2/3), s. 213–23.pl_PL
dc.referencesJabłoński Ł. (2011), Kapitał ludzki w wybranych modelach wzrostu gospodarczego, „Gospodarka Narodowa” nr 1–2.pl_PL
dc.referencesJabłoński Ł. (2012), Kapitał ludzki a konwergencja gospodarcza, C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlonowska‑Matynia M., Zdrojewski E.Z. (2008), Wykształcenie jako determinanta rozwoju kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Za­rządzania”, nr 8, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 139–144.pl_PL
dc.referencesKoncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (2012), Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozuń-Cieślak G. (2013), Efektywność inwestycji publicznych w kapitał ludzki, „Ekonomista”, nr 3, s. 321–322.pl_PL
dc.referencesKukuła K. (2000), Metoda unitaryzacji zerowanej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLucas R.E. (1988), On the mechanics of economic development, „Journal of Monetary Economic” vol. 22, Elsevier Science Publishers, North‑Holland, s. 4–5.pl_PL
dc.referencesMazur M., Bański J., Czapiewski K., Śleszyński P. (2015), Wiejskie obszary funkcjonalne – próba metodyczna wyznaczenia ich obszarów i granic, „Studia Obszarów Wiejskich”, t. 37, IGiPZ PAN, PTG, Warszawa. s. 7–36.pl_PL
dc.referencesMincer J. (1962), On‑the‑job Training: Costs, Returns and Some Implications, „Journal of Political Economy”, vol. 70, no. 5, part 2, s. 50–79.pl_PL
dc.referencesNelson R.R., Phelps S. (1966), Investment in humans, technological diffusion and economic growth, „American Economic Review”, t. 56/1–2, s. 69–75.pl_PL
dc.referencesNowak E. (1990), Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesObszary wiejskie w Polsce w 2014 roku (2014), Studia i analizy statystyczne, GUS , Warszawa–Olsztyn.pl_PL
dc.referencesOketch M.O. (2003), Affording the Unaffordable: Cost‑Sharing in Higher Education in Sub-Saharan Africa, „Peabody Journal of Education”, vol. 78(3), s. 88–106.pl_PL
dc.referencesOketch M.O. (2004), The Emergence of Private University Education in Kenya: Trends, Prospects and Challenges, „International Journal of Educational Development”, vol. 24, s. 119–136.pl_PL
dc.referencesOketch M.O. (2006), Determinants of Human Capital Formation and Economic Growth of African Countries, „Economics of Education Review”, vol. 25(5), s. 554–564.pl_PL
dc.referencesRomer P.M. (1992), Endogenous technological change, „Journal of Political Economy”, t. 98, nr 5, vol. 2, The University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesRosner A., Stany M. (2014), Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap I , FEFRWP, IRWiR PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSchultz T.W. (1963), The Economic Value of Education, New York.pl_PL
dc.referencesSchultz T.W. (1980), Investment In Entrepreneurial Ability, „Scandinavian Journal of Economics”, vol. 82(4), s. 437–48.pl_PL
dc.referencesStanny M. (2013), Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju obszarów wiejskich w Polsce, IRWiR PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStanny M., Czarnecki A. (2011), Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Zielonych Płuc Polski. Próba analizy empirycznej, IRWiR PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStola W. (1987), Klasyfikacja funkcjonalna obszarów wiejskich Polski. Próba metodyczna, „Prace Habilitacyjne”, IGiPZ PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTilak J. (2002), Building Human Capital in East Asia: What Others Can Learn, National Institute of Educational Planning and Administration, New Delhi.pl_PL
dc.referencesTilak J. (2004), Public Subsidies in Education in India, „Economic and Political Weekly of India”, vol. 39, s. 343–359.pl_PL
dc.referencesWeisbrodt B.A. (1962), Education and investment in human capital, „Journal of Political Economy”, vol. 70, no. 5, The University of Chicago Press, Chicago, s. 106–123.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmaria.klonowska-matynia@tu.koszalin.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.327.07
dc.relation.volume1pl_PL
dc.subject.jelC40
dc.subject.jelC31
dc.subject.jelO15
dc.subject.jelI25


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord