Książki/Rozdziały | Books/Chapters: Recent submissions
Now showing items 981-1000 of 3193
-
Odpowiedzialność. Dramat w czterech aktach. Przekład i opracowanie tekstu Joanna Ciesielka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Kierownik budowy. Sztuka społeczna w dwóch aktach. 1901. Przekład i opracowanie tekstu Łukasz Szkopiński
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Trzewiki. Scena sądowa oparta na noweli Luciena Descaves’a. 1903. Przełożyła i opracowała Joanna Raźny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Biribi. Przekład i opracowanie tekstu Sebastian Zacharow
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Rośnijcie i rozmnażajcie się. Przekład i opracowanie tekstu Anita Staroń
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Jedyne wyjście. Sztuka społeczna w dwóch aktach. Przekład i opracowanie tekstu Tomasz Kaczmarek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Walka miłości z muzyką. O niezbyt "Mocnym uderzeniu" Jerzego Passendorfera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)W moim artykule analizuję „Mocne uderzenie” Jerzego Passendorfera, jedyny powstały w PRL musical filmowy (czy raczej „muzykol”, jak brzmi spolszczona nazwa gatunku), który ukazuje polski show-business tamtych czasów. Podczas ... -
¡Bienvenido a cabaretera! Konteksty kulturowe meksykańskiego musicalu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Celem artykułu jest ukazanie charakterystycznych elementów meksykańskich „cabareteras”. Był to popularny w latach czterdziestych nurt filmów muzycznych opowiadający o kobietach, które – zwykle oszukane i wykorzystane przez ... -
Gatunkowe obrzeża nowej fali. Filmowy musical w Czechosłowacji lat sześćdziesiątych XX wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Artykuł przybliża kontekst narodzin gatunku musicalu filmowego w Czechosłowacji połowy lat sześćdziesiątych, a także diagnozuje przyczyny jego popularności w kinie tamtej doby. Zarysowane zostały zarówno tradycje piosenki ... -
Rock Musical, Rock Opera i Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką a teatrem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Muzyka rockowa od początku swojego istnienia wykraczała poza kategorię płyt winylowych. Sztuka ta była specyficznym przeżyciem pełnym idei, zaangażowania, będącego manifestem danych przekonań, czy światopoglądu. Jednym ze ... -
"Hair" Miloša Formana. Musical rozliczający kontrkulturę
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Od początku podjęcia prac nad musicalem „Hair”, Milos Forman zdawał sobie sprawę, że film spóźniony jest co najmniej o dekadę. Jednak jego miłość do scenicznego oryginału nie pozwoliły mu na porzucenie tego projektu. Po ... -
"Tańcząc w ciemnościach" Larsa von Triera – antymusical psychoterapeutyczny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Lars von Trier w filmie „Tańcząc w ciemnościach” zawarł odniesienia do klasycznych musicali, uczynił to jednak po to, aby jeszcze dobitniej zaznaczyć odmienność swojego dzieła. Charakterystyczne dla tego gatunku momenty ... -
„Spectacular, Spectacular!” – kampowy spektakl i stylistyka wideoklipu. "Moulin Rouge!" Baza Luhrmanna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Artykuł opisuje ostatnią część Trylogii „Czerwonej Kurtyny” Baza Luhrmanna – „Moulin Rouge!” (2001). Musical ten jest specyficzną hybrydą, która łączy w sobie intertekstualne odniesienia ze stylistyką typową dla wideoklipu. ... -
„Szpil, du fidl, szpil”. Żydowski film muzyczny w międzywojennej Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)W swoim artykule „Szpil, du fidl, szpil. Żydowski film muzyczny w międzywojennej Polsce” staram się scharakteryzować zjawisko żydowskiego filmu muzycznego. Analizując dwa tytuły „Judeł gra na skrzypcach” („Jidł mit’n fidł”, ... -
Musical, porno czy porno-musical. Rzecz o "9 songs" Michaela Winterbottoma
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Artykuł skupia się na zagadnieniu przenikania się gatunków w filmie M. Winterbottoma "9 songs". Autor przytacza konwencje filmowego musicalu oraz kina pornograficznego w celu zbadania ich funkcjonalności w diegezie obrazu ... -
"Popeye" Roberta Altmana jako antymusical
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Autorka analizuje film Roberta Altmana „Popeye” (1980), stosując wyznaczniki gatunkowe klasycznego musicalu sformułowane przez Ricka Altmana. Zwraca uwagę na fakt, iż wykształcony przez reżysera autorski styl – zwłaszcza ... -
"Glee" jako telewizyjny post-musical
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Musical jest dziś formułą niemalże wymarłą. Jednak do głosu doraźnie dochodzą różni twórcy, którzy mają ambicję wskrzeszenia „martwego gatunku”. Jedną z najciekawszych propozycji na tym polu wydaje się być serial „Glee” ... -
Gatunek wymarły? Musical (naj)nowszy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Niniejszy tekst jest próbą ukazania odnowionej formuły musicalu manifestującej się we współczesnym kinie. Autor przywołując konkretne filmy dokonuje analizy wewnątrzgatunkowej poszczególnych musicali z ostatniego ... -
Od Redakcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
La ricezione dei film di Roberto Rossellini nei periodici cinematografici polacchi dal 1946 al 1956
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022)In this article I focus on examining the reception of Roberto Rossellini’s films in Polish film journals (period: 1946-1956) and cultural magazines. The analysis shows that while Rossellini’s first post-war film – “Roma ...