Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzajkowska, Maria
dc.date.accessioned2017-06-27T09:45:59Z
dc.date.available2017-06-27T09:45:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22025
dc.description.abstractThe changes that contemporary organisations go through result in a shift in management conduct, organisation and management of human resources. Such trends are observable in public higher education institutions in Poland. Organisations striving to actively compete in a dynamic environment, and answer its needs, introduce amendments in various areas of their operations. Endeavours to improve the quality of teaching and ensure more efficient and effective management of higher education institutions are becoming ubiquitous. Changes are not only “cosmetic” in nature, but regularly interfere with organizational culture – and, as such, are challenging and implemented over a long time frame. Organisational culture, with values at its core, is a resultant of many factors, including values brought in by an organisation’s employees. For higher education institutions, this aspect is an important starting point for further reflections. The ethos of academics, through historical determinants, is based on honesty and openness – some key values that form the basis for decision making in diverse areas of operations. This article focuses on honesty and openness as desirable social values and components of a wider social capital – trust, with the benefits of professing trust taken into account as well. At the same time, an attempt has been made to show the role of those values in the context of the work of public higher education institution employees. Theoretical considerations are backed by illustrative quantitative empirical research. Research has been conducted among employees in the positions of researchers, educators and researcher-educators in all higher education institutions operating in Lodz, Poland.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;1
dc.subjecthonestyen_GB
dc.subjectopennessen_GB
dc.subjectpublic higher education institutionen_GB
dc.subjectacademic teacheren_GB
dc.titleUczciwość i otwartość jako wartości współczesnego nauczyciela akademickiegopl_PL
dc.title.alternativeHonesty and Openness as Values of a Contemporary Academic Teacheren_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[49]-62
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Management
dc.identifier.eissn2353-4896
dc.referencesArystoteles, Dzieła Wszystkie, Etyka Eudemejska, Księga VII, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, tom 6.pl_PL
dc.referencesGiddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesGitomer J., Turkusowa książeczka zaufania. Jak je zdobyć, wzmacniać i utrzymać, by stać się zaufanym doradcą w biznesie i w życiu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesHofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesIlustrowany Słownik Języka Polskiego, red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesJeremus A., Nowoczesny wizerunek nauczyciela akademickiego [w:] Nauczyciel akademicki jako ogniwo jakości kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Akademia Podlaska, Siedlce 2003.pl_PL
dc.referencesKodeks Etyki Nauczyciela Akademickiego Uniwersytetu Gdańskiego, http://arch.ug.edu.pl/pl/dz_org/prawo/us/2007/zal40u07a.htm.pl_PL
dc.referencesKozak A., Zatrzymać pracownika poprzez kształtowanie kultury organizacyjnej, www.irb.pl/wiedza-dla-biznesu/zatrzymac-pracownika-poprzez-ksztaltowanie-kultury-organizacyjnej/.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A.K., D. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesLachowski S., Droga ważniejsza niż cel, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesMalorny I., Wizerunek współczesnego nauczyciela – implikacje praktyczne jakości kształcenia w zawodzie [w:] W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej, red. M. Kulesza, M. Kafar, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesPalmer R.E., Przywództwo doskonałe, Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesPutnam R.D., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesRyan L.V., Wyzwania moralne w czasach transformacji gospodarczej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1996, vol. 58, nr 1.pl_PL
dc.referencesRybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesShockley-Zalabak P., K. Ellis, R. Cesaria, Building the High-Trust Organization, John Wiley Sons, IABC Research Foundation, 2010.pl_PL
dc.referencesSłownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. J. Bralczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesSłownik Języka Polskiego, PWN, http://sjp.pwn.pl.pl_PL
dc.referencesStachewicz K., Aksjologia prawdy i uczciwości. Krótkie wprowadzenie w problematykę [w:] Prawda i uczciwość w życiu publicznym, red. R. Wiśniewski, Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Toruń 2014.pl_PL
dc.referencesStachowicz-Stanusch A., Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion Gliwice 2007.pl_PL
dc.referencesSztompka P., Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesŚnieżyński M., O autorytecie nauczyciela akademickiego, www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/sniezynski.html.pl_PL
dc.referencesŚwiątek-Barylska I., Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesvon Weltzien Hoivik H., Accessing, Managing and Sustaining Moral Values in Organizations: A Case Study [w:] Moral Leadership in Action. Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations, red. H. von Weltzien Hoivik, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2003.pl_PL
dc.contributor.authorEmailczajkowskamaria@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.20.1.04
dc.relation.volume20pl_PL
dc.subject.jelI23


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord