Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRzeńca, Piotr Krzysztofpl_PL
dc.date.accessioned2016-08-09T12:37:32Z
dc.date.available2016-08-09T12:37:32Z
dc.date.issued2016pl_PL
dc.identifier.issn0208-6018pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19157
dc.description.abstractWhether we call them local production systems, clusters or industrial districts, all of these co-opetition arrangements can be considered stimuli in developing and implementing innovations as well as local and regional growth. The complexity of a tourist product and specific requirements connected with it make the particularly prone to the forming of clusters and cluster initiatives. In 2012 tourism industry ranked second in Poland with 27 cluster initiatives and a stable growth dynamics. Tourism is dominated by top-down initiatives, contrary to other industries, where bottom up arrangements prevail. Regional cluster initiatives may be built on regional tourist organisations. The Regional Tourist Organisation of the Lodz Voivodeship (RTO LV) was established, inter alia, to create the image of the voivodeship as an attractive tourist region, to promote tourism in the region and to improve the quality of a tourist product. Since networking of the regional economy is required, the organisation joins entities representing different industries, territorial self-government units, associations, foundations, etc. According to the Board of the RTO LV, the organisation has reached an optimum representation of various industries. The RTO LV also creates smaller clusters, which flexibly enhance its potential. Focus on networking makes the organisation closer to the network cluster idea of the OECD rather than to Porter’s co-opetition relationships. As formally, the RTO LV has not got the status of a cluster, it seems justified to use the term cluster initiative or quasi-cluster structure.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_US
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica; 320pl_PL
dc.subjecttourist clusteren_US
dc.subjectlocal production systemen_US
dc.subjectregional tourist organizationen_US
dc.subjecttourism managementen_US
dc.titleRegional Tourist Organisation of the Łódź Voivodeship and its role in the processes of tourism-based local production systems’ developmenten_US
dc.typeArticleen_US
dc.page.number[129]-141pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Regional Economy and Environment.en_US
dc.referencesBenchmarking klastrów w Polsce – 2012. Raport z badania (2012), PARP, Warszawa.en_US
dc.referencesCygler J. (2007), Kooperencja – nowy typ relacji między konkurentami, „Organizacja i Kierowanie”, no. 2(128), p. 61–77.en_US
dc.referencesKierunki rozwoju klastrów w Polsce (2013), Ministry of Economy, Department of Economic Development.en_US
dc.referencesKlastry w Polsce. Katalog (2012), PARP, Warszawa.en_US
dc.referencesKlastry. Innowacyjne rozwiązania dla Polski (2004), Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.en_US
dc.referencesKusa R. (2008), Uwarunkowania rozwoju klastrów turystycznych, [in:] B. Godziszewski (ed.), Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Kluczowe relacje organizacji w gospodarce opartej na wiedzy, TNOiK, Toruń, p. 511–520.en_US
dc.referencesKusa R., Peszko A. (2006), Małopolski klaster turystyczny – perspektywy rozwoju w świetle badań własnych, [in:] M. Romanowska, P. Wachowiak (eds.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, Warsaw School of Economics, Publishing House, Warszawa, p. 175–184.en_US
dc.referencesMalina P. (2013), Klastry i ich znaczenie dla rozwoju regionów w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Podkarpacia, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, “TH!NK Stu- denckie Naukowe Czasopismo Internetowe”, no. 4(16), www.think.wsiz.rzeszow.pl, p. 21–30 (access: 20.04.2014).en_US
dc.referencesMarshall A. (1920), Principles of Economics, Macmillan, London.en_US
dc.referencesNowakowska A. (2011), Regionalny wymiar procesów innowacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.en_US
dc.referencesOcena funkcjonowania klastrów województwa łódzkiego – studia przypadków w kontekście realizacji RPO WŁ. Raport końcowy (2009), Policy Action Group Uniconsult, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.en_US
dc.referencesPalmen L., Baron M. (2011), Przewodnik dla animatorów inicjatyw klastrowych w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.en_US
dc.referencesPorter M.E. (2001), Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.en_US
dc.referencesRzewuski T. (2007), Rozwój klastrów jako innowacyjna forma funkcjonowania zachodniopomorskich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, no. 453, Ekonomiczne Problemy Usług no. 8, Szczecin, p. 253–263.en_US
dc.referencesSikora K. (2012), Klastry turystyczne szansą rozwoju mikroregionów, “Zarządzanie i Finanse” / “Journal of Management and Finance”, no. 1/2, p. 55–66.en_US
dc.referencesStaszewska J. (2009), Klaster perspektywą dla przedsiębiorców na polskim rynku turystycznym, Difin S.A., Warszawa.en_US
dc.contributor.authorEmailap.rzenca@widzew.netpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.320.10pl_PL
dc.relation.volume2en_US


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord