Show simple item record

dc.contributor.authorPiwowarski, Radosław
dc.date.accessioned2017-03-27T08:25:30Z
dc.date.available2017-03-27T08:25:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1429-3730
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21022
dc.description.abstractMost of European Union countries apply progressive personal income taxes (PIT). This is the result of the vertical equity principle application, which allows for redistributive fiscal policy. In Poland the mixed system it adopted. Beside the tax payment based on the traditional progressive tax scale, since 2004 self-employed person being non-agricultural entrepreneur may choose tax payment according to 19% flat rate tax. The aim of the study is to analyze the progressiveness of the Polish tax system depending on the form of employment. The analysis takes into account the tax burden caused by PIT, VAT, excise tax, social security contributions and health insurance. Calculations are performed for year 2012 in accordance with appropriate tax rates and insurance limits. To estimate the burden of VAT and excise tax Central Statistical Office of Poland (GUS) data from the Household Budget Survey for 2012 is used. The results show, that the form of employment significantly affects the size of the tax burden, and thus, determines the progression of the tax system. For an employee tax system is progressive. Self-employed person being non-agricultural entrepreneur paying taxes according to the tax scale, faces the progression of the tax system above 100 000 zł revenue. In the case of self-employment combined with a 19% flat tax rate, the tax system is purely regressive.en_GB
dc.description.abstractWiększość krajów Unii Europejskiej stosuje progresywne podatki dochodowe od osób fizycznych (PIT). Jest to wynikiem wdrożenia zasady sprawiedliwości pionowej pozwalającej na realizację pozafiskalnych funkcji podatków. W Polsce przyjęto rozwiązanie pośrednie i zastosowano system mieszany. Oprócz rozliczenia w oparciu o progresywną skalę podatkową, od 2004 roku podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać rozliczenie przy pomocy 19% liniowej stawki podatku. Celem opracowania jest analiza progresji polskiego systemu podatkowego w zależności od formy zatrudnienia. W analizie bierze się pod uwagę obciążenie zarówno podatkami (PIT, VAT i akcyzą), jak i składkami na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Obliczenia wykonuje się dla 2012 roku w oparciu o obowiązujące wtedy wysokości stawek podatkowych, składek ubezpieczeń oraz stosowane ich limity. Do szacunku obciążeń podatkiem VAT i akcyzą wykorzystuje się dane GUS z Badania Budżetów Gospodarstw Domowych z 2012 roku. Z przeprowadzonej analizy wynika, że wybór formy zatrudnienia istotnie wpływa na wielkość obciążeń podatkowych, a co za tym idzie warunkuje progresję podatkową. Dla osób zatrudnionych na umowę o pracę system podatkowy ma charakter progresywny. W przypadku osoby samozatrudnionej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą rozliczającej się według skali podatkowej, progresywny charakter systemu pojawia się powyżej 100 000 zł przychodu. Korzystając z samozatrudnienia połączonego z 19% liniową stawką podatku dochodowego, system podatkowy ma wyłącznie regresywny charakter.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesGospodarka w Praktyce i Teorii; 1
dc.subjectprogressive tax systemen_GB
dc.subjecttaxen_GB
dc.subjectVATen_GB
dc.subjectincome taxen_GB
dc.subjectexciseen_GB
dc.subjectprogresywny system podatkowypl_PL
dc.subjectpodatkipl_PL
dc.subjectpodatek dochodowypl_PL
dc.subjectakcyzapl_PL
dc.titleCzy polski system podatkowy jest progresywny? Analiza rozkładu obciążeń w zależności od formy zatrudnieniapl_PL
dc.title.alternativeIs the polish tax system progressive? Analysis of the tax burden depending on the type of employmenten_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[33]-50
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Ekonomii, Katedra Funkcjonowania Gospodarki
dc.identifier.eissn2450-095X
dc.referencesAlesina A., Perotti R., Income distribution, political instability, and investment, “European Economic Review” 1996, no. 40, Elsevier, s. 1203–1228.pl_PL
dc.referencesAllen R.G.D., Bowley A.L., Family expenditure, Staples Press, London 1935.pl_PL
dc.referencesBukowski M., Jednolita stawka VAT – szansa czy próżna nadzieja rozwojowa?, referat przygotowany na seminarium eksperckie „System obciążeń podatkowych wobec MŚP”, Forum Debaty Publicznej Prezydenta RP, 2013.pl_PL
dc.referencesDobrowolska B., Rogalski W. J., Redystrybucyjne konsekwencje opodatkowania konsumpcji polskich gospodarstw domowych podatkiem VAT według grup społeczno-ekonomicznych w latach 1995–2009, „Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2013, nr 129, s. 135–144.pl_PL
dc.referencesDobrowolska B., Klasyczne metody estymacji w ocenie redystrybucyjnych konsekwencji funkcjonowania podatków konsumpcyjnych w Polsce, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2013, Vol. XLVII, nr 3, s. 119–128.pl_PL
dc.referencesDobrowolska B., Model ANOVA alternatywą dla badań nad podatkiem VAT, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia” 2014, nr 8(3), s. 49–56.pl_PL
dc.referencesDudek H., Ekonometryczne modelowanie popytu – wczesne etapy rozwoju metodologii, „Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich” 2012, t. 99, s. 2–15.pl_PL
dc.referencesErnst Young, Analiza krajowej struktury opodatkowania papierosów akcyzą, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesEurostat, Electricity prices for domestic consumers – bi-annual data (from 2007 onwards), http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do/.pl_PL
dc.referencesEurostat, Taxation trends in the European Union. Data for the EU Member States, Iceland and Norway, EU 2014.pl_PL
dc.referencesGUS, Budżety gospodarstw domowych w 2012 r., Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesKaus W., Beyond Engel’s Law – A cross-country analysis, “The Journal of Socio-Economics” 2013, no. 47, s. 118–134.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska, Total taxation share in the end consumer price for Euro-Super 95 and diesel oil, https://energyindemand.files.wordpress.com/2012/10/2012_08_13_taxation_oil_prices.pdfpl_PL
dc.referencesKrajewska A., Krajewski P., Rozkład obciążeń podatkowych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2011, nr 248, s. 253–267.pl_PL
dc.referencesKrajewska A., Podatki w Unii Europejskiej, PWE, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesKrajewska A., Przyczyny wzrostu zróżnicowania dochodów w Polsce, „Gospodarka Narodowa” 2012, nr 7–8, Warszawa, s. 85–116.pl_PL
dc.referencesŁangalis M., Cena państwa 2012, Instytut Globalizacji, 2012, http://aplikacje-internetowe.net/images/homepage/IG/CenaPanstwa2012.pdfpl_PL
dc.referencesMinisterstwo Finansów, Informacja dotycząca rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2012 rok, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesMo Ph., Income Inequality and Economic Growth, KYKLOS 2000, Vol. 53, s. 293–316.pl_PL
dc.referencesMyck M., Kundera M., Najsztub M., Oczkowska M., VAT w wydatkach gospodarstw domowych: konsekwencje zmian systemu i zróżnicowanie obciążeń względem struktury demograficznej, I Raport Przedwyborczy CenEA, Warszawa 2015, http://www.pte.pl/pliki/2/12/ilovepdf.com(1).pdfpl_PL
dc.referencesOwsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesPaulus A., Peichl A., Effects on flat tax reforms in Western Europe, “Journal of Policy Modeling” 2009, no. 31, s. 620–636.pl_PL
dc.referencesPrais S. J., Houthakker H.S., The analysis of family budgets, Cambridge 1955.pl_PL
dc.referencesPwC, Personal income tax in the European Union, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesRadziukiewicz M.J., Redystrybucja dochodów, kto zyskuje? Kto traci?, PWE, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesSłużba Celna MF, Biuletyn statystyczny służby celnej. I–III kwartał 2012, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesStiglitz J., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesWyrzykowski P., Rynek napojów alkoholowych. Stan i tendencje rozwojowe, „Gospodarka” 2014, t. 68, http://przemyslspozywczy.eu/wp/wp-content/uploads/2014/07/Rynek-napoj%C3%B3w-alkoholowych.-Stan-i-tendencj-rozwojowe.pdf.pl_PL
dc.contributor.authorEmailradpiw@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1429-3730.42.03
dc.relation.volume42pl_PL
dc.subject.jelH200
dc.subject.jelH240


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record