Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWejbert-Wąsiewicz, Ewelina
dc.date.accessioned2015-12-18T09:18:23Z
dc.date.available2015-12-18T09:18:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15742
dc.description.abstractCelem artykułu jest opis społeczno-historycznej sytuacji polskich artystek na przełomie XIX i XX w., które w celu zdobycia wykształcenia wyjeżdżały na emigrację. Poprzez wybrane studia życiorysów i twórczości pokazano relację, jaka zachodziła pomiędzy edukacją, emigracją, twórczością i losem malarek. Przywołane nazwiska kobiet należą do bardzo znanych, ale i tych nieznanych w obiegu sztuki. Powody nieobecności malarek w historii sztuki są złożone. Wydaje się, że jednym z istotnych czynników może być emigracja. Jeśli artystki cieszyły się popularnością na obczyźnie, nierzadko przeoczono ich talent w kraju, a ich sztuka była nieobec¬na w rodzinnych stronach. Z kolei udana kariera zagraniczna nie oznaczała uznania w Polsce. Ważnym aspektem rozważań pozostaje kwestia kobiecej roli społeczno-kulturowej, zwłaszcza w aspekcie autonomii, autorytetu, zobowiązań. Artykuł jest szkicem odwołującym się do płaszczyzny socjologii artysty i historii sztuki oraz socjologii sztuki. Materiał źródłowy stanowiły różnego rodzaju studia i teksty: opracowania historyczne, artykuły naukowe, dzienniki, listy, wystawy malarstwa i albumy, recenzje, kalendaria twórczości, dokumenty życia społecznego i artystycznego, wywiady prasowe.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this article is to describe the socio-historical situation of Polish artists-women (in the late 19th and early 20th centuries), who were going abroad in order to get an education. Through selected “case studies” (biography and artistic creation) showing relationship that occurred between education, immigration, and the fate of the works of painters-women. The cited names of women are known, but also unknown in the art circuit. The reasons for the absence of painters-women in the history of art are complex. It seems that one of the factors of this condition may be emigration. If the artists-women were popular abroad, often overlooked their talent in the country, and their art was absent in the homeland. In turn, successful career abroad did not mean recognition in Poland. An important aspect of the discussion is the issue of women’s socio-cultural role, especially in terms of autonomy, authority, obligations. The article is a sketch to referring to the sociology of artist, art history and sociology of art. The source material were all kinds of studies and texts: historical books, scientific articles, journals, letters, written memories, diaries, an exhibition of paintings, albums, reviews, calendars works, documents of social and artistic life, press interviews.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;53
dc.subjectemigracjapl_PL
dc.subjectsztuka polskapl_PL
dc.subjectartystki polskiepl_PL
dc.subjectkobietypl_PL
dc.subjectmalarkipl_PL
dc.subjectemigrationpl_PL
dc.subjectartpl_PL
dc.subjectPolish artist-womanpl_PL
dc.titleEdukacja – emancypacja – emigracja. Sytuacja polskich artystek na przełomie XIX/XX wiekupl_PL
dc.title.alternativeEducation – emancipation – emigration. The situation of Polish artist-women in the 19th and early 20th centuriespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[105]-126pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódźpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBacewicz G. (1970), Znak szczególny, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBaszkircewa M. (1967), Dziennik, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBatowski Z. (1951), Malarki Stanisława Augusta, Ossolineum, Kraków.pl_PL
dc.referencesBobrowska-Jakubowska E. (2004), Artyści polscy we Francji w latach 1890–1918. Wspólnoty i indywidualności, Wydawnictwo DiG, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBobrowska E. (2012), Emancypantki? Artystki polskie w Paryżu na przełomie XIX i XX wieku, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, nr 1–2 (16–17), s. 11–27.pl_PL
dc.referencesChrzanowski T. (1993), Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChrzanowski T. (1998), Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesClaridge L. (2009) Tamara Łempicka, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesCzajkowska I. (1997), O społecznym i ekonomicznym statusie artystek, „Kobieta i Biznes”, nr 2, s. 1–4.pl_PL
dc.referencesDesperak I., Matuszak G., Sikorska-Kowalska M. (2009), Emancypantki, włókniarki i ciche bohaterki, Omega Praksis, Łódź.pl_PL
dc.referencesDmochowska L. (2012), Anna Sierzpowska-Zborowska – polska protektorka i modelka Modiglianiego, „Quart”, nr 3 (25), http://historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/pdf/quart25_Dmochowska. pdf, 2.02.2015.pl_PL
dc.referencesFerenc T. (2012), Artysta jako Obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji, Wy-dawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesFrąckowiak-Sochańska M. (2011), Postawy polskich kobiet wobec feminizmu. O samoograniczającej się świadomości feministycznej kobiet, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 39, s. 149–170.pl_PL
dc.referencesGolka M. (1995), Socjologia artysty, Ars Nova, Poznań.pl_PL
dc.referencesGrzybczyk K. (2005), O literaturze kobiecej Dwudziestolecia międzywojennego. Rekonesans badawczy, [w:] E. Hurnikowa, A. Wypych-Gawrońska (red.), Czytanie Dwudziestolecia I, AJD, Częstochowa.pl_PL
dc.referencesHeinich N. (2007), Być artystą. Rzecz o przekształceniach statusu malarzy i rzeźbiarzy, Vizja Press & it, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIwaszkiewicz A. (1993), Dzienniki, Twój Styl, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJakubowska A. (2011), Artystki polskie, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJarecka D. (2008), Twarze – Zofia Stryjeńska, „Wysokie Obcasy”, http://www.wysokieobcasy.pl/ wysokieobcasy/1,96856,5957408,Twarze_Zofia_Stryjenska.html, 2.02.2015.pl_PL
dc.referencesKrzywicka I. (1992), Wyznania gorszycielki, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLapierre A. (2002), Artemizja, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesŁopuszański P. (2005), W poszukiwaniu zapomnianego życia Zofii Chylińskiej, „Podkowiański Magazyn Kulturalny”, nr 45, http://podkowianskimagazyn.pl/nr45/lesmianowa.htm, 12.03.2015.pl_PL
dc.referencesMagnone L. (2011), Konopnicka. Lustra i symptomy, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMichalec D. (2014), Maria Łada-Maciągowa, Siedlce.pl_PL
dc.referencesMill S. J. (1995), Poddaństwo kobiet, [w:] S. J. M i l l, O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, tłum. Ch. Chyżyńska, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMorawińska A. (1991), Artystki polskie, [w:] taż, Artystki polskie. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMori G. (2003), Tamara Łempicka. Paryż 1920–1938, Arkady, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNochlin L. (2007), Dlaczego nie było wielkich artystek?, tłum. B. Limanowska, „UniGender”, nr 1 (3), http://www.unigender.org/?page=biezacy&issue =02&article=07, 12.03.2011.pl_PL
dc.referencesOkońska A. (1976), Artystki polskie, Nasza Księgarnia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOkońska A. (1981), Żywoty pań malujących, Nasza Księgarnia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPierzchalski F., Smyczynska K., Gębarowska K., Szatlach M. (2011), Feminizm po polsku, Elipsa, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M. (1996), Boznańska i inne, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura. Kobiety wśród twórców kultury intelektualnej i artystycznej w dobie rozbiorów i w niepodległym państwie polskim. Zbiór studiów, Wydawnictwo DiG, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRostworowska M. (2003), Portret za mgłą. Opowieść o Oldze Boznańskiej, Terra Nova, Kraków.pl_PL
dc.referencesRymkiewicz J. M. (2001), Leśmian Encyklopedia, Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGabryś-Cichacz K., Garas M., Małyga A. (2008), Słownik sztuki, KWN, Kraków.pl_PL
dc.referencesSosnowska J. (2003), Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚlęczka K. (1999), Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Książnica, Katowice.pl_PL
dc.referencesToniak E. (1992), Tylko nie feminizm, [w:] S. Walczewska, Głos mają kobiety, Convivium, Kraków.pl_PL
dc.referencesUtrio K. (1998), Córki Ewy, historia kobiety europejskiej, Wydawnictwo 69, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWaldorff J. (1976), Moje cienie, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWalewska C. (1909), Kobieta w życiu społecznym. Ruch kobiecy w Polsce, Skład Księgarski Gebethner i Wolff, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWallis M. (1966), Autoportret, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz E. (2014), Anarchia w sztuce kobiet na przykładzie wystawy Sztuka Matek, [w:] M. Jeziński, Ł. Wojtkowski (red.), Sztuka i polityka. Sztuki wizualne, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 23–38.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (2008), Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów 1900–1939, Neriton Instytut Sztuki PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (2012a), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji w latach 1900–1939. Diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, Neriton, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (2012b), „Jak tu nie być feministą?”. O zapomnianych malarkach polskich w Paryżu w latach 1900–1914, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, nr 1–2 (16–17), s. 45–62.pl_PL
dc.referencesWiniarski D. (2012), Alicji Halickiej poetycka utopia pejzażu, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, nr 1–2 (16–17), s. 76–81.pl_PL
dc.referencesWiśniewska M. (1903), Głos kobiet w kwestyi kobiecej, Stowarzyszenie Pomocy Naukowej dla Polek im. J. I. Kraszewskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesZiembińska E. (2012), Sara Lipska – artystka wszechstronna. Wyjątkowa uczennica Dunikowskiego, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, nr 1–2 (16–17), s. 82–89.pl_PL
dc.referencesZientara M. (2009), Artystki polskie i ich sztuka, „Krzysztofory”, nr 24.pl_PL
dc.contributor.authorEmailewelinaw@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.53.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord