Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrzybył, Iwona
dc.date.accessioned2016-09-22T09:26:30Z
dc.date.available2016-09-22T09:26:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19668
dc.description.abstractCelem opracowania jest analiza obecności szeroko rozumianego wychowania do życia w rodzinie w doświadczeniu osobistym jednostek na tle charakterystyki ponowoczesności. Autorka poddaje analizie treść przekazów emitowanych przez wybrane agendy socjalizacji oraz prezentuje wyniki badań własnych przeprowadzonych w roku 2014 wśród 50 kobiet i mężczyzn zamieszkujących różne typy środowiska lokalnego, o zróżnicowanym poziomie wykształcenia, pozostających w związku małżeńskim nie dłużej niż 24 miesiące. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że współcześnie wiedza o małżeństwie i rolach małżeńskich nie wydaje się młodym ludziom ani potrzebna, ani atrakcyjna, a edukacja i proces wychowania do życia w rodzinie i pełnienia ról społecznych stają przed wyzwaniem, z jakim nigdy wcześniej się nie zetknęły.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the study is to analyze the presence of broadly understood education for family life in personal experience against the backdrop of postmodernity. The authoress analyzes the content of some messages emitted by selected agencies of socialization and presents the results of her own research carried out in 2014 among 50 women and men living in different types of local environment, having different levels of education, and being married for no longer than 24 months. The results suggest that knowledge about marriage and marital roles seems to young married people neither necessary nor attractive, and education and the process of education for family life and performing social roles face an entirely new challenge for them.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectrole małżeńskiepl_PL
dc.subjectwychowanie do życia w rodziniepl_PL
dc.subjectponowoczesnośćpl_PL
dc.subjectmarital rolespl_PL
dc.subjecteducation for family lifepl_PL
dc.subjectpostmodernitypl_PL
dc.titleObecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostkipl_PL
dc.title.alternativeThe Presence of Education in the Experience of Postmodern Individualpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number156-171pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Socjologiipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteIwona Przybył – doktor, adiunkt w Zakładzie Socjologii Rodziny w Instytucie Socjologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania naukowe: role małżeńskie, społeczne procesy konstruowania bezdzietności/bezpłodności/ niepłodności, uwarunkowania zachowań matrymonialnych i przeobrażenia instytucji narzeczeństwa.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteIwona Przybył – PhD, assistant professor at the Department of Sociology of the Family at the Institute of Sociology of the Adam Mickiewicz University in Poznań. Research interests: marital roles, social construction processes of childlessness/ sterility/infertility, conditions of matrimonial behavior and transformation of the institution of engagement.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2006) Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2007a) Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak- Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 139–154.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2007b) Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2011) 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesBuliński T. (2007) Kulturowy wymiar wychowania: praktyki i ideologie w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak- Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 95–137.pl_PL
dc.referencesGiddens A. (2010 [2001]) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności”, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGiddens A. (2006) Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGola B. (2008) Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesKaufmann J. C. (2004) Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, tłum. K. Wakar, Warszawa, Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKocik L. (2006) Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata, Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM.pl_PL
dc.referencesKról T., Ryś M. (red.) (2013) Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Kraków, Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon.pl_PL
dc.referencesKwak A. (2014) Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.pl_PL
dc.referencesŁaciak B. (2008) Medialny obraz mężczyzn w relacjach małżeńskich i rodzinnych w: Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, M. Fuszara (red.), Warszawa, Wydawnictwo TRIO.pl_PL
dc.referencesMarody M. (2014) Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesMcCall G., Simmons J. (1978) Identities and Interactions, London, Collier Macmillan Publishers.pl_PL
dc.referencesOlcoń-Kubicka M. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2007) Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak- -Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 25–76.pl_PL
dc.referencesThibaut J. W., Kelley H. H. (1959) The social psychology of groups, New York, Wiley.pl_PL
dc.referencesTyszka Z. (2003) Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesWolicki M. (1982) Podstawowe warunki i elementy procesu przygotowania się do pełnienia ról małżeńskich, „Problemy Rodziny”, nr 1–2, s. 39–44.pl_PL
dc.referencesZiółkowski M. (1989) Społeczne uwarunkowanie wiedzy indywidualnej. Socjalizacja poznawcza i role poznawcze w: Socjalizacja. Osobowość. Wychowanie, H. Muszyński (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 129–149.pl_PL
dc.referencesSkirmuntt G. (2015) Wychowanie do życia w rodzinie – program zajęć edukacyjnych dla II, III i IV (zakres podstawowy) etapu edukacyjnego, www.bc.ore.edu.pl/ Content/50/ [dostęp: 30.03.2015].pl_PL
dc.referenceswww.slubclick.com/.../wszystko-na-temat-nauk-przedmalzenskich.html [dostęp: 30.03.2015].pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1198754
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord