dc.contributor.author | Zakowska, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Żakowska, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Dąbrowska, Agata | |
dc.contributor.editor | Parnes, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2017-06-13T11:38:23Z | |
dc.date.available | 2017-06-13T11:38:23Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Żakowska M., Rosyjska apokalipsa. Bunt i wykroczenie jako syndromy społecznego kryzysu we współczesnej kinematografii rosyjskiej, [w:] Żakowska M., Dąbrowska A., Parnes J. (red.), Europa swoich Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [53]-63, doi: 10.18778/8088-635-3.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-635-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21951 | |
dc.description.abstract | Artykuł porusza problematykę buntu i wykroczenia, widzianą przez pryzmat motywów „świata na opak” i poradzieckiej apokalipsy, obecnych w kinematografii rosyjskiej XXI w. Autorka dowodzi, że motywy te we współczesnym kinie rosyjskim funkcjonują w przeważającym stopniu w ramach dyskursu społecznego, piętnującego społeczny wymiar rzeczywistości poradzieckiej. Bunt i wykroczenie jawią się jako siły destrukcyjne, ich sprawcy zaś jako ludzie, których należy napiętnować. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article discusses the motives of revolt and transgression in the contemporary Russian films, while analyzing them through the prism of the „topsy-turvy world‟ and „post-Soviet apocalypse‟ metaphors. The author aims to prove the thesis that the mentioned motives appear in the contemporary Russian films mostly within the discourse directed against the social post-Soviet reality. The syndromes of revolt and transgression use to be judged as destructive forces, and the protagonists who committed them as people who deserve to be punished. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Żakowska M., Dąbrowska A., Parnes J. (red.), Europa swoich Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Rosja | pl_PL |
dc.subject | idea apokalipsy | pl_PL |
dc.subject | bunt | pl_PL |
dc.subject | wykroczenie | pl_PL |
dc.subject | kryzys społeczny | pl_PL |
dc.subject | kinematografia | pl_PL |
dc.subject | Russia | pl_PL |
dc.subject | idea of apocalypse | pl_PL |
dc.subject | revolt | pl_PL |
dc.subject | transgression | pl_PL |
dc.subject | social crisis | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.title | Rosyjska apokalipsa. Bunt i wykroczenie jako syndromy społecznego kryzysu we współczesnej kinematografii rosyjskiej | pl_PL |
dc.title.alternative | Russian Apocalypse. Revolt and transgression as syndromes of social crisis in contemporary Russian films | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | [53]-63 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Studiów Europejskich | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-636-0 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Autorka książek Russland- i Polendeutsche. Zaprogramowanie kulturowe niemieckich „późnych przesiedleńców” z Rosji i z Polski (2011) oraz Europa i Niedźwiedź (wraz z Andrzejem de Lazari i Olegiem Riabowem; 2013). Stypendystka fundacji SCIEX (2011–2012). | pl_PL |
dc.references | Bierdiajew N., Dusza rosyjska i polska, [w:] Dusza polska i rosyjska. Od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna. Antologie, red. A. de Lazari, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Dostojewski F., Notatki z podziemia, [w:] tegoż: Notatki z podziemia. Gracz, tłum. G. Karski, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Jerofiejew W., Rosyjska apokalipsa, tłum. A. de Lazari, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Lazari A. de, Riabow O., Wolność, [w:] Idee w Rosji. Leksykon rosyjsko-polsko-angielski, t. 3, red. A. de Lazari, Łódź 2000. | pl_PL |
dc.references | Tatarowa I., Ergo sum. Poszukiwania sensu istnienia w polskim i radzieckim filmie 1960–1990, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Wojnicka J., Apokalipsa naszych czasów, [w:] Autorzy kina europejskiego III, red. A. Helmani, A. Pitrus, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Wróblewski J., Film, którego Rosja się boi, „Polityka” 10.03.2015, http://www.polityka.pl/tygo dnikpolityka/kultura/1611479,1,dlaczego-lewiatan-andrieja-zwiagincewa-budzi-tak-wiele-kontrowersji.read [dostęp: 14.12.2015]. | pl_PL |
dc.references | Zamarajewa A., „Dzierżawa albo chaos‖: metafora „rozpadu‖ polityce symbolicznej Rosji, [w:] Symbol w polityce, red. I. Massaka, Toruń 2012. | pl_PL |
dc.references | Zanussi K., Wspominając Andrieja Tarkowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9–10. | pl_PL |
dc.references | Вырыпаев И., Кислород, dramaturgiya.p.ht/vyrypaev_06.doc [dostęp: 15.06.2013]. | pl_PL |
dc.references | Мир глазами россиян. Мифы и внешняя политика, ред. В. Колосов, Москва 2003. | pl_PL |
dc.references | Сергеева А., Русские стереотипы поведения, традиции, ментальность, Москва 2006. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdazakowska@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-635-3.03 | |