Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiernacka, Michalina
dc.date.accessioned2016-07-06T09:30:28Z
dc.date.available2016-07-06T09:30:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18657
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego nauczanie wymowy polskiej postrzegane jest przez lektorów jako trudne i czym według nich najczęściej jest to implikowane. Skorzystano z ankiet, którymi przebadano 56 nauczycieli pracujących w kraju lub za granicą. Analiza miała służyć sprecyzowaniu tzw. miejsc trudnych w nauczaniu wymowy i rozwijaniu słuchu mownego cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, uściśleniu najczęściej popełnianych (a przynajmniej przez lektorów wychwytywanych) błędów fonetycznych charakterystycznych dla konkretnych narodowości (elementów płaszczyzn segmentalnej lub suprasegmentalnej języka) oraz zebraniu opinii na temat skuteczności technik wykorzystywanych przez ankietowanych podczas prowadzenia zajęć.pl_PL
dc.description.abstractIn the article, the author addresses the question why teaching Polish pronunciation to foreigners is considered difficult by language teachers and what are the possible reasons of this difficulty. The research was based on 56 questionnaires completed by the teachers working in Poland and abroad. The analysis was aimed at specifying the areas of potential difficulty in teaching pronunciation to foreigners and itemizing the most frequent pronunciation errors distinctive for particular nationalities and language groups (the elements of both segmental and suprasegmental level of language). The author also intended to collect the teachers’ opinions on the effectiveness of particular teaching techniques that are being used in the process of teaching.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectnauczanie języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.subjectfonetykapl_PL
dc.subjectwymowapl_PL
dc.subjectbłędy w wymowiepl_PL
dc.subjectinterferencja fonicznapl_PL
dc.subjecttzw. miejsca trudnepl_PL
dc.subjectteaching Polish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectphoneticspl_PL
dc.subjectpronunciationpl_PL
dc.subjectphonetic errorspl_PL
dc.subjectphonic interferencepl_PL
dc.subjectareas of potential difficultypl_PL
dc.titleTrudności w nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców w świetle wyników badań ankietowychpl_PL
dc.title.alternativeThe difficulty in teaching Polish pronunciation to foreigners (a questionaire research)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Michalina Biernacka, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[251]-265pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBednarek D. J, 2002, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBenni T., 1964, Fonetyka opisowa języka polskiego z obrazami polskich głosek podług M. Abińskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCienkowski W., 1988, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, cz. I, Fonetyka (z ćwiczeniami wymowy), Warszawa.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., 2000, Interferencja wewnątrzjęzykowa jako jedna z przyczyn błędów popełnianych przez cudzoziemców uczących się jpjo, w: Prace Naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Warszawskiej, nr 3, s. 55–61.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., 2004, Najczęstsze błędy popełnianie przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji sekcji glottodydaktycznej stowarzyszenia ‘Bristol’ polskich i zagranicznych nauczycieli kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 105–136.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2000, Odesyci, badawcy i lekkoatletyści: o błędach językowych studentów zaawansowanych, w: J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie: nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin, s. 97–109.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2006, Błąd językowy – niedostatek kompetencji, luka w sprawności czy niewłaściwa strategia?, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim: materiały z konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego (Kraków, 18–19 marca 2005), Kraków, s. 15–35.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2008, Błędy w tekstach pisanych przez cudzoziemców: wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113.pl_PL
dc.referencesDembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDukiewicz L., Sawicka I., 1995, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków.pl_PL
dc.referencesGłoski polskie. Kaseta video i przewodnik, 1993, pod kier. J. Tambor i R. Cudaka, Katowice.pl_PL
dc.referencesKarczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.pl_PL
dc.referencesKita M., 1998, Wybieram gramatykę ! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice.pl_PL
dc.referencesKlemensiewicz Z., 1973, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKomorowska H., 1980, Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Audiolingwalizm, kognitywizm, interferencja, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrawczuk A., 2005, Читаємо польською, або Практична фонетика польської мови, Lwów.pl_PL
dc.referencesMadelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.pl_PL
dc.referencesMadelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesMajewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik nauczyciela, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 1987, Prononciation polonaise pour les Francophones, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 1996, Uczymy się polskiego (kurs video). Let’s Learn Polish, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNagórko A., 2007, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOczkoś M., 2007, Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOstaszewska D., Tambor J., 2001, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPerlin J., 1995, Kategorie interferencji fonemicznych, w: K. Polański (red.), Biuletyn PTJ, Warszawa, s. 75–86.pl_PL
dc.referencesPuppel S., Nawrocka-Fisiak J., Krassowska H., 1977, A Handbook of Polish Pronunciation, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik dydaktyki języków obcych, 1994, pod red. A. Szulca, Warszawa,pl_PL
dc.referencesSłownik wymowy polskiej PWN, 1977, pod red. M. Karasia, M. Madejowej, Warszawa – Kraków.pl_PL
dc.referencesŠtefanova R., Łaciak W., 1969, Učbenik poljskega jezika, Ljubljana.pl_PL
dc.referencesTambor J., 2007, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTarasiewicz B., 2006, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków.pl_PL
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.pl_PL
dc.referencesWiśniewski M., 2007, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmichalinaj@poczta.onet.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord