Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHalama, Arkadiusz
dc.date.accessioned2016-01-18T09:11:04Z
dc.date.available2016-01-18T09:11:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16627
dc.description.abstractRozwój centrów handlowych wpływa w różny sposób na obszary zewnętrzne dużych miast. Efektem mogą być zmiany ekonomiczne, rynku pracy, zachowania konsumentów, komunikacyjne oraz zagospodarowania przestrzennego. Negatywnym następstwem może być zanik podstaw funkcjonowania podmiotów gospodarczych w małych miastach, pełniących funkcje usługowe wobec otaczających obszarów wiejskich, natomiast pozytywnym spadek cen i polepszenie jakości oferowanych usług. Celem pracy jest ocena oddziaływania centrów handlowych na przedsiębiorców działających w małych miastach i na obszarach wiejskich, położonych w subregionie południowym województwa śląskiego, w strefie wpływu miasta Bielska-Białej. Na podstawie przeprowadzonych w 2012 roku badań ankietowych z przedsiębiorcami w wybranych gminach subregionu bielsko-bialskiego określono ekonomiczny wpływ centrów handlowych. Centra handlowe stanowią bezpośrednią konkurencję dla niewielkiej liczby ankietowanych przedsiębiorców, bo tylko 7% ogółu. Utrata klientów została zrekompensowana dzięki dodatkowym zleceniom. Najbardziej doceniane są zwłaszcza nowe przyjazne formy robienia zakupów. Podsumowując, centra handlowe stanowią konkurencję dla przedsiębiorców, ale także przyczyniają się do poprawy jakości i konkurencyjności świadczonych usług.pl_PL
dc.description.abstractThe development of shopping malls affects in different ways the outer areas of large cities. It can result in changes in the economy, labour market, consumer behaviour, and land-use planning. The negative effect can be the disappearance of the economic foundations of the functioning of business entities in small towns, which provide services to the surrounding rural areas, while the positive effect can be the declining prices and improving quality of the services offered. The aim of this work is to assess the impact of shopping malls on entrepreneurs operating in small towns and rural areas, located in the southern sub-region of Silesian Voivodeship, in the zone of influence of the city of Bielsko-Biała. On the basis of a survey conducted in 2012 among entrepreneurs in selected municipalities of the Bielsko-Biała sub-region, the economic impact of shopping centers is presented. Shopping centers are direct competition for a small number of the entrepreneurs surveyed (only 7% of the total number). Loss of customers has been offset by new orders. Especially the new, friendly forms of shopping are appreciated. Shopping malls are competition for entrepreneurs but also contribute to improving the quality and competitiveness of the services provided.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;19
dc.subjectcentra handlowepl_PL
dc.subjectmałe miastapl_PL
dc.subjectzewnętrzne strefy metropoliipl_PL
dc.subjectshopping mallspl_PL
dc.subjectsmall citiespl_PL
dc.subjectouter metropolitan zonepl_PL
dc.titleEkonomiczne oddziaływanie centrów handlowych na małe miasta i obszary wiejskie w subregionie południowym województwa śląskiegopl_PL
dc.title.alternativeEconomic impact of shopping malls in the south sub-region of the Silesian voivodeship on small towns and rural areaspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[95]-111pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Gospodarki Przestrzennej, Wydział Ekonomii, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesBrol R., Maj M., Strahl D., 1990, Metody typologii miast, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, s. 35.pl_PL
dc.referencesBudner W., 1999, Lokalizacja przedsiębiorstw, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, s. 22, 23.pl_PL
dc.referencesGibas P., 2013, The outer metropolitan zone as the area on impact of shopping malls in Silesian voivodeship, [w:] Heffner K., Twardzik M. (red.), The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship), „Studia Regionalia KPZK”, 37, Warsaw, s. 65, 70.pl_PL
dc.referencesHalama A., 2013, Economic impact of shopping malls on the outer metropolitan zone, [w:] Heffner K., Twardzik M. (red.), The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship), „Studia Regionalia KPZK”, 37, Warsaw, s. 118, 119.pl_PL
dc.referencesNeumark D., Zhang J., Ciccarella S., 2008, The effects of Wall-Mart on local labour markets, „Journal of Urban Economics”, 63, www.elsevier.com.locate.jue, s. 428.pl_PL
dc.referencesNowa definicja MŚP. Poradnik dla użytkowników i wzór oświadczenia, 2006, Komisja Europejska, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/smede-finition/index_pl.htm.pl_PL
dc.referencesRocznik demograficzny 2013, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRynek wewnętrzny w 2010 r. Informacje i opracowania statystyczne, 2012, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, http://www.stat.gov.pl.pl_PL
dc.referencesRynek wewnętrzny w 2011 r. Informacje i opracowania statystyczne, www.stat.gov.pl, Bank Danych Lokalnych, REGON.pl_PL
dc.referencesSobieraj I. (red.), 2012, Kompetencje informacyjno-komunikacyjne i międzykulturowe w gospodarce. Od adaptacji do innowacji, Scholar, Warszawa, s. 30, 31, http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/baza_projektow_badawczych_efs/Strony/raport_podsumowujacy_projekt_badawczy_POKL_08052012.aspx.pl_PL
dc.referencesStrużycki M. (red.), 2000, Koncentracja w handlu a współpraca producentów i dystrybutorów, IRWIK, Warszawa, s. 32.pl_PL
dc.referencesTwardzik M., 2013, Impact of shopping malls on the outer metropolitan area and their social influence, [w:] Heffner K., Twardzik M. (red.), The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship), „Studia Regionalia KPZK”, 37, Warsaw, s. 97.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny, Dz.U., 1964, nr 16, poz. 93 z późn. zm., http://isap.sejm.gov.pl.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord