• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 196/2006
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 196/2006
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Methods of Assessing Efficiency of Bonus-Malus Systems

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
foe196_Anna Szymańska_291_303.pdf (1.172Mb)
Date
2006
Author
Szymańska, Anna ORCID
Metadata
Show full item record
Abstract
In civil responsibility transportation insurance the insurer assesses risk, inflicted by drivers, on the basis of observable risk factors such as e.g. driver’s sex and age, vehicle characteristics. However, there are risk factors unobservable directly, accounting for substantial differences of risk among drivers. Additional piece of information about driver for the insurer is the number of claims for a given year i.e. the insured claim record. The role of the bonus-malus systems is to verify premium height through assigning the insured to appropriate tariff class on the basis of his claim record. The objective of this paper is to evaluate the methods of the assessment of the effectivity of the bonus-malus system.
 
W ubezpieczeniach komunikacyjnych ОС ubezpieczyciel szacuje ryzyko, jakie reprezentują kierowcy, na podstawie obserwowalnych czynników ryzyka, takich jak np.: płeć i wiek kierowcy, cechy pojazdu. Jednak istnieją czynniki ryzyka, bezpośrednio nieobserwowalne, istotnie różnicujące kierowców pod względem poziomu ryzyka. Dodatkową informacją dla ubezpieczyciela o kierowcy jest liczba zgłoszonych w danym roku szkód, czyli przebieg szkodowości ubezpieczonego. Zadaniem systemów bonus-malus jest weryfikacja składki poprzez przyporządkowanie ubezpieczonego do odpowiedniej klasy taryfowej, na podstawie przebiegu szkodowości ubezpieczonego. Celem artykułu jest wskazanie metod oceny efektywności systemów bonus-malus.
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/17510
Collections
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 196/2006 [28]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail