dc.contributor.author | Przybył, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2016-09-22T09:26:30Z | |
dc.date.available | 2016-09-22T09:26:30Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19668 | |
dc.description.abstract | Celem opracowania jest analiza obecności szeroko rozumianego wychowania do życia
w rodzinie w doświadczeniu osobistym jednostek na tle charakterystyki ponowoczesności.
Autorka poddaje analizie treść przekazów emitowanych przez wybrane
agendy socjalizacji oraz prezentuje wyniki badań własnych przeprowadzonych
w roku 2014 wśród 50 kobiet i mężczyzn zamieszkujących różne typy środowiska
lokalnego, o zróżnicowanym poziomie wykształcenia, pozostających w związku małżeńskim
nie dłużej niż 24 miesiące. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że współcześnie
wiedza o małżeństwie i rolach małżeńskich nie wydaje się młodym ludziom ani potrzebna,
ani atrakcyjna, a edukacja i proces wychowania do życia w rodzinie i pełnienia
ról społecznych stają przed wyzwaniem, z jakim nigdy wcześniej się nie zetknęły. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the study is to analyze the presence of broadly understood education
for family life in personal experience against the backdrop of postmodernity. The
authoress analyzes the content of some messages emitted by selected agencies of
socialization and presents the results of her own research carried out in 2014 among
50 women and men living in different types of local environment, having different
levels of education, and being married for no longer than 24 months. The results suggest
that knowledge about marriage and marital roles seems to young married people
neither necessary nor attractive, and education and the process of education for family
life and performing social roles face an entirely new challenge for them. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | role małżeńskie | pl_PL |
dc.subject | wychowanie do życia w rodzinie | pl_PL |
dc.subject | ponowoczesność | pl_PL |
dc.subject | marital roles | pl_PL |
dc.subject | education for family life | pl_PL |
dc.subject | postmodernity | pl_PL |
dc.title | Obecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostki | pl_PL |
dc.title.alternative | The Presence of Education in the Experience of Postmodern Individual | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 156-171 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Socjologii | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Iwona Przybył – doktor, adiunkt w Zakładzie Socjologii Rodziny w Instytucie
Socjologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania naukowe:
role małżeńskie, społeczne procesy konstruowania bezdzietności/bezpłodności/
niepłodności, uwarunkowania zachowań matrymonialnych i przeobrażenia
instytucji narzeczeństwa. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Iwona Przybył – PhD, assistant professor at the Department of Sociology of the
Family at the Institute of Sociology of the Adam Mickiewicz University in Poznań.
Research interests: marital roles, social construction processes of childlessness/
sterility/infertility, conditions of matrimonial behavior and transformation of the
institution of engagement. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (2006) Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (2007a) Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak- Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 139–154. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (2007b) Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (2011) 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Buliński T. (2007) Kulturowy wymiar wychowania: praktyki i ideologie w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak- Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 95–137. | pl_PL |
dc.references | Giddens A. (2010 [2001]) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności”, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Giddens A. (2006) Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Gola B. (2008) Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Kaufmann J. C. (2004) Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, tłum. K. Wakar, Warszawa, Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Kocik L. (2006) Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata, Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM. | pl_PL |
dc.references | Król T., Ryś M. (red.) (2013) Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Kraków, Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon. | pl_PL |
dc.references | Kwak A. (2014) Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl_PL |
dc.references | Łaciak B. (2008) Medialny obraz mężczyzn w relacjach małżeńskich i rodzinnych w: Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, M. Fuszara (red.), Warszawa, Wydawnictwo TRIO. | pl_PL |
dc.references | Marody M. (2014) Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. | pl_PL |
dc.references | McCall G., Simmons J. (1978) Identities and Interactions, London, Collier Macmillan Publishers. | pl_PL |
dc.references | Olcoń-Kubicka M. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2007) Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak- -Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 25–76. | pl_PL |
dc.references | Thibaut J. W., Kelley H. H. (1959) The social psychology of groups, New York, Wiley. | pl_PL |
dc.references | Tyszka Z. (2003) Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Wolicki M. (1982) Podstawowe warunki i elementy procesu przygotowania się do pełnienia ról małżeńskich, „Problemy Rodziny”, nr 1–2, s. 39–44. | pl_PL |
dc.references | Ziółkowski M. (1989) Społeczne uwarunkowanie wiedzy indywidualnej. Socjalizacja poznawcza i role poznawcze w: Socjalizacja. Osobowość. Wychowanie, H. Muszyński (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 129–149. | pl_PL |
dc.references | Skirmuntt G. (2015) Wychowanie do życia w rodzinie – program zajęć edukacyjnych dla II, III i IV (zakres podstawowy) etapu edukacyjnego, www.bc.ore.edu.pl/ Content/50/ [dostęp: 30.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | www.slubclick.com/.../wszystko-na-temat-nauk-przedmalzenskich.html [dostęp: 30.03.2015]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198754 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |