Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne: Recent submissions
Now showing items 121-140 of 337
-
Les transformations et leurs dominantes : entre dynamique et structure de la processualité
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text discusses meta-pedagogically: (1) dialogue, rationality of actions, understanding of tradition, freedom, changes, ideals; (2) transversal, structural duality and developmental oscillations; (3) traps, limitations ... -
Analyse transversale des activités et paradigme de la transformation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The aim of this article, intentionally prepared for the thematic issue “Thinking transformations”, is to discuss how the transversal approach to the analysis of activity and the paradigm of transformation present in ... -
Action professionnelle et pensée transformation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The goal of action is always the goal of transformation of the world. At the same time, at the different stages of its development, an action is always in transformation. Undertaking research or thinking about the action ... -
“Thinking Transformations” – an Introduction to the Issues
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text presents the content of the thematic issue devoted to the reflection on the issue of “thinking transformations”, related to the processes of professionalization and, more generally, to the interrelated transformations ... -
„Myśląc transformacje” – wprowadzenie w problematykę
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text presents the content of the thematic issue devoted to the reflection on the issue of “thinking transformations”, related to the processes of professionalization and, more generally, to the interrelated transformations ... -
Entrer dans la « pensée transformation »
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text presents the content of the thematic issue devoted to the reflection on the issue of “thinking transformations”, related to the processes of professionalization and, more generally, to the interrelated transformations ... -
Pojęcie resocjalizacji (treatment, social rehabilitation) w perspektywie międzynarodowej i interdyscyplinarnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł podejmuje problematykę przekładalności pojęć i międzynarodowej kompatybilności terminów związanych z obszarem badań nad przestępczością oraz procesami resocjalizacji (zdefiniowano terminy: niedostosowanie ... -
III interdyscyplinarna konferencja z cyklu „(Re)konstrukcje codzienności wychowania” nt. „Ciało i cielesność – obecność i nieobecność w codzienności wychowania” (7–8 grudnia 2020)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)On December 7–8, 2020, an on-line conference on the presence of the body and corporeality in everyday education was organized by the Department of Social Pedagogy of the University of Lodz and the Department of Philology ... -
Choćby i niedoskonale: Nauki pobrane z trzydziestu lat nauczania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The author presents, in essay style, seven basic principles of adequate education resulting from his personal teaching experience. These are both pedeutological and pedagogical principles, including methodological and ... -
Recenzja: Robert Kreitz, Ingried Miethe, Anja Tervooren (red.), Theorien in der qualitativen Bildungsforschung – Qualitative Bildungsforschung als Theoriegenerierung, Opladen Berlin Toronto 2016, Verlag Barbara Budrich, ss. 256
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The text is a review of a monograph edited by Robert Kreitz, Ingried Miethe and Anja Tervooren, published by Kommision für qualitative Bildungs- und Biographieforschung Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaf. The ... -
All Education is Spiritual and Ergo Homeschooling is Resurging
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)All education is spiritual and ergo homeschooling is resurging. Parent-directed, family- and home-based private education schooling – that is, homeschooling – is millennia old and has experienced a notable renascence around ... -
Strategia unikowego radzenia sobie młodzieży w wieku dorastania w sytuacji konfliktu społecznego w kontekście oceny poznawczej konfliktu i modelującego wpływu rodziców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The aim of the research was to search for personality and family predictors of avoidance strategies for coping with social conflict situations in adolescents. The analysis of the research material showed that a conflict ... -
„Prawda serca”. Esej audiowizualny Piotra Załuskiego Herbert. Fresk w kościele (2005–2006) na lekcji języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The aim of the text is a reflection on the methods of storytelling in the documentary film about the spiritual dimension of poetry in order to use the indicated film in educational classes. The example is film made by Piotr ... -
Deegoizacja jako cel wychowania – paradygmat duszy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article focuses on man understood as a being that exists in the imaginary order and displays the ability to create images. One of the these images is the ego construct which will be revisioned in the perspective of the ... -
Kazus (anty)duchowości behawiorysty radykalnego B. F. Skinnera – perspektywa psychobiograficzna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The purpose of the article is to show how the religious education that B. F. Skinner experienced changed his perception of man and the world, and ultimately influenced his abandonment of faith and directed him onto the ... -
Lekcja godności, lekcja duchowości z Józefem Czapskim
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The starting point of this article is the question what permanent and timeless elements are contained in the heritage of Józef Czapski – the painter and writer. Examples of relations between the artist’s biography and work ... -
„Życie duchowe” a „życie w duchu” – dialogiczna dystynkcja Martina Bubera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)For Martin Buber, the protagonist of the modern philosophy of dialogue, spiritual life is not an ontic distinction of human existence, but an opportunity that man has and should use because of his dialogical genesis, which ... -
Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)In the following text, the author, representing holistic anthropology, describes the mechanism of dependencies occurring between the educational intention of enabling the human for spiritual experiences, and the “traduction” ... -
Duch, który cierpi. O roli cierpienia i rytuału w przeżywaniu kryzysów na przykładzie szkoły waldorfskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The text is devoted to the role of ritual and art in overcoming individual suffering and social crises. Although unpopular in the contemporary culture of analgesics, focused on achieving quick results, the ritual process ... -
Refleksyjno-egzystencjalny wymiar tanatopedagogiki obszarem wspierającym rozwój człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article presents the issue of thanatopedagogy as a relatively new area of pedagogical research. The main emphasis of the discussion is placed on its philosophical character and the possibilities of supporting contemporary ...