dc.contributor.author | Kornacka-Sareło, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2017-03-03T11:31:24Z | |
dc.date.available | 2017-03-03T11:31:24Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Sareło Kornacka-Katarzyna, (2015), Jesteśmy sami, nikt nas nie usprawiedliwi. (A)teizm oraz jego etyczne konsekwencje w myśli Martina Bubera, Emmanuela Lévinasa Jeana Paula Sartre’a , „Władza Sądzenia”, nr 6, s. 117–126 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20726 | |
dc.description.abstract | Celem autorki niniejszego artykułu było ukazanie podobieństw
pomiędzy żydowską filozofią dialogu a doktryną egzystencjalną, na przykładzie myśli Martina
Bubera, Emmanuela Lévinasa oraz Jeana-Paula Sartre’a. Wszyscy trzej filozofowie stoją na
stanowisku radykalizmu etycznego. W ich doktrynach zachodzi silne sprzężenie zwrotne pomiędzy etyką a ontologią: zachowania godziwe w porządku etycznym pozwalają podmiotowi
aktów moralnych na uzyskanie ontycznego statusu człowieka. Proces stawania-się-człowiekiem postrzegany jest przez myślicieli jako dynamiczny oraz trwały. Chociaż Lévinas i Buber
opowiadają się za istnieniem niepoznawalnego bytu transcendentnego, to jednocześnie
podkreślają oni w swoim dyskursie, że za stan świata odpowiedzialny jest każdy z nas, nie
zaś bóstwo – transcendentne, odległe, właściwie nieobecne. Z kolei, oskarżany o anarchizm
i nihilizm Sartre sformułował podobnie radykalną teorię etyczną. Deklarując zaś konsekwentny ateizm, sprawił, że jego myśl wydaje się pozbawiona jakichkolwiek aporii. Skoro bowiem
Bóg nie istnieje, to po pierwsze nie mają znaczenia kwestie teodycealne, po drugie zaś każdy
człowiek skazany jest na wolność, ponosząc całkowitą odpowiedzialność za swoje czyny.
Tak więc, uprawomocniona wydaje się teza, że wszyscy trzej filozofowie dążyli do skonstruowania autonomicznych teorii moralnych, a także starali się odizolować porządek teologiczny od stricte filozoficznego dyskursu, niezależnie od własnych przekonań religijnych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Morlaności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;6 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Martin Buber | pl_PL |
dc.subject | Emmanuel Lévinas | pl_PL |
dc.subject | Jean-Paul Sartre | pl_PL |
dc.subject | filozofia dialogu | pl_PL |
dc.subject | egzystencjalizm | pl_PL |
dc.subject | etyka odpowiedzialności | pl_PL |
dc.subject | radykalizm etyczny | pl_PL |
dc.title | Jesteśmy sami, nikt nas nie usprawiedliwi. (A)teizm oraz jego etyczne konsekwencje w myśli Martina Bubera, Emmanuela Lévinasa i Jeana Paula Sartre’a | pl_PL |
dc.title.alternative | We are alone, with no excuses. (A)theism and Its Ethical Consequences in the Thought of Martin Buber, Emmanuel Lévinas and Jean-Paul Sartre | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 117-126 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Kultury Judaizmu Europejskiego, Instytut Kultury Europejskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | dr Katarzyna Kornacka–Sareło
jest
doktorem nauk humanistycznych w zakresie
filozofii i adiunktem w Zakładzie Kultury Judaizmu
Europejskiego, UAM. Jej zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień współczesnej filozofii ydowskiej, mistycyzmu żydowskiego, żydowskiej
myśli feministycznej. W kręgu jej badań znaleźli
się do tej pory Martin Buber, Eliezer Berkovits,
Hans Jonas, Richard Rubenstein, Emmanuel
Lévinas, Rachel Elior. Prowadzi także badania nad
wybranymi dziełami literackimi (Elie’go Wiesela,
Szymona Anskiego, Juliana Stryjkowskiego,
Bułata Szałwowicza Okudżawy), starając się
odsłonić filozoficzne założenia doktrynalne, które
stanowią dominantę strukturalną świata przedstawionego analizowanych utworów, niezależnie od
ich przynależności rodzajowej czy gatunkowej. | pl_PL |
dc.references | Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX | pl_PL |
dc.references | Buber, M. (1994). Zaćmienie Boga. Warszawa: Wydawnictwo KR | pl_PL |
dc.references | Gadamer, H. G. (2013). Prawda i metoda. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kaplan, A. (1997). Sefer yetzirah. The Book of Creation In Theory and Practice. San Francisco: Weiser Books. | pl_PL |
dc.references | Kowalska, M. (2001). Wstęp. Pojęcia bytu i nico - ści w filozofii Sartre’a. W: J. P. Sartre, Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem (s. 5–29). Warszawa: De Agostini – Ediciones Altaya. | pl_PL |
dc.references | Leaman, O. (2009). Egzystencjalizm żydowski: Rosenzweig, Buber i Soloveichik. W: D. H Frank, O. Leaman (red.). Historia filozofii żydowskiej (s. 827–847). Kraków: Wydawnictwo WAM | pl_PL |
dc.references | Lévinas, E. (1991). Trudna wolność. Eseje o judaizmie. Gdynia: Wydawnictwo Atext. | pl_PL |
dc.references | Lévinas, E. (1995). Cztery lektury talmudyczne. Kraków: Oficyna Literacka. | pl_PL |
dc.references | Lévinas, E. (2002). Całość i nieskończoność. Esej o ze - wnętrzności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Lévinas, E. (2008). O Bogu, który nawiedza myśl. Kraków: Wydawnictwo Homini | pl_PL |
dc.references | Reale, G. (2004). Historia filozofii starożytnej. Tom trzeci. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | artre, J. P. (2001). Egzystencjalizm jest humani- zmem. W: J. P. Sartre, Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem (s. 117–189). Warszawa: De Agostini – Ediciones Altaya. | pl_PL |
dc.references | atarkiewicz, W. (1978). Historia filozofii. Tom pierwszy. Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kat.kor@amu.edu.pl | pl_PL |