dc.contributor.author | Kaźmierczak, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2016-03-25T08:02:46Z | |
dc.date.available | 2016-03-25T08:02:46Z | |
dc.date.issued | 2015-11 | |
dc.identifier.citation | Kaźmierczak A., Model wykształcenia rodziców a społecznowychowawcze wartości sportu w opinii uczniów łódzkich gimnazjów, [w:] Społecznoedukacyjne oblicza współczesnego sportu i olimpizmu. Praktyczny i teoretyczny wymiar aktywności fizycznej i sportu dla wszystkich (red.) J.Nowacień, K.Zuchora, Monografia nr 29/2015, Wyd. AWF Warszawa s. 574-583. | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17544 | |
dc.description.abstract | The author refers to the importance of universal paradigms of sport in the life of the modern family, pointing to its social and pedagogical values. Parents’ beliefs, sports traditions, the atmosphere of family environment and a model of education of both parents influence the shaping of positive or negative attitudes towards physical activity and sport .Empirical verification of the raised issues is an attempt to indicate by 2555 students of Lodz junior secondary schools the selected values of active participation in sport in the context of father’s and mother’s model of education . The research process includes five components of active participation in sport referring to evocation of positive emotions, acquisition of skills of cooperation and coexistence in a group, the phenomenon of selfishness and self-centeredness, the ability to apply the rules of sports in everyday life and character shaping. The results show that the students whose parents have a low educational status display - statistically higher (α = 0.05) - belief in the existence of educational and social values of the sport activity. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo AWF Warszawa | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Społecznoedukacyjne oblicza współczesnego sportu i olimpizmu. Praktyczny i teoretyczny wymiar aktywności fizycznej i sportu dla wszystkich; | |
dc.subject | active participation in sport | pl_PL |
dc.subject | socio-educational values of sport | pl_PL |
dc.subject | parents' model of education | pl_PL |
dc.title | Model wykształcenia rodziców a społeczno-wychowawcze wartości sportu w opinii uczniów łódzkich gimnazjów | pl_PL |
dc.title.alternative | Model of parental education and socio-educational values of sport in the opinion of junior high school students in Lodz | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 574-583 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II (28 X 2000) Jubileusz Sportowców. Aula Pawła VI, Watykan | pl_PL |
dc.references | Kamiński A. (1980). Funkcje pedagogiki społecznej. PWN Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lenarczyk M. (2004) Rodzina a zagrożenia rozwojowe dziecka ze środowiskowego ogniska wychowawczego w okresie transformacji ustrojowej. Opieka Wychowanie Terapia 1-2. | pl_PL |
dc.references | Pokrzywicka O. (2011) Wpływ środowiska rodzinnego na rozwój psychiczny i społeczny dziecka. Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides et Ratio 2(6). | pl_PL |
dc.references | Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994) Psychologia wychowawcza. PWN Warszawa | pl_PL |
dc.references | Szymczak W.( 2010) Podstawy statystyki dla pedagogów. Wydanie drugie poprawione. Wyd. Difin, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Żukowska (1996) Kultura fizyczna a rodzina.W: S.Arasymowicz (red.) Kultura fizyczna a rodzina, Wyd. POW Rapid Press, Biała Podlaska. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | karek@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.date.defence | 2015-11 | |