Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSokołowicz, Mariusz
dc.contributor.authorZasina, Jakub
dc.date.accessioned2017-04-05T12:02:15Z
dc.date.available2017-04-05T12:02:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21219
dc.description.abstractThe paper aims at identification of the impact of culture on the socio-economic development of the city, by referring to the more and more common trend of transforming urban economies from industrial to ‘creative’ ones. The case study concerns the city of Lodz, where the survey among inhabitants was conducted. Research method was based on a dynamic analysis of the evolution of the city as socio-economic system (evolutionist systemic approach), supported by the questionnaire interview technique. A study revealed that despite many economic struggles, this postindustrial city is able to adapt its cultural offer to today’s needs, emphasizing the territorial specificity and using the creativity of its dwellers as a factor of socio-economic development. The paper presents also selected problems and challenges, to which local cultural policy should respond.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest identyfikacja wpływu kultury w mieście na jego rozwój społeczno-gospodarczy w nawiązaniu do coraz bardziej powszechnego trendu polegającego na transformacji gospodarek miejskich w kierunku gospodarek „kreatywnych”. Prezentowane studium przypadku dotyczy Łodzi. W tym celu zbadano percepcję miejskiej oferty kulturalnej wśród mieszkańców. Jako metodę badawczą wykorzystano dynamiczną analizę ewolucji miasta jako systemu społeczno-gospodarczego (podejście systemowe ewolucyjne) wspartą techniką wywiadu kwestionariuszowego. Przeprowadzone badanie wskazuje, że pomimo wielu problemów ekonomicznych, z którymi boryka się to postindustrialne miasto, jest ono zdolne do dostosowania oferty kulturalnej do współczesnych potrzeb, wyeksponowania swojej specyfiki terytorialnej oraz wykorzystania kreatywności mieszkańców jako czynnika rozwoju społeczno-gospodarczego. Artykuł prezentuje ponadto zidentyfikowane problemy i wyzwania, na które musi odpowiedzieć miejska polityka kulturalna.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;324
dc.subjecturban economicsen_GB
dc.subjectcreative citiesen_GB
dc.subjectcultural offeren_GB
dc.subjecteconomic transformationen_GB
dc.subjectekonomika miastapl_PL
dc.subjectmiasta kreatywnepl_PL
dc.subjectoferta kulturalnapl_PL
dc.subjecttransformacja gospodarczapl_PL
dc.titleSektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzipl_PL
dc.title.alternativeCulture-Led Transformation of Industrial Cities Towards ‘Creative’ and ‘Smart’ Ones. The Case of Lodzen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[5]-19
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Economics and Sociology
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAmin A, Thrift N. (2007), Cultural-Economy and Cities, „Progress in Human Geography”, vol. 31, nr 2, s. 143–161.pl_PL
dc.referencesBank Danych Lokalnych GUS, http://www.stat.gov.pl/bdl/. [Dostęp 18.07.2014].pl_PL
dc.referencesCreative Cities Index, http://charleslandry.com/themes/creative-cities-index. [Dostęp 18.07.2014].pl_PL
dc.referencesDzieciuchowicz J. (2009), Ludność Łodzi do 1918 roku, [w:] Liszewski S. (red.), Łódź. Monografia miasta, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 113–115.pl_PL
dc.referencesFlorida R. (2004), The Rise of the Creative Class, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesFlorida R. (2009), Whos’s Your City?, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesHołub A. (2002), Współczesna przestrzeń publiczna. Terapia patologii czy rozwój nowych terenów – poszukiwanie przesłanek projektowych, [w:] Kochanowski M. (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesJewtuchowicz A. (2013), Industries créatives – une opportunité pour le développement do Lodz métropolitaine?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 149, s. 188–193.pl_PL
dc.referencesKochanowicz J., Mandes S., Marody M. (2007), Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomninos N. (2008), Intelligent Cities and Globalisation of Innovation Networks, Routledge, Abingdon–New York.pl_PL
dc.referencesKossowska, I., Między tradycją i awangardą. Polska sztuka lat 1920 i 1930, Instytut Adama Mickiewicza, dostępny: http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/es_miedzy_tradycja_i_awangarda. [Dostęp 06.10.2013].pl_PL
dc.referencesKostro K. (2009), Zagadnienia kulturowe w ekonomii, „Gospodarka Narodowa”, nr 3, s. 27–59.pl_PL
dc.referencesKruczkowska P. (2014), Aktywność kulturalna łodzian, [w:] E. Rokicka (red.), Jakość życia mieszkańców Łodzi i jej przestrzenne zróżnicowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 121–136.pl_PL
dc.referencesKwaśny J., Mroczek, A. (2013), Kraków jako miasto kreatywnych – adaptacja koncepcji R. Florydy; [w:] M.E. Sokołowicz, E. Kina, Oblicza innowacyjności w regionie, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Oeconomica”, nr 290, s. 95–113.pl_PL
dc.referencesLandry Ch. (2012), The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators, Taylor Francis, New York.pl_PL
dc.referencesLiszewski S. (2009), Łódź. Monografia Miasta, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.pl_PL
dc.referencesLorens P., Martyniuk-Pęczek J. (2011), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesO’Connor D. (1998), Popular Culture, Cultural Intermediaries and Urban Regeneration, [w:] Hall T., Hubbard P. (red.), The Entrepreneurial City: Geographies of Politics, Regime and Representation, Chichester: Wiley, New York, s. 225–239.pl_PL
dc.referencesOlenderek J. (2004), Proces kształtowania przestrzeni w Łodzi II Rzeczypospolitej a awans administracyjny miasta, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, nr 925, s. 40–46.pl_PL
dc.referencesPetrikova K., Vanova A., Borsekova K., (2013), The Role of Creative Economy in Slovak Republic, „AI Society”, nr 146, http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00146-013-0508-5. [Dostęp 18.07.2014].pl_PL
dc.referencesPrzygodzki Z., Pożycka P. (2013), Sektor kreatywny w polskich miastach – Analiza porównawcza Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia, „Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego”, nr IX, s. 167–188.pl_PL
dc.referencesQuestion Mark (2011), Preferencje kulturalne mieszkańców Łodzi. Raport Końcowy, Question Mark Biuro Badań społecznych. http://www.kongres-kultury.pl/rkk_files/File/raport_-lodz.pdf. [Dostęp 18.07.2014].pl_PL
dc.referencesScott A. J. (2001), The Cultural Economy of Cities, London: Sage.pl_PL
dc.referencesSokołowicz M.E., Boryczka E.M., Kina E., Tomaszewska A.W., Zasina J., Feltynowski M. (2010), Łódź w oczach studentów łódzkich publicznych uczelni wyższych. IV edycja (2009–2010), Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.pl_PL
dc.referencesSokołowicz M.E. (2013), Is the community of Lodz informed about living in creative city? City of Lodz’ branding strategy and its perception, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 149, s. 15–23.pl_PL
dc.referencesStrategia zarządzania marką Łódź na lata 2010–2016, Urząd Miasta Łodzi – Demo Effective Launching, Łódź 2010. http://www.kreatywna.lodz.pl/data/dataPublicator/stratgia_zarzadzania_marka_lodz_na_lata.pdf. [Dostęp 18.07.2014].pl_PL
dc.referencesStrom E. (2002), Converting Pork into Porcelain. Cultural Institutions and Downtown Development, „Urban Affairs Review”, vol. 38, nr 1, s. 3–21.pl_PL
dc.referencesZasina J., Sokołowicz M., Feltynowski M. (2012), Oferta kulturalna Łodzi. Raport z badania. I edycja, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesZukin S. (1995), The Culture of Cities, Blackwell, Oxford.pl_PL
dc.contributor.authorEmailsokol@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailj.zasina@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.324.01
dc.relation.volume4pl_PL
dc.subject.jelR1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord