Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚwieszczak, Marika
dc.contributor.authorŚwieszczak, Krzysztof
dc.date.accessioned2016-10-10T07:54:22Z
dc.date.available2016-10-10T07:54:22Z
dc.date.issued2016-09-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19846
dc.description.abstractThe way of functioning of commercial banks remained unchanged over the years – from the institutions involved in the distribution of financial products and services turned into organizations aspiring to the title of socially responsible entities. This means that its activities include the interests of many groups, such as customers, employees, shareholders, local communities and contractors. The result is those banks that want to be recognized as socially responsible, take numerous initiatives in areas not related to the sale, such as protection of the environment, voluntary or society. The directions of banks’ activity are determined by the key values, formulated in the mission, which defines the core of the organization and lets them stand out from the competitors. Institutions socially responsible also in this area should take into account the concept of CSR by pointing to various interest groups and taking various forms of activity. The aim of the publication is to analyse the content of the missions of selected commercial banks from the perspective of the various levels of responsibility and groups of interest. The article hypothesized that not all of the analysed commercial banks include in their missions the idea of corporate social responsibility, and those that do are limited to specific areas of action and specific stakeholder groups. The analysis was conducted on the basis of the contents available on the websites of the 10 largest financial institutions in Poland in terms of assets.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLodz University Presspl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w Życiu Gospodarczym;3
dc.subjectcorporate social responsibilitypl_PL
dc.subjectmissionpl_PL
dc.subjectbankingpl_PL
dc.titleMisje wybranych banków z perspektywy koncepcji CSRpl_PL
dc.title.alternativeMissions of Selected Bank from the Perspective of CSR Conceptpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number143-153pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity od Lodzpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesAccountAbility, AA1000 Accountability Principles Standard 2008, www.accountability.org (stan na dzień 13.04.2016 r.).pl_PL
dc.referencesAdamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesCaroll A.B., The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons” 1991, July–August, s. 39–48.pl_PL
dc.referencesFriedman M., Kapitalizm i wolność, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council and European Economic and Social Committee implementing the partnership for growth and jobs: Making Europe a Pole of Excellence on Corporate Social Responsibility, „COM” 136, 2006, Brussels.pl_PL
dc.referencesKos B., Przesłanki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2011, nr 64, s. 75–86.pl_PL
dc.referencesKreikebaum H., Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesŁudzińska K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i jej wpływ na budowę wartości [w:] Migracja kapitału w globalnej gospodarce, red. A.T. Szablewski, Difin, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMackiewicz H., Misja przedsiębiorstwa jako deklaracja sposobu konkurowania, „Przedsię- biorstwo i Region” 2009, nr 1, s. 38–47.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M., Tworzenie wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy, „Finanse, Rynki, Ubezpieczenia” 2011, nr 37, s. 855–869.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Gospodarki, Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce, http://www.mg. gov.pl/node/10892.pl_PL
dc.referencesPaliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsię- biorstwem, C.H. Beck, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesRodriguez M.A., Sustainable Development and the Sustainability of Competitive Advantage: a Dynamic Sustainable View of the Firm, „Creativity&Innovation Management” 2002, vol. 11, nr 3.pl_PL
dc.referencesRudnicka A., CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesRybak M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw [w:] Etyka w biznesie, red. M. Borkowska, J.W. Gałkowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002.pl_PL
dc.referencesSPI-Finance, Social Performance Indicators for the Financial Industry, http://www.spi finance.com/SPI_Finance_2002.pdf.pl_PL
dc.referencesStabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, WN PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesUrip S., CSR Strategies. Corporate Social Responsibility for a Competitive Edge in Emerging Markets, John Wiley & Sons, Singapore 2010.pl_PL
dc.referencesWheeler D., M. Sillanpää, The Stakeholder Corporation. A Blueprint for Maximizing Stakeholder Value, Pitman Publishing, London 1997.pl_PL
dc.referencesWołowiec T., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa nową formułą zarządzania, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2004, nr 3, s. 3–11.pl_PL
dc.referencesWorld Business Council for Sustainable Development, The Business Case for Sustainable Development, Switzerland 2002.pl_PL
dc.referencesZiemba M., K. Świeszczak, Ethical Issues in the Context of Banks as Public Trust Organizations, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2013, nr 316.pl_PL
dc.referencesZinczuk B., Społeczna odpowiedzialność biznesu i jej znaczenie we współczesnym przedsiębiorstwie, „Zarządzanie i Edukacja” 2011, nr 76–77.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarika.swieszczak@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.swieszczak@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.19.3.12
dc.relation.volume19pl_PL
dc.subject.jelG21
dc.subject.jelM14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord