dc.contributor.author | Biernacka, Michalina | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T09:30:28Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T09:30:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18657 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego nauczanie wymowy polskiej
postrzegane jest przez lektorów jako trudne i czym według nich najczęściej jest to implikowane.
Skorzystano z ankiet, którymi przebadano 56 nauczycieli pracujących w kraju lub za granicą. Analiza
miała służyć sprecyzowaniu tzw. miejsc trudnych w nauczaniu wymowy i rozwijaniu słuchu
mownego cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, uściśleniu najczęściej popełnianych
(a przynajmniej przez lektorów wychwytywanych) błędów fonetycznych charakterystycznych
dla konkretnych narodowości (elementów płaszczyzn segmentalnej lub suprasegmentalnej języka)
oraz zebraniu opinii na temat skuteczności technik wykorzystywanych przez ankietowanych
podczas prowadzenia zajęć. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the article, the author addresses the question why teaching Polish pronunciation
to foreigners is considered difficult by language teachers and what are the possible reasons of this
difficulty. The research was based on 56 questionnaires completed by the teachers working in Poland
and abroad. The analysis was aimed at specifying the areas of potential difficulty in teaching
pronunciation to foreigners and itemizing the most frequent pronunciation errors distinctive for
particular nationalities and language groups (the elements of both segmental and suprasegmental
level of language). The author also intended to collect the teachers’ opinions on the effectiveness of
particular teaching techniques that are being used in the process of teaching. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | nauczanie języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.subject | fonetyka | pl_PL |
dc.subject | wymowa | pl_PL |
dc.subject | błędy w wymowie | pl_PL |
dc.subject | interferencja foniczna | pl_PL |
dc.subject | tzw. miejsca trudne | pl_PL |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | phonetics | pl_PL |
dc.subject | pronunciation | pl_PL |
dc.subject | phonetic errors | pl_PL |
dc.subject | phonic interference | pl_PL |
dc.subject | areas of potential difficulty | pl_PL |
dc.title | Trudności w nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców w świetle wyników badań ankietowych | pl_PL |
dc.title.alternative | The difficulty in teaching Polish pronunciation to foreigners (a questionaire research) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Michalina Biernacka, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [251]-265 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bednarek D. J, 2002, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Benni T., 1964, Fonetyka opisowa języka polskiego z obrazami polskich głosek podług M. Abińskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Cienkowski W., 1988, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, cz. I, Fonetyka (z ćwiczeniami wymowy), Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., 2000, Interferencja wewnątrzjęzykowa jako jedna z przyczyn błędów popełnianych przez cudzoziemców uczących się jpjo, w: Prace Naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Warszawskiej, nr 3, s. 55–61. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., 2004, Najczęstsze błędy popełnianie przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji sekcji glottodydaktycznej stowarzyszenia ‘Bristol’ polskich i zagranicznych nauczycieli kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 105–136. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2000, Odesyci, badawcy i lekkoatletyści: o błędach językowych studentów zaawansowanych, w: J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie: nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin, s. 97–109. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2006, Błąd językowy – niedostatek kompetencji, luka w sprawności czy niewłaściwa strategia?, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim: materiały z konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego (Kraków, 18–19 marca 2005), Kraków, s. 15–35. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Błędy w tekstach pisanych przez cudzoziemców: wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113. | pl_PL |
dc.references | Dembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dukiewicz L., Sawicka I., 1995, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Głoski polskie. Kaseta video i przewodnik, 1993, pod kier. J. Tambor i R. Cudaka, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Karczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kita M., 1998, Wybieram gramatykę ! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Klemensiewicz Z., 1973, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 1980, Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Audiolingwalizm, kognitywizm, interferencja, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krawczuk A., 2005, Читаємо польською, або Практична фонетика польської мови, Lwów. | pl_PL |
dc.references | Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń. | pl_PL |
dc.references | Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik nauczyciela, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 1987, Prononciation polonaise pour les Francophones, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 1996, Uczymy się polskiego (kurs video). Let’s Learn Polish, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nagórko A., 2007, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Oczkoś M., 2007, Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ostaszewska D., Tambor J., 2001, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Perlin J., 1995, Kategorie interferencji fonemicznych, w: K. Polański (red.), Biuletyn PTJ, Warszawa, s. 75–86. | pl_PL |
dc.references | Puppel S., Nawrocka-Fisiak J., Krassowska H., 1977, A Handbook of Polish Pronunciation, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słownik dydaktyki języków obcych, 1994, pod red. A. Szulca, Warszawa, | pl_PL |
dc.references | Słownik wymowy polskiej PWN, 1977, pod red. M. Karasia, M. Madejowej, Warszawa – Kraków. | pl_PL |
dc.references | Štefanova R., Łaciak W., 1969, Učbenik poljskega jezika, Ljubljana. | pl_PL |
dc.references | Tambor J., 2007, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tarasiewicz B., 2006, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewski M., 2007, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | michalinaj@poczta.onet.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.17 | |