Wykorzystanie wideorekrutacji w procesie selekcji – perspektywa kandydata
Streszczenie
Zachodzące zmiany społeczne i technologiczne wpłynęły na rozwój narzędzi stosowanych
w procesie rekrutacji i selekcji przez rekruterów. Wzrost liczby kandydatów
i potrzeba weryfikacji umieszczanych deklaratywnie w życiorysie informacji skłania
do poszukiwania zautomatyzowanych rozwiązań, umożliwiających wybór
właściwych osób do dalszego procesu rekrutacji. Przykładem takiego narzędzia jest
video-rekrutacja z wirtualnym assessment center, za pomocą którego kandydat realizuje
wyznaczone zadania i odpowiada na skonstruowane wcześniej przez rekrutera
pytania, a odpowiedzi są automatycznie zapisywane. Rekruter posiada dostęp do wyników
i do kilkuminutowych odpowiedzi kandydatów w dowolnym terminie. Celem
niniejszego artykułu jest identyfikacja postaw kandydatów wobec wykorzystania
nowych technologii w procesie rekrutacji i selekcji. W tym celu przeprowadzono eksperyment
wśród 372 studentów, którzy na potrzeby przedmiotu „zarządzanie zasobami
ludzkimi”, realizowali przykładowy proces rekrutacyjny, a następnie uczestniczyli
w badaniu kwestionariuszowym. Każdy student był indywidualnie oceniany, co wpływało
na poziom stresu przy realizacji zadań. Miało to istotne znaczenie dla stworzenia
warunków adekwatnych do sytuacji w jakiej uczestniczą kandydaci w rzeczywistym
procesie rekrutacyjnym. Artykuł można podzielić na trzy części. W pierwszej części autor
scharakteryzował elementy kluczowe w procesie rekrutacji i selekcji wykorzystując
dane pierwotne z przykładowego portalu ogłoszeniowego. W drugiej części opisano
mechanizm działania narzędzi online w procesie rekrutacji i selekcji. W ostatniej części
prezentowana jest metodyka oraz wyniki przeprowadzonych badań. The ongoing social and technological changes influenced the development of
the tools used in the process of recruitment and selection by the recruiters. The increase
in the number of applicants and the need for verification of the information
provided declaratively in the CV encourage to seek automated solutions that enable
selection of the right people to continue the process. An example of such a tool is
a video-recruitment and virtual assessment center, by means of which the candidate
performs assignments and answers questions arranged in advance by the recruiter
that saves the answers. Recruiter has access to the results and the videos of the candidates
answers. The purpose of this article is to identify the attitudes of candidates
to the use of new technologies in the selection process. For this purpose, a survey was
conducted among 326 students of “Human resource management”, who participated
in the exemplary process. Each student was individually evaluated thus affecting
the level of stress incurred by the tasks. This was essential for the creation of conditions
appropriate for the situation, in which candidates participate in the actual
process. Article has been divided into three parts. In the first part the author describes
the key elements in the recruitment process using primary data from the portal with
job offers. The second part describes the mechanism of action of online tools in the selection
process. The last part presents the methodology and results of the research.
Collections