Książki/Rozdziały | Books/Chapters: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 961-980 z 3193
-
«Белые лебеди» русской свадебной песни
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022)The two selected sources (Siberian and north Russian wedding ceremonies) give semantic projections of “the white swan/pen” towards a fiancée. They are described as “a personal female, maternal, nursing and ancestral” ... -
Futro z czcigodnej padliny… Volksstück od Nestroya do Fassbindera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Sposoby wykorzystania piosenki w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Artykuł dotyczy sposobów wykorzystania piosenek w nauczaniu języka ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego jako obcego i drugiego. We wstępie zarysowano spojrzenie na rozwój współczesnej techniki, który jest powiązany ... -
(Tele)turniej sposobem na udaną lekcję języka polskiego dla obcokrajowców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Wykorzystywanie w procesie glottodydaktycznym gier i zabaw jest coraz bardziej popularne. Ich pozytywny wpływ na efekty nauczania jest bezsprzeczny. Klasyfikujący się wśród nich turniej powinien być bardziej doceniany. ... -
Zabaw się w muzeum, czyli jak nie ucząc, uczyć? Wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego na wystawie muzealnej (teatralizacja, storytelling, grywalizacja)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Zabawa i gra inspirują do twórczej działalności, jednoczą wokół siebie grupy zaangażowanych uczestników i dają możliwość wyrażania samego siebie i swoich poglądów. Jednocześnie pozwalają na miłe i pełne emocji spędzanie ... -
Wykorzystanie mnemotechnik w wybranych grach i zabawach w dydaktyce języka polskiego i glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Techniki ludyczne są coraz częściej wykorzystywane w dydaktyce i glottodydaktyce. Na gruncie języka polskiego brakuje opracowań skupiających się na mnemotechnicznym wykorzystaniu gier i zabaw. Celem niniejszego artykułu ... -
Ludyczność w nauczaniu wymowy języka polskiego jako obcego/drugiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Artykuł ma na celu sprawdzenie, czy elementy strategii ludycznej są wykorzystywane w nauczaniu wymowy języka polskiego jako obcego/drugiego. Wnioski podano na podstawie analizy materiałów fonodydaktycznych, przy jednoczesnym ... -
Potencjał gry językowej czasowników polskich (głównie w twórczości Jeremiego Przybory)
(2020)Gry (w tym językowe) są zwykle działaniami dydaktycznymi o charakterze ludycznym. Zjawisko gry językowej można rozpatrywać zarówno w odniesieniu do decyzji użytkownika języka w danej sytuacji, jak i w przypadku przemyślanego ... -
Elementy ludyczne w nauczaniu związków frazeologicznych – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentów romanistyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Należy zauważyć, iż związki frazeologiczne są z reguły trudne do zapamiętania, dlatego tak ważne jest dobranie odpowiednich metod nauczania przez nauczyciela. W nauczaniu frazeologizmów wykorzystanie strategii ludycznej ... -
Konkurs „Recensiamo ItaliAMO” – o współzawodnictwie zachęcającym do nauki języka i poszukiwań literaturoznawczych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Zawarte w artykule obserwacje na temat kreatywnych form nauczania języka obcego i literatury opierają się na doświadczeniach zebranych podczas organizacji na Uniwersytecie Łódzkim w 2018 i 2019 r. dwóch edycji konkursu ... -
Elementy ludyczne w kształceniu lektorów języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Artykuł wyjaśnia zasadność wprowadzania elementów ludycznych w procesie kształcenia lektorów języka polskiego jako obcego. Ponadto prezentuje przykładowe zajęcia prowadzone z zastosowaniem metod ludycznych. Ich tematyka ... -
Wykorzystanie storytellingu i digital storytellingu w nauczaniu języka polskiego jako obcego dzieci i młodzieży w Wielkiej Brytanii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Wykorzystanie opowiadań w celach edukacyjnych jest skuteczną strategią nauczania – w szczególności języków. Większość uczniów lubi słuchać opowieści. Historie mają moc, która może wprowadzić uczniów w świat wyobraźni, ... -
Wujek GOOGLE ma dziś próbę chóru – o ludycznych technikach wprowadzania i utrwalania słownictwa na lekcjach języka obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Niniejszy artykuł dotyczy ludycznych technik wprowadzania i utrwalania słownictwa, wykorzystywanych przeze mnie na lekcjach języka obcego – angielskiego (dla uczniów polskich) oraz polskiego (dla cudzoziemców). W artykule ... -
Gry jako źródło mowy spontanicznej w kontekście ćwiczenia wymowy przez polskich średnio zaawansowanych uczniów języka angielskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Celem poniższego artykułu jest stwierdzenie, który z trzech gatunków wypowiedzi ustnych, czytanie na głos, prezentacja i mowa spontaniczna – różniących się między sobą poziomem spontaniczności – ma pozytywny wpływ na jakość ... -
Wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego dzieci w wieku szkolnym (refleksje po kursie letnim w Mołdawii)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Artykuł opisuje ludyczne metody pracy z dziećmi zastosowane przez lektorkę podczas wakacyjnych kursów w Bielcach, zorganizowanych dla lokalnej społeczności. Autorka tekstu omawia specyfikę środowiska polonijnego na terenie ... -
Gry językowe dla cudzoziemców vs. gry językowe dla rodzimych użytkowników języka – analiza jakościowa wybranych zbiorów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Artykuł przedstawia porównanie gier językowych stosowanych w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców oraz rodzimych użytkowników języka. Wynika ono z dostrzeżenia wyraźnych różnic w sposobie nauczania tego samego języka w ... -
Ucząc bawić, bawiąc uczyć – o wykorzystaniu gier i zabaw na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Wbrew obiegowej opinii, gry i zabawy nie są zarezerwowane tylko dla dzieci i nie stanowią wyłącznie rozrywki w czasie wolnym. Liczne badania psychologów udowadniają, że wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu sprzyja ... -
Homo loquens a homo ludens. Glottodydaktyczne refleksje nad koncepcją kultury Johana Huizingi
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Z powodu przynależności do obszaru kultury glottodydaktyka jest formą zabawy podobnie jak (zgodnie z poglądami J. Huizingi) polityka, teatr i wojna. Większość twierdzeń Huizingi o istocie zabawy daje się przepisać z ... -
Ludyczność w (glotto)dydaktyce – stan badań i rozwój metody
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza z nich prezentuje dotychczasowe badania dotyczące ludyczności w nauczaniu m.in. języków obcych. Przedstawia zalety i wady wykorzystywania metody ludycznej, która staje się coraz ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
